وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد ارتقای تفاهم ملی و ایجاد اصلاحات در قانون اساسی باید از اولویت های درازمدت مقامات اوکراین باشند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری ریانووستی، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای آلمانی خود در مسکو تاکید کرد ارتقای تفاهم ملی و ایجاد اصلاحات در قانون اساسی باید از اولویت های درازمدت مقامات اوکراین باشند.

بر اساس این گزارش، لاوروف که در پایان دیدار با "والتر فرانک اشتاینمای"ر وزیر امور خارجه آلمان در مسکو سخن می گفت، تاکید کرد ماموریت اصلی مقامات اوکراین در شرایط کنونی این است که به درگیریهای مسلحانه ای که در مناطق جنوب شرقی کشورشان ادامه دارد، پایان دهند، عملیات ارتش را در این منطقه متوقف و تسلیحات سنگین را از آنجا خارج کنند.

دولت اوکراین پانزدهم آوریل گذشته عملیات گسترده ای را تحت عنوان مبارزه با تروریسم در شرق این کشور بر ضد گروههای جدایی طلب آغاز کرد.  بر اساس آمار و ارقامی که سازمان ملل متحد در تاریخ یازدهم نوامبر منتشر کرد، مناقشه مسلحانه در اوکراین که پس از برکناری "ویکتور یانوکوویچ" از ریاست جمهوری اوکراین آغاز شد، تا کنون بیش از 4100 کشته و 9700 زخمی در میان  غیرنظامیان بر جا گذاشته است. 

وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد:" اما اگر صحبت از ایجاد ثبات در طولانی مدت در اوکراین باشد، مقامات اوکراین باید ضرورت ایجاد وحدت ملی، ارتقای تفاهم ملی و تلاش برای ایجاد آشتی ملی در کشورشان را در اولویت قرار دهند. "

لاوروف افزود مسئولان کیف در عین حال نباید ایجاد اصلاحات بنیادین در قانون اساسی کشورشان را که در نشست هفدهم آوریل در ژنو نیز به آن اذعان کردند، از یاد ببرند. 

در مذاکرات ژنو که برای حل و فصل بحران اوکراین برگزار شد نمایندگان اوکراین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا شرکت کردند. حاضران در این گفتگوها بیانیه ای را تصویب کردند که در آن بر ضرورت اتخاذ تدابیر ملموس برای کاهش تنش ها و تضمین امنیت برای تمام شهروندان اوکراین تاکید شده است.

خلع سلاح گروههای شبه نظامی غیرقانونی، آزادسازی ساختمان های اشغال شده و زمینه سازی برای گفتگو ملی درباره اصلاح قانون اساسی از مهمترین تدابیری است که در این بیانیه به آنها اشاره شده است.

 لاوروف همچنین تاکید کرد "آرسنی یاتسنیوک" نخست وزیر اوکراین توافق نامه ای را که بیست و یکم فوریه گذشته  شخصا با دولت یانوکوویچ امضا کرده است، رعایت نمی کند.

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه روسیه که در پایان دیدار با اشتاینمایر در مسکو سخن می گفت، خاطر نشان کرد:" مسئولیت تعریف سیاست خارجی و تعیین چارچوبی برای اقدامات نظامی در حوزه اختیارات رئیس جمهور اوکراین است اما در عین حال نخست وزیر اوکراین نیز به همان اندازه وظیفه دارد در تمام ابعاد و مسایل مربوط به حیات داخلی و خارجی کشورش اظهار نظر کند. از این که نخست وزیر اوکراین از تمام بازیگران حیات سیاسی کشورش دعوت کرده است به تفاهم مشترک دست پیدا کنند، خرسند شده ایم."

 لاوروف ادامه داد:" با این حال سخنان نخست وزیر اوکراین با رفتار و اعمال وی همخوانی ندارد.امضای "آرسنی یاتسنیوک" در پائین توافق نامه بیست و یکم فوریه که در آن بر ضرورت تشکیل یک دولت وحدت ملی تاکید شده است، دیده می شود. این توافق نامه در کیف در پایان مذاکرات مربوط به حل و فصل مناقشه اوکراین با حضور ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهور پیشین، آرسنی یاتسنیوک و ویتالی کلیچکو رهبران جناح مخالف اوکراین، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه، فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان، رادوسلاو سیکورسکی وزیر امور خارجه وقت لهستان و همچنین ولادیمیر لوکین نماینده ولادیمیر پوتین امضا شد.

 این مذاکرات به انعقاد توافق نامه ای منجر شد که رئیس جمهور وقت اوکراین، روسای جناح مخالف اوکراین و همچنین میانجی گران غربی در بحران اوکراین امضا کردند. در این توافق نامه بر ضرورت انتخاب پیش از موعد رئیس جمهور اوکراین، تشکیل یک دولت وحدت ملی ، ایجاد اصلاحات در قانون اساسی اوکراین و همچنین گسترش اختیارات نخست وزیر اوکراین و کاهش اختیارات ریاست جمهوری این کشور تاکید شده است."

رهبران جناح مخالف اوکراین با حمایت طرفداران افراط گرای خود که در خیابانهای کیف تجمع کرده بودند، از غیبت لحظه ای ویکتور یانوکوویچ سوءاستفاده کرده و یانوکوویچ را از قدرت ساقط کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار