خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد جان کری که به منظور شرکت در مذاکرات هسته ای عازم وین شده در ادامه برنامه های خود به دیدار همتایان انگلیسی و فرانسوی خود می رود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛آسوشیتدپرس گزارش داد با توجه به این که مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران چهار روز قبل از آخرین مهلت برای حصول توافق متوقف شده، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در روز جمعه دور حیاتی دیپلماسی را آغاز کرد ، ابتدا با وزیر امور خارجه ایران کرد و سپس به دیدار همتایان بریتانیایی و فرانسوی خود می رود.

کاترین اشتون رئیس سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این نشست با کری و محمد ظریف حضور داشت.

مذاکرات بین کری، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه و فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه بریتانیا برای بعد از ظهر برنامه ریزی شده است.

آسوشیتد پرس ادامه داد انتظارمی رود به دلیل اختلاف بر سر این که ایران چقدر باید از حجم و دامنه برنامه هسته‎ای خود بکاهد، آخرین مهلت دوشنبه برای دستیابی به یک توافق کامل از دست برود. هم ایران و هم شش قدرت جهانی مذاکره کننده با آنها باید به زودی تصمیم بگیرند که آیا فراتر از دوشنبه پیش بروند و یا مذاکرات را به تاریخ بعد موکول کنند. همچنین ممکن است آنها پایان دادن به مذاکرات را انتخاب کنند، اما بعید است.

مقامات ایالات متحده، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان به دنبال کاهش قدرت برنامه هسته ای ایران و کاهش سرعت توانایی های فنی ایران برای تولید سلاح اتمی هستند. ایران پیگیری چنین تسلیحاتی را رد می کند، اما در حال مذاکره برای لغو تحریم های بین المللی است.

کری قبل از رسیدن به وین، ابراز امیدواری کرد که تا تاریخ مورد نظر توافق حاصل شود و گفت با وجود آن که اختلافات بیشتر از آن چیزی است که بتواند در 4 روز حل شود ،اما مذاکره کنندگان با ایران "در مورد تمدید مذاکرات صحبت نمی کنند". با این حال، او اذعان کرد که برخی از عناصر توافق مورد ممکن است تا مهلت مقرر تکمیل نشود.

سرگئی ریباکوف معاون وزیر امور خارجه ، رئیس هیئت روسی، به خبرگزاری ایتار تاس گفت: مذاکرات  جاری در وضعیت بسیار تنگاتنگ و شدیدی انجام می شود.

هاموند وزیر خارجه انگلیس هم در ابن باره گفت ، اگر ما می خواهیم موفق شویم انعطاف پذیری بیشتری مورد نیاز است.‎

انتهای پیام//
برچسب ها: جان ، کری ، وزیر ، خارجه ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار