گزارش/ مجلس در هفته‌ای که گذشت

از نه وکلای ملت به "دانش آشتیانی" تا معرفی "فرهادی" به عنوان پنجمین وزیر پیشنهادی علوم

قرائنی از پرونده اسیدپاشی اصفهان به دست آمده است، عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مبارزه با مفاسد، موازی‌کاری‌هایی را بوجود آورده است، ،تمدید سرپرستی وزارت علوم نیازمند اخذ حکم حکومتی است/ لاریجانی در جریان معرفی وزیر پیشنهادی نبود، دانش آشتیانی رای اعتماد مجلس را کسب نکرد ،"محمد فرهادی" به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی شد و ... از عناین مهم خبری مجلس در هفته گذشته است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، عناوین مهم‌ترین خبرهای مجلس شورای اسلامی در هفته گذشته به شرح ذیل است.

دولت لایحه بودجه را براساس قیمت واقعی نفت و پیش‌‌بینی آینده معاملات جهانی تقدیم مجلس کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه قیمت هر بشکه نفت در لایحه بودجه 94 باید حداکثر تا 80 دلار پیش‌بینی شود، گفت: دولت باید بر اساس قیمت واقعی نفت و پیش‌بینی از آینده معاملات جهانی، لایحه بودجه سال آتی را تقدیم مجلس کند.






قرائنی از پرونده اسیدپاشی اصفهان به دست آمده است

نماینده مردم اصفهان با اشاره به آخرین وضعیت پیگیری پرونده اسید پاشی در این شهر گفت: مسئولان ذیربط با استناد به اظهارات مصدومین اسیدپاشی، قرائنی بدست آورده‌اند و براساس آن کار خود را ادامه می‌دهند.


مرزهای کرمانشاه از امن‌ترین مرزهای کشور است/ داعش نمی‌تواند برای ما ناامنی ایجاد کند

نماینده مردم قصرشیرین گفت: استان کرمانشاه 371 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و با اطمینان می‌گویم این مرز یکی از امن‌ترین مرزهای کشور است.


آیا دولت می‌تواند "متن توافق نهایی" را به تصویب مجلس نرساند؟

در حالی مذاکرات ایران با گروه 5+1 به روزهای پایانی خود می‌رسد که برخی نمایندگان معتقدند باید «متن توافق نهایی» این مذاکرات به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد و برخی دیگر می‌گویند دولت می‌تواند متن توافق را به تصویب مجلس نرساند.



احتمال معرفی "دهقانی" به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل/ عقب نشینی در مقابل آمریکا ضعف است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، از احتمال معرفی "غلامحسین دهقانی" به عنوان سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل خبر داد و گفت: عقب نشینی در مقابل آمریکا ضعف است و ما باید بر حقوق خود پافشاری کنیم.


عدم هماهنگی میان دستگاه‌های مبارزه با مفاسد، موازی‌کاری‌هایی را بوجود آورده است/ ضرورت ایجاد جلسات مشترک میان این دستگاه‌ها

رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری کمیسیون اصل 90 مجلس با بیان اینکه نبود یک دستگاه هماهنگ کننده میان دستگاه‌های مبارزه با مفاسد خلاء مهمی است که باید رفع شود، گفت: این خلاء باعث شده کمیسیون اصل 90 مطلع نباشد که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی چه اقداماتی انجام داده و یا اینکه نماینده دادستانی در مقوله مبارزه با زمین‌خواری چه اقداماتی انجام داده است.


مسئولیت‌های وزیر دادگستری مشخص شد + جزییات

نمایندگان در ادامه بازنگری اختیارات وزیر دادگستری، مسئولیت‌های وی را تعیین کردند.


واگذاری سازمان زندان‌ها به دولت منتفی شد +جزییات

در حالی برخی نمایندگان موضوع واگذاری سازمان زندان‌ها، سازمان ثبت اسناد، سازمان پزشکی قانونی و روزنامه رسمی کشور به دولت مطرح کرده بودند اما نماینده پیشنهاد دهنده پیشنهاد خود را پس گرفت و موضوع منتفی شد.

نحوه تعیین قیمت نفت در بودجه‌های سالیانه مشخص شد

مجلس در جریان ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت با جزء یک، دو و سه بند الف ماده 1 آن موافقت کردند.


ادعای آلاینده بودن بنزین تولید داخلی سیاسی‌کاری است

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: آلاینده بودن بنزین تولید داخل مردود است چرا که می‌خواستند بنزین وارد کنند لذا با سیاسی کاری این موضوع را مطرح کردند.


سفر هیئت بلندپایه روسیه به ایران نشان از اهمیت روابط دوجانبه است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به سفر بلندپایه هیئت روسیه به ایران گفت: این سفر نشان دهنده آن است که روسیه در شرایط فعلی منطقه‌ای برای روابط با ایران اهمیت زیادی قائل است.


ارائه گزارش عملکرد تولید نفت و گاز به وزارت اقتصاد، معاونت برنامه‌ریزی و کمیسیون‌های برنامه و انرژی مجلس

نمایندگان مردم در خانه ملت وزارت نفت را مکلف کردند گزارش عملکرد تولید نفت و گاز را به تفکیک هر میدان در مقاطع سه‌ماهه به وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و کمیسیون‌های برنامه، بودجه و محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.


قرائت گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد+ متن کامل

گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد در صحن علنی پارلمان قرائت شد.


تمدید سرپرستی وزارت علوم نیازمند اخذ حکم حکومتی است/لاریجانی در جریان معرفی وزیر پیشنهادی نبود

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به اتمام دوره سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دوره سرپرستی آقای نجفی رو به اتمام است و هر کس بخواهد سرپرستی این وزارتخانه را برعهده بگیرد باید از حکم حکومتی استفاده کند و اذن ولی فقیه را در دخل و تصرف در امور وزارتخانه اخذ کند.

دانش آشتیانی رای نمی‌آورد/رئیس‌جمهور گزینه بعدی وزارت علوم را معرفی کند

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دانش آشتیانی نتوانسته حمایت هیچ یک از فراکسیون‌های مجلس را جلب کند، از رئیس‌جمهور خواست به فکر گزینه بعدی وزارت علوم باشد.







وزیر پیشنهادی علوم در جلسه رای اعتماد خود گفت: در انتهای برنامه ششم ما حدود 5.5 میلیون دانش آموخته دانشگاهی داریم که وارد بازار کار می‌شوند با برنامه ریزی که می‌توانیم در دانشگاه‌ها داشته باشند از طریق شهرک‌های تحقیقاتی و پارک‌ها و مراکز علمی می‌توانیم فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را به کار بگیریم.


برای انتخاب وزیر علوم تحت تاثیر هیچ گروه خاصی نبوده و نیستم/ دولت و مجلس اهل تعامل هستند نه تنازع + صوت

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر روحانی در جلسه رای اعتماد وزیر علوم گفت: برخلاف آن چه که برخی از رسانه‌ها منتشر می‌کنند من در انتخاب وزیر تحت فشار هیچ گروه سیاسی یا هیچ شخصیتی نبوده‌ام و نه من کسی هستم که در این زمینه‌ها فشار پذیر باشم و بخواهم به خاطر نظر گروهی یا فشار گروهی انتخابی را انجام دهم.


دانش آشتیانی رای اعتماد مجلس را کسب نکرد

جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی دولت صبح امروز به ریاست علی لاریجانی درصحن علنی مجلس آغاز شد

مشاور رئیس‌جمهور قبل از هر رأی‌گیری برای وزرای پیشنهادی دسته گل به آب می‌دهد

نماینده مردم تهران گفت: شایسته نیست که آقای رئیس‌جمهور که محور بحث‌هایشان اخلاق است، مشاور خود را مهار نکند، این مشاور قبل از هر رأی‌گیری برای وزرای پیشنهادی دسته گل به آب می‌دهد.



مجلس به دانش‌آشتیانی هم اعتماد نکرد/ وزارت علوم همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد

وکلای ملت در جلسه علنی امروز با رای 171 رای مخالف به چهارمین وزیر پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت علوم اعتماد نکردند.


معافیت جدید به مناطق محروم و بهره‌بردارانی که در احداث شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی مشارکت می‌کنند

با موافقت نمایندگان مناطق محروم و بهره بردارانی که در احداث شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی مشارکت نموده باشند، از پرداخت سهم نقدی مشارکت در احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی معافند.


"محمد فرهادی" به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی شد/ جلسه رای اعتماد 5 آذر برگزار می‌شود

عضو هیئت رئیسه مجلس نامه روحانی به لاریجانی مبنی بر معرفی محمد فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم را قرائت کرد.






ایرادی به ظرفیت‌های مدیریتی فرهادی نیست/ نگرانی‌ مجلس نسبت به نفوذ تندروهای اصلاح‌طلب در وزارت علوم

عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: نگرانی‌هایی نسبت به نفوذ تندروهای اصلاح طلب در وزارت علوم و همچنین حلقه‌های پشت پرده ای که وزارت را مدیریت می‌کردند، وجود دارد که در آخر حاضر شدند فرجی دانا را فدا کنند اما به آن حلقه‌ها آسیبی نبیند.

نمایندگان با ایجاد صندوق دریافت عوارض از اپراتورها برای توسعه روستاها مخالفت کردند

نمایندگان با ایجاد صندوق "دریافت عوارض از اپراتورها" برای توسعه ارتباطات در روستاها و تحقق دولت الکترونیک مخالفت کردند.


جلسه رای اعتماد "محمد فرهادی" چهارشنبه هفته آینده برگزار می‌شود

عضو هیئت‌رئیسه مجلس گفت: جلسه رای اعتماد به پنجمین وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری چهارشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار