تحلیلگران معتقدند

کشورهای عرب صادر کننده نفت خام حوزه خلیج فارس کاهش تولید اوپک را نمی پذیرند

تحلیلگران می گویند کشورهای عرب صادر کننده نفت خام در حوزه خلیج فارس احتمالا در نشست هفته آینده اوپک کاهش تولید این سازمان را رد خواهند کرد، مگر اینکه سهم آنها در بازار تضمین شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران معتقدند که کشورهای عرب صادر کننده نفت خام در حوزه خلیج فارس احتمالا در نشست هفته آینده اوپک کاهش تولید این سازمان را رد خواهند کرد، مگر اینکه سهم آنها در بازار تضمین شود.

بر این اساس،موضع کویت، قطر، امارات عربی متحده، و عربستان برای تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید با هدف افزایش بهای نفت خام حیاتی است. بهای نفت از ماه ژوئن تاکنون یک سوم ارزش خود را از دست داده است.

این چهار کشور در مجموع روزانه 16.2 میلیون بشکه نفت خام تولید می کنند که 52 درصد تولید اوپک را شامل می شود، با این حال براساس آمار اوپک و دیگر نهاد ها دو سوم کل صادرات اوپک مربوط به این چهار کشور است.

کامل هرامی تحلیلگر نفتی در کویت می گوید: اعضای اوپک چشم به عربستان سعودی، کویت و امارات دارند تا حجم اصلی کاهش تولید را به عهده بگیرند.

با این حال بسیار بعید است که این کشورها کاهش تولید را بپذیرند مگر اینکه اعضای اوپک ابتکار عمل را در دست بگیرند. این کشور ها نیازمند تضمین دیگر اعضای اوپک و تولید کنندگان غیر اوپک هستند که شکاف ناشی از کاهش تولید را پر نکنند.

این تحلیلگر گفت: کاهش تولید به نفع کشورهای حوزه خلیج فارس نیست، زیرا با ریسک از دست دادن سهم بازار روبرو هستند.

بهای نفت به علت کاهش تقاضا ناشی از کندی رشد اقتصاد جهانی، افزایش گسترده تولید از منابع شیل های نفتی و افزایش ارزش دلار به پایین ترین سطح خود طی چهار سال اخیر تنزل یافته است.


ونزوئلا خواستار نشست کشورهای اوپک و غیرعضو اوپک به منظور بررسی کاهش بهای نفت شده است .اکوادور نیز کاهش تولید اوپک را خواستار است.

خالد بدایی تحلیلگر موسسه هورایزن می گوید: نگرانی درباره اینکه کشورهای غیرعضو اوپک خلاء‌ ناشی از کاهش تولید اوپک را پر کنند موجب شده است اعضای اوپک به شدت درباره پذیرش هر گونه کاهش تولید بسیار مردد باشند.

بدایی که پیش از این عضو شورای عالی نفت کویت بوده است می گوید من به هیچ وجه خوشبین نیستم که توافقی برای کاهش تولید صورت گیرد.

علی العمیر وزیر نفت کویت هفته گذشته در اظهاراتی گفت: تصمیم اوپک مبنی بر کاهش تولید بسیار دشوار خواهد بود.

عربستان سعودی که بزرگترین تولید کننده نفت خام جهان است تاکنون درباره احتمال کاهش تولید هیچ اظهار نظری نکرده است با این حال اوایل نوامبر با کاهش بهای نفت صادراتی خود به آمریکا با هدف حذف سهم بازار ، بازار نفت را تکان داد.

عبدالوهاب ابوداهش تحلیلگر عربستانی نیز می گوید: کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به شدت با فشارها برای کاهش تولید مقابله خواهند کرد.

رقابت در بازار نفت خام و محصولات نفتی به علت بالا بودن عرضه و کاهش تقاضا به شدت افزایش یافته است.

براساس آمار ْآژانس اطلاعات انرژی آمریکا، عربستان سعودی دو سوم از نفت خام خود را به شرق آسیا، حدود 20 درصد را به آمریکا و تنها ده درصد رابه اروپا صادر می کند.

کویت نیز 75 درصد از نفت خام خود را به شرق آسیا صادر می کند و امارات و قطر نیز همه نفت خام خود را به شرق آسیا صادر می کنند.

تولید نفت آمریکا بزرگترین مصرف کننده انرژی در جهان امسال به علت افزایش تولید در منابع شیل از 8.5 میلیون بشکه در روز فراتر رفته است.

در نتیجه واردات خالص این کشور با 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش در حال حاضر حدود 5.2 میلیون بشکه در روز است.

براساس آمار آژانس اطلاعات انرژی آمریکا صادرات عربستان سعودی به آمریکا از 1.25 میلیون بشکه در روز در ماه ژوئیه به حدود 900 هزار بشکه در روز در ماه اوت کاهش یافته است با این حال عربستان همچنان پس از کانادا دومین صادر کننده نفت به آمریکا است.

با توجه به اینکه صادرات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به اروپا بسیار محدود و در حال کاهش است تنها بازارهای باقی مانده برای نفت خام این کشور شرق آسیا و حوزه اقیانوس آرام است.

ابوداهش می گوید منافع کشورهای حوزه خلیج فارس با رقابت برای حفظ بازار و خودداری از کاهش تولید بهتر تامین می شود. این مسئله موجب کاهش بیشتر بهای نفت می شود اما در عین حال موجب می شود که کشورهایی که نفت را با هزینه های بالا تولید می کنند از دور رقابت خارج شوند.

محمد سرور السبان مشاور سابق وزیر نفت عربستان در اظهاراتی گفته است انتظار دارد اوپک به سقف کنونی خود پایبند باشد.

اوپک که قرار است بیست و هفتم نوامبر در وین نشست برگزار کند، حدود یک سوم نفت خام جهان را تولید می کند و درحال حاضر حدود 31 میلون بشکه در روز تولید دارد که یک میلیون بشکه بیش از سقف رسمی تولید این سازمان است.

تحلیلگران اتفاق نظر دارند که کاهش یک الی یک و نیم میلیون بشکه نفت خام اوپک می تواند روند کاهشی بهای نفت را متوقف کند با این حال برای تبدیل کردن این روند به افزایشی کافی نیست.

ابوداهش می گوید اگر کشورهای حوزه خلیج فارس مجبور به انتخاب میان افزایش بهای نفت و حفظ سهم خود در بازار باشند بدون شک گزینه دوم را انتخاب می کنند.

 آنها ذخایر مالی قابل توجهی دارند و می توانند بهای نفت پایین، ظرف دو الی سه سال آتی را به راحتی سپری کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار