رییس جمهورجدید افغانستان در دومین سفر رسمی خویش پس از به قدرت رسیدن، به پاکستان رفت تا تلاش کند با تغییر فضای حاکم در روابط دو کشور که تا آخرین روز حکومت حامد کرزی تنش آلود بود، روابط دو کشور را در همه زمینه ها ارتقاء دهد و در جهت صلح در افغانستان نیز بکوشد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، در سفر "محمد اشرف غنی" که روز جمعه گذشته در رأس هیأت بلند پایه دولتی و بازرگانی افغانستان به اسلام رفت و با رییس جمهور، نخست وزیر، فرمانده ارتش، وزیر دارایی و برخی از علمای دینی پاکستان دیدار و گفت وگو کرد، دو کشور توافق کردند که تا 5 سال آینده میزان مبادلات بازرگانی خود را از 2.5 میلیارد دلار به 5 میلیارد دلار افزایش دهند.

رییس جمهور و نخست وزیر پاکستان هم در این سفر به رییس جمهوری افغانستان وعده دادند که از روند بر قراری صلح در افغانستان به رهبری افغان ها پشتیبانی و با تروریسیم برخورد جدی خواهند کرد.

برخی تحلیل گران افغان به این باورند که دولت پاکستان دوست بازرگانی افغانستان و دشمن سیاسی، امنیتی کابل است و از تروریست ها به عنوان ابزاری بر ضد افغانستان بهره می گیرد.

برخی دیگر از تحلیلگران افغان نیز نتیجه توافقات صورت گرفته در سفر اخیر رییس جمهوری افغانستان به پاکستان را در راستای تحکیم سلطه اقتصادی پاکستان بر افغانستان، تا یک دهه دیگر می دانند و می گویند بنادر بازرگانی و مرزهای پاکستان به ابزار انتقام جویی برای پاکستان و امتیازگیری از کابل مبدل شده است.

پاکستان از دید بسیاری از کارشناسان اقتصادی افغانستان هنوز هم یکی از اصلی ترین راه تامین نیازهای بازرگانی افغانستان محسوب می شود که مرز مشترک طولانی با این کشور داشته و بندر های آبی بزرگی را نیز در اختیار دارد.

در سال های گذشته دولت پاکستان بارها کالاهای بازرگانان افغان را برای مدت طولانی در بنادر خود متوقف کرد و خسارات اقتصادی زیادی را به افغان ها وارد آورد که خشم دولتمردان و بازرگانان افغان را نیز برانگیخت.

شماری از تحلیلگران افغان در همین حال معتقدند که افزایش مبادلات بازرگانی افغانستان و پاکستان تا سقف 5 میلیارد دلار استمرار وابستگی یک طرفه افغانستان به پاکستان خواهد بود و روابط گسترده اقتصادی باعث نخواهد شد که پاکستان از رقابت های سیاسی و امنیتی در این کشور دست بردارد.

این در حالی است که حضرت عمر زاخیلوال مشاور ارشد امور اقتصادی رییس جمهوری افغانستان سفر محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان را به پاکستان پر دستاورد می داند و می گوید که مشکلات دو کشور در این سفر به طور صریح مطرح شد و دو طرف تاکید کردند که اقدامات مشخص در این رابطه اتخاذ خواهند کرد.

زاخیلوال از زمانبندی در عملی شدن توافقات صورت گرفته بین مقامات افغان و پاکستان سخن گفت و تاکید کرد که باید این توافقات در وقت معین عملی شود.

احمد دادفر یکی دیگر از تحلیل گران مسائل سیاسی افغانستان نیز اولین سفر رییس جمهوری جدید افغانستان به پاکستان را متفاوت از سفرهای حامد کرزی رییس جمهوری پیشین این کشور به پاکستان می داند و می گوید اشرف غنی با اراده محکم و قوی به پاکستان رفت و با جدیت با مقامات آن کشور گفت وگو کرد که دست آورهای خوبی در عرصه های اقتصادی و سیاسی به دنبال خواهد داشت.

تنش ها در روابط کابل و اسلام آباد تا آخرین روزهای حکومت حامد کرزی ادامه داشت به گونه ای که کرزی در سخنانی قبل از واگذاری اختیارات ریاست جمهوری به اشرف غنی، پاکستان را به فقدان همکاری در زمینه تلاش برای بازگرداندن صلح به افغانستان متهم کرد و گفت با وجود اینکه 22 بار به اسلام آباد سفر کردم اما هیچ نتیجه ای نگرفتم.

مقامات افغان و پاکستان طی زمان زمامداری حامد کرزی همدیگر را متهم به حمایت تروریسم و ناامن ساختن مرزهای دو کشور می کردند.

حملات راکتی پاکستان به افغانستان که از 3 سال قبل آغاز شده تا جایی ادامه یافت که وزیر امور خارجه دولت حامد کرزی را مجبور به از شکایت اسلام آباد در سازمان ملل متحد کرد.

گفتنی است که از زمان آغاز ریاست جمهوری اشرف غنی، هند و پاکستان نیز به عنوان دو رقیب منطقه ای، رقابت تنگاتنگی را در صحنه افغانستان آغاز کرده اند و یکی از شواهد این رقابت نزدیک، حضور مشاوران سیاست خارجی و امنیت ملی، نخست وزیران پاکستان و هند در افغانستان با فاصله زمانی نزدیک، برای دعوت از اشرف غنی بود.

حدود سه هفته پیش، ابتدا "سرتاج عزیز" مشاور نخست وزیر پاکستان برای دعوت از اشرف غنی به کابل سفر کرد و بلافاصله بعد از او، مشاور نخست وزیر هند برای دعوت از رییس جمهوری جدید افغانستان به کابل آمد.

سفر ژنرال "راحیل شریفگ فرمانده ارتش پاکستان به کابل و نیز سفر "رضوان اختر" رییس جدید سازمان اطلاعات و امنیت پاکستان به افغانستان، حکایت از تلاش فراوان پاکستان برای ایفای نقشی پررنگ تر از دهلی نو در افغانستان دارد و اسلام آباد مایل نیست که هند به عنوان کشوری که سال ها با پاکستان روابط تنش آلود دارد در افغانستان بیش از اسلام آباد نفوذ داشته باشد.
/انتهای پیام
منبع:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.