معاون امور فرهنگی در نشست فعالان کتاب در فضای سایبر عنوان کرد

ابزارهای جدید راهگشای حوزه فرهنگ هستند

مراسم تجلیل از فعالان کتاب در فضای سایبر صبح روز پنج‌شنبه (29 آبان) با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.

به گزارش حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ مراسم تجلیل از فعالان کتاب در فضای سایبر صبح روز پنج‌شنبه (29 آبان) با حضور سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اهالی کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.
 
سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی در این نشست گفت: در حقیقت نیازمند یک سری مطالبات پایه در فضای سایبری هستیم و باید به بررسی آن بپردازیم. همچنین باید ظرفیت‌های این حوزه را شناسایی کنیم.
 
وی افزود: فضای سایبری کتاب در حوزه تولید، تبلیغ، ترویج کتاب به نقش آفرینی می‌پردازد. اما باید ببینیم که ظرفیت حوزه سایبری در مقابل ظرفیت فضای حقیقی چیست؟ حوزه سایبری مزیت‌هایی دارد و حوزه حقیقی نیز ویژگی‌های خاص خود را دارد. در حوزه‌های سایبری می‌توانیم شاهد آن باشیم که نظرات مخاطبان مختلف درباره یک اثر چیست اما در فضلی حقیقی این قابلیت وجود ندارد. ما نیاز به ظرفیت‌شناسی در این دو حوزه داریم و اینکه دو حوزه چه ظرفیت‌هایی بالفعل و بالقوه دارند.یک سری مطالعات میدانی هم لازم است و اینکه فضای کتاب و سایبر را در فضای جهانی رصد کنیم.
 
معاون امور فرهنگی تصریح کرد: باید در جلسات متعدد و با حضور فعالان این حوزه به بررسی مشکلات فعالن این حوزه بپردازیم. باید توجه داشته باشیم که در فضای سایبری با یک حوزه ضد ساختار مواجه هستیم و نمی‌توانیم به ساختارسازی بپردازیم. لذا با همان نگاه سیاست‌گذارانه باید به همکاری با دوستانی که به این حوزه تعلق دارند، بپردازیم.
 
صالحی با اشاره به ظهور پدیده‌های جدید و در حوزه فرهنگ عنوان کرد: ابزارهای جدید راهگشای حوزه فرهنگ هستند. جهان به سمتی حرکت می‌کند که ابزارهای جدید در آن ظهور می‌کنند و حوزه سایبر و مجازی برای گسترش آگاهی اهمیت فراوانی دارند.صحبت‌های برخی از دوستانی که در این  فضا به گفت‌و‌گو پرداختند هم از لحاظ فرهنگی و هم اقتصادی امیدوار کننده است.  
 
معاون امور فرهنگی افزود: البته در این حوزه صیانت‌های قانونی هم لازم است. لایه حقوقی نشر در حال حاضر در حال بررسی است و دوستان نیز می‌توانند در این باره نظرات خود را اعلام کنند. همچنین پیشنهادات دوستان درباره هم‌افزایی در حوزه سایبری، آموزش و... نیز از مواردی است که  می‌تواند مورد بحث و بررسی قرار گیرد. حوزه سایبر تکثر گراست. عزم فردی با هم‌افزایی حوزه جمعی می‌تواند حوزه فرهنگ را پیش ببرد.
 
وی در پایان گفت:‌ کاری که در این میان نهادهای مرتبط می‌توانند انجام دهند، بانی بودن است.  امیدوارم این بحث ادامه پیدا کند و پایه‌ای باشد برای خط وصل‌‌ها در حوزه کتاب.
 
بر اساس این گزارش، در پایان این جلسه نیز از برخی از فعالان حوزه کتاب در فضای سایبری تقدیر و قدردانی به عمل آمد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار