پایگاه اینترنتی یوراسیا ریویو گزارش داد؛

اگر مذاکرات با ايران به نتيجه نرسد مسئوليت مستقيم آن برعهده آمريکاست/تمدید وضع فوق‌العاده بر ضد ایران "اشتباهی بزرگ" بود

پایگاه اینترنتی یوراسیا ریویو تاکید کرد اگر این دور از مذاکرات به هر دلیلی به نتیجه مطلوب نرسد و یا حتی اگر مدت زمان مذاکرات تمدید شود، مسئولیت آن به طور مستقیم بر عهده آمریکا خواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ پایگاه اینترنتی یوراسیا ریویو تاکید کرد اگر این دور از مذاکرات به هر دلیلی به نتیجه مطلوب نرسد و یا حتی اگر مدت زمان مذاکرات تمدید شود، مسئولیت آن به طور مستقیم بر عهده آمریکا خواهد بود. 

این پایگاه اینترنتی افزود: از زمان برگزاری مذاکرات هفته گذشته در مسقط اظهارنظرها، تحلیل‌ها و گزارش‌ها در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران به اوج خود رسیده است زیرا این اعتقاد وجود داشت که احتمالا گفتگوهای یمن زمینه مناسبی برای دستیابی به توافق جامع تا 24 نوامبر فراهم می‌کند. 

هرچند جزئیات مذاکرات ایران و آمریکا افشا نشد اما رفت و آمد جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به عمان این حس را ایجاد کرد که مذاکرات وارد مرحله‌ای حساس و تعیین کننده شده به گونه‌ای که کری را تشویق کرده است در مدت 48 ساعت دو بار به عمان سفر کند. 

از این رو سفر غیررسمی و غیرمنتظره یوسف بن علوی، وزیر امورخارجه عمان به تهران باعث رواج گسترده برخی شایعه‌ها شد مبنی بر این که مسائل مهمی مطرح بوده است که مقام ارشد عمانی را به چنین سفری وادار کرده است. 

به هرحال این که آیا توافقی حاصل شده است یا نه و آیا اختلاف‌های دو طرف کاهش یافته‌اند همه مسایلی هستند که هفته آینده مشخص می شوند. 

به هرحال موضوعی که در دو روز گذشته بسیار مورد بحث قرار گرفت مسئله تحریم‌ها و زمان بندی و فرآیند لغو آنها بود. ایران خواستار لغو کامل تحریم ها است. 

هنوز مشخص نیست که آیا دولت آمریکا تا 24 نوامبر به تصمیم نهایی خواهد رسید یا نه. این ناتوانی در تصمیم گیری می‌تواند چند دلیل داشته باشد از جمله گنگ و سردرگم بودن سیاست خارجی دولت‌های آمریکا در چند دهه اخیر.  گروه‌های فشار قوی به ویژه لابی‌های اسرائیلی نفوذ زیادی در سیاست خارجی آمریکا دارند. 

دلیل دیگر شیوه‌ای است که آمریکا در چند دهه اخیر برای رسیدن به اهداف خود بدون پرداخت هزینه آن پیش گرفته است.

آمریکایی‌ها باید سپاسگزار باشند که ایران تاکنون گام های مثبتی برداشته است، حقیقتی که نمی توان انکار کرد. در نتیجه اگر این دور از مذاکرات به هر دلیلی به نتیجه مطلوب نرسد و حتی اگر مدت زمان مذاکرات تمدید شود، مسئولیت آن به طور مستقیم بر عهده آمریکا خواهد بود. 

پیامدهای چنین تحولی به طور قطع فقط ایران و گروه پنج به علاوه یک را تحت تاثیر قرار نخواهد داد بلکه تمام منطقه را تحت الشعاع قرار می دهد. اخیرا گروه تروریستی داعش سر یک جوان آمریکایی را از تن جدا کرد و دولت آمریکا بدون آن که کاری انجام دهد فقط شاهد ماجرا بود. 

این گروه تروریستی به خوبی می‌داند که آمریکا با وجود حملات هوایی به مواضع آنها و اعزام تعداد محدودی نیرو به منطقه قادر نیست کاری از پیش ببرد. 

از این رو توافق با ایران به نفع آمریکا خواهد بود. ایران با حضور فعال  در منطقه قادراست و قدرت کافی در اختیار دارد تا این گروه  را از بین ببرد.

از طرف دیگر اشتباه خواهد بود که تصور شود آمریکا با طولانی‌تر کردن مذاکرات می تواند امتیاز های بیشتری از تهران بگیرد.

نویسنده تمدید وضع فوق العاده بر ضد ایران به مدت یک سال دیگر را به عنوان اقدامی عادی اشتباهی بزرگ خوانده و توجیه واشنگتن در این زمینه را به ویژه در زمانی حساس کنونی مضحک توصیف کرده است.

به طور قطع اگر آمریکا از این فرصت بهره کافی نگیرد تضمینی وجود ندارد که فرصت دیگری وجود داشته باشد. نتیجه آن خواهد بود که آمریکا در این منطقه حساس با ناامنی های بیشتری مواجه می شود و شاهد بریده شدن سر تعداد بیشتری از شهروندان خود به دست گروه داعش خواهد بود.





انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار