نیویورک پست :

علاوه بر مخالفان داخلی آمریکا ، اسرائیل نیز باید "ایران هسته ای" را بپذیرد

پذیرش این مسئله که ایران می تواند دارای فناوری هسته ای باشد نه تنها برای مخالفان داخلی آمریکا حتمی شده بلکه تل آویو نیز ناچار است آن را بپذیرد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه  صهیونیستی جویش ویس ؛ این پایگاه خبری اسرائیلی در بازنشر مقاله ای به قلم " جان بولتون " که  "نیویورک پست آن را منتشر کرده بود ، با اشاره به برگزاری مذاکرات هسته ای میان ایران و شش قدرت جهانی نوشت : سطح فعالیت های دیپلماتیک ، اذعان  و حتی ناامیدی درباره روند مذاکرات هسته ای به سرعت در کاخ سفید در حال افزایش است . مقامات آمریکایی در حال پذیرش این مسئله هستند که تحت توافق هسته ای "ایران" باید دارای توانمندی های هسته ای بومی باشد . 

همین مسئله نهایتا باید از سوی رژیم صهیونیستی و نیز هم پیمانان عرب آمریکا در منطقه نیز مورد قبول قرار بگیرد چرا که آنها در نهایت ناچار هستند مفاد توافقنامه اتمی میان تهران و 5+1 را پذیرفته و با بومی سازی فعالیت های اتمی ایران کنار بیایند . اما دلایل انکار این حق توسط تل آویو و سایر مخالفان " ایران هسته ای " با یکدیگر متفاوت می باشد . 

نیویورک پست در ادامه نوشت : اسرائیل و دوستان آن در جهان عرب مدعی هستند که ایران در آینده ممکن است از توانایی های هسته ای خود برای تولید سلاح اتمی استفاده کرده که می تواند تهدیدی برای امنیت آنها محسوب شود . از سوی دیگر باراک اوباما نگران است که همین اظهارات و سنگ اندازی ها مانع پیشرفت مذاکرات آمریکا با ایران شده و در مسیر توافق هسته ای _ که نوعی موفقیت دیپلماتیک برای اوباما به شمار می آید _ ایجاد اختلال نماید . 

در گفتگوهایی که میان نماینده ایران ، آمریکا  و اتحادیه اروپا در تاریخ 9 و 10 نوامبر در عمان انجام شد ، پیشرفت محسوسی رویت نشد و به نظر می رسد تمدید مهلت تعیین شده برای اتمام گفتگوها و اعلام نتیجه نهایی آن ( 24 نوامبر ) بار دیگر تمدید شود . در این مدت ممکن است باراک اوباما ناچار شود برای جلب رضایت طرف ایرانی بخش های دیگری از تحریم های ضدایرانی واشنگتن را لغو نماید و از این طریق شانس دستیابی به توافق نهایی را برای خود بالا ببرد . 

در واقع سیاست ها و خواسته های دیپلماتیک اوباما در شرایط کنونی همان چیزی است که تهران بدنبال آن بوده و هست . مذاکرات هسته ای سال گذشته که در مقایسه با 12 سال پیش به بالاترین سطح خود رسیده بود در  نهایت پنج عضو دائم شورای امنیت را وادار کرد که به امتیازدهی به ایران یکی پس از دیگری تن دهند . این مسئله حدس و گمان و شایعه خبری نیست بلکه کاخ سفید خود مشتاقانه جزئیات امتیازدهی های فراوان به تهران را طی توافق نامه موقت به تعدادی از خبرگزاری های داخلی ارائه داد تا به آنها بگوید چگونه توافق میان دو طرف بدست آمد . 

علاوه بر این استناد ، نامه ارسال شده به آیت الله خامنه ای ، رهبر ایران  از سوی باراک اوباما نیز شاهد دیگری بر این سخن به شمار می آید . در این نامه رییس جمهوری آمریکا از رهبر ایران خواسته است که تهران برای مبارزه علیه تروریست های تکفیری _ بعثی به واشنگتن کمک کند . به نظر می رسد تلاش واشنگتن برای تحقق توافق هسته ای به منظور همراه کردن تهرا ن در مبارزه علیه داعش است . 



انتهای پیام /
برچسب ها: ایران ، هسته ای ، مذاکرات ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار