باورها تیشه به ریشه حیات وحش می‌زند

از 4 گونه کفتار یعنی کفتار خال‌دار، قهوه‌ای، گرگ خاکی و کفتار راه راه فقط کفتار راه راه در ایران و در بخش‌های مختلف کشور زیست می‌کند که هم اکنون عوامل متعددی جمعیت آنها را تهدید می‌کند.

 علیرضا مهدوی کارشناس محیط زیست در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت: در حدود 2 سال پیش تعداد زیادی کفتار و پلنگ کشته شدند که تعداد کفتارها بیشتر بود. طبق آماری که از 8-7 سال گذشته تا هم اکنون بدست ما رسیده است بیش از 70 کفتار به دلایل مختلف کشته شده‌اند. 

وی افزود: ریشه‌یابی عوامل مرگ و میر کفتارها به ترتیب اولویت شامل تصادفات جاده‌ای بوده که در اطراف جاده‌ها برای خوردن لاشه‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای می‌آیند. عامل دیگر ترس مردم از کفتارها که بدلیل ناآگاهی آنها و با ورود کفتارها به باغ یا مزارع کشاورزی و خانه‌های روستائیان باعث مرگ و میر این حیوان می‌شود.  
 
وی تقابل بین انسان و کفتار را به عنوان یکی دیگر از عوامل کشتار این حیوان دانست و اظهار داشت: معمولا کفتارها اطراف گله‌ها و دامداری‌ها هستند و چوپان‌ها برای اینکه آسیبی به دامشان نرسد آنها را می‌کشند درحالیکه کفتارها از لاشه‌ها تغذیه می‌کنند و آسیبی به دامها نمی‌رسانند.  
 
مهدوی ادامه داد: استفاده‌های تجاری و پزشکی و باورهای غلطی که از جمله خاصیت جادویی و قدرت شانس بین مردم وجود دارد و هیچکدام صحت نداشته و فقط باعث مرگ این جانور می‌شود.  
همچنین طعمه‌های سمی و تله‌هایی که برای گرگ‌ها می‌گذارند ولی کفتارها به دام می‌افتند از دیگر عوامل کشتار این حیوان است.  
 
وی با اشاره به جاده‌هایی که از نزدیک روستاها یا داخل مناطق حفاظت شده عبور می‌کنند و آمار تلفات کفتارها را افزایش می‌دهند، گفت: مهترین مسأله در حفاظت از کفتارها از بین بردن ذهنیت غلط نسبت به این حیوان، تغییر باورها، اطلاع‌رسانی، آموزش و افزایش آگاهی مردم نسبت به عدم ترس از این حیوان و انتقال جاده به خارج یا اطراف مناطق حفاظت شده است.  
 
این کارشناس محیط زیست خاطر نشان کرد: برای جلوگیری از مرگ و میر کفتارها باید علت تلفات را بدانیم و برای ساماندهی هرکاری باید درک صحیحی از آن داشته باشیم سازمان حفاظت محیط زیست با ثبت علمی وقایع و همکاری با اشخاص متخصص و علمی که روی این موضوعات کار می‌کنند و گزارشاتی در این خصوص ارائه می‌دهند کمک شایانی در حفظ حیات وحش خواهد کرد.  
انتهای پیام/  

برچسب ها: تیشه ، حیات وحش ، ریشه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار