"مهدی قزلی" در دومین نشست خبری هفتمین دوره جایزه "جلال آل احمد" بیان شد:

"محمود دولت آبادی" شأنیت داوری جوایز ادبی را ندارد/ هیات علمی به انتشار خبر کاهش جایزه جلال احمد اعتراض دارد

هیئت علمی جایزه جلال آل احمد با توجه به قرارگیری دوره هفتم این جایزه در مراحل انتهایی خود به انتشار خبر کاهش جوایز این جایزه از سوی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتراض دارد.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل دومین نشست خبری هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد که امروز در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد؛ "مهدی قزلی" مدیر عامل این بنیاد با اشاره به آنکه جایزه ادبی جلال آل احمد در هفتمین دوره خود به نقطه پایان نزدیک می‌شود افزود: امیدوارم تلاش ها در روز سوم آذر به ثمر بنشیند و ما شاهد یک اختتامیه خوب باشیم.

وی ادامه داد: کم کم ابعاد جایزه برای ما روشن شده هر چند که نهایی شدن آن را به عهده هیات علمی می‌گذاریم.

قزلی به معرفی برندگان جایزه جلال آل احمد در اختتامیه این جایزه اشاره کرده و اظهار داشت: امید است که توجهی به آثار برگزیده جایزه جلال آل احمد در دوره هفتم و دوره‌های گذشته شود و آژانس‌های ادبی به معرفی این آثار کمک کنند تا در نمایشگاهای داخلی و خارجی بتوانیم ارائه خوبی از این کتاب‌ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: امیدواریم برگزیدگان جلال آل احمد شاخص‌های مناسبی برای شناخت آثار شعر و داستان کشورمان در سطح جهان باشد.

قزلی تصریح کرد: هم اکنون ویژه نامه‌ای را برای جایزه ادبی جلال آل احمد فراهم کرده‌ایم که با توجه به گستردگی مطالب آمده در آن پا را از  بولتن فراتر گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: مستند کمتر دیده‌شده  از جلال آل احمد با در برگیری زندگی او در سالهای پایان عمرش و گفته‌های شاهدانی که او را درک کرده بودند فراهم شده و آماده پخش از رسانه ملی است.

وی ادامه داد: ما همچون سال های گذشته در بعضی از بخش های تعریف شده برای جایزه ادبی جلال آل احمد برنده نداریم .

وی ادامه داد: هم اکنون نشانی برای اهدا به برندگان این جایزه طراحی شده که در مراسم اختتامیه رو نمایی می‌شود.

قزلی گفت: هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد بیست نامزد داشته که با توجه به نگارش یکی از کتناب‌ها توسط دو نویسنده حساب نویسندگان این آثار به بیست و یک نفر می رسد و 6 نفر از این نویسندگان خانم هستند.

وی کمتر حجم‌ترین کتاب هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد را کتاب "گرما زدگی" نوشته احمدی با 79 صفحه دانست و گفت: کتابی به نگارش فخرالدینی با 687 صفحه پر حجم ترین کتاب شرکت داده شده در هفتمین جایزه جلال آل احمد به حساب می‌آید.

قزلی ادامه داد: مسن ترین نامزد دریافت جایزه جلال آل احمد صفدری در بخش رمان بوده و کم سن‌ترین آنها خانلری در داستان کوتاه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آنکه کم حجم‌ترین اثر نامزد شده برای دریافت جایزه بخش رمان جایزه جلال آل احمد کتاب 144 صفحه ای صفدری بوده افزود: پر حجم‌ترین کتاب شرکت داده شده در بخش رمان نیز کتاب "آه باشین" نوشته "محمدکاظم مزینانی" است.

مدیرعامل بنیاد ادبیات داستنی ادامه داد: میانگین سن نویسندگان شرکت کننده در هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد 47 است.

وی به وجود 3 نفر کتاب اولی در بخش داستان کوتاه و یک رمان اولی در بخش رمان اشاره کرد و گفت: این کتاب‌ها با عناوین "روز حلزون" و "هوای گرگ و میش" و "سرطان جن" به جایزه جلال آل احمد ارائه شده است.

قزلی افزود: در بین ناشرین نیز مراکز انتشاراتی سوره مهر و نشر ثالث با 3 کتاب در جایزه شرکت کرده است و مرکز انتشاراتی قطره با 2 کتاب موفق به شرکت در هفتمین دوره جایزه جلال آل احمد شده است.

وی اظهار داشت: دو نفر از نامزدهای جایزه جلال آل احمد با نام‌های صابری و عبدی هم اکنون در ایران نیستند.

وی به کاهش جوایز هفتمین جایزه‌ی ادبی جلال آل احمد اشاره کرده و افزود:‌ همزمان با فعالیت من در بنیاد شعر و داستان ایرانیان،‌ کار گروهی در خصوص رسیدگی به جوایز و جشنواره‌های ادبی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل گرفت که واگذاری جوایز پروین اعتصامی، جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر به بنیاد شعر و داستان ایرانیان از تصمیمات این کار گروه به شمار می‌آید.همچنین از تصمیمات دیگر این کار گروه می‌توان به کاهش تعداد جوایز جایزه‌ی جلال آل احمد اشاره کرد.

قزلی در بخش دیگری از سخنانش به نارضایتی هیات علمی جایزه‌ی جلال آل احمد نسبت به انتشار خبر کاهش تعداد جوایز این جایزه اشاره کرد و گفت:‌ با شرایط کنونی هیچکدام از اعضای این هیات موافق انتشار و اجرای این مصوبه‌ی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیستند.

وی ادامه داد: هم اکنون به دنبال رایزنی با سید عباس صالحی،‌ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب یک جلسه‌ی مشترک میان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و هیات علمی جایزه‌ی جلال آل احمد هستیم.

سخنگوی هیات علمی جایزه‌ی جلال آل احمد در ادامه گفت: هیات علمی راضی به جلو رفتن کار جایزه‌ی جلال آل احمد با 30 سکه نیست.

وی ادامه داد: از داوران هفتمین جایزه‌ی جلال آل احمد می‌توان به محمد جواد جزینی، مجید قیصری، ابوتراب خسروی، حسین بیات، محسن سلیمانی، محمدرضا سنگری، حبیب جعفریان، نصرت الله محمود زاده، بالقیس سلیمانی، قاسم علی فراصت و حمیدرضا شاه آبادی اشاره کرد.

مدیر عامل بنیاد شعر و داستان ایرانیان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من به عنوان سخنگوی اعضای هیات علمی هفتمین جایزه‌ی جلال آل احمد، نقد هیات علمی نسبت به انتشار خبر کاهش جوایز جایزه‌ی جلال آل احمد را منتقل کرده‌ام و جلسه‌ی مشترک میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیات علمی این جایزه نیز پنج شنبه‌ی همین هفته برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: جایزه‌ی جلال آل احمد،‌ هیات امنا،‌ هیات علمی و هیات داوران دارد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ رئیس امنای جایزه است.

قزلی تصریح کرد: هیات امنای جایزه‌ی جلال آل احمد برگزاری آن را به عهده‌ی معاونت فرهنگی سپرده است و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از شانیت جدی درباره‌ی جایزه برخوردار است.

سخنگوی هیات علمی هفتمین جایزه‌ی جلال آل احمد اظهار داشت: با توجه به حضور 12 نفر از آدم‌های کارنامه‌ دار ادبیات در بخش داوری و هیات علمی جایزه‌ی جلال آل احمد، 20 نفر درباره‌ی معرفی نامزد‌ها و برگزیدگان این جایزه جمع بندی داشته‌اند.

وی تصریح کرد: جایزه‌ی جلال آل احمد بضاعت ادبی ما در سال 1392 را نشان می‌دهد و این به معنای بضاعت کل ادبیات ما یا زبان فارسی نیست.

قزلی با اشاره به اینکه روند جایزه‌ی جلال آل احمد نشان می‌دهد که آثار از سطح پایینی برخوردار نبوده و در برخی مواقع داوران را در مرحله‌ی انتخاب آثار برتر با دشواری مواجه کرده است، افزود: در شیوه‌ نامه‌ تصمیم به انتخاب 5 داور با هدف تسهیل در ریزش آثار داشتیم، اما انتخاب پنج داور با آیین نامه‌ی جایزه‌ی جلال آل احمد به کلی متفاوت بود و بنابر این آیین نامه، ما باید سه داور را انتخاب می‌کردیم.

سخنگوی هیات علمی هفتمین جایزه‌ی جلال آل احمد ادامه داد: ما تلاشمان را در انتخاب داوران کردیم و از کسانی استفاده می‌کنیم که شانیت و مقبولیت داشته باشند.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران نسبت به چگونگی تشخیص شانیت یک نویسنده برای داوری جایزه‌های ادبی و میزان تناسب این شاخصه‌ها با شخصیت محمود دولت آبادی گفت: دولت آبادی شانیت داوری ندارد، چون کتاب‌های داخلی ما را نمی‌خواند. ما هیات انتخاب نهایی داشتیم و در آن‌جا هرسه داور حضور داشتند.

وی ادامه داد: البته یکی از اعضای هیات علمی نیز همراه داوران در هیات انتخاب نهایی حضور داشت تا تصلب رای در داوران به وجود نیاید.

مدیر عامل بنیاد شعر و داستان ایرانیان در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که چرا سه داور شما در یک طیف فکری قرار گرفته‌اند، افزود: مسلما طیف‌های مشخصی در عرصه‌‌‌ی ادبیات وجود دارد،‌ اما خط کشی دقیقی برای تشخیص این طیف‌ها در کشور ما موجود نیست.

قزلی اظهار داشت: امیدوارم انتخاب هیات علمی،‌ انتخاب خوبی باشد. هیات علمی جایزه‌ی جلال آل احمد و داوران این جایزه از انتخاب‌ها و تصمیماتشان راضی بودند و در جریان انتخاب برگزیدگان جایزه‌ی جلال‌ آل احمد واقعا بحث علمی پیش می‌رفت‌،‌ به گونه‌ای که گاه در هیات علمی بخش رمان تا سه،‌چهار دقیقه‌ی اول کسی صحبت نمی‌کرد، زیرا اختلاف نظر علمی وجود داشت و بحث‌های خیلی جدی شکل می‌گرفت.

وی تصریح کرد: امیدوارم انتخاب‌ها،‌ انتخاب‌های خوبی بوده باشد.

سخنگوی هیات علمی هفتمین جایزه‌ی جلال آل احمد به عنوان نویسنده‌ای که از خارج از جریان شکل گیری این جایزه نظر خود را درباره‌ی کاهش جوایز آن ارائه می‌دهد، گفت: تعداد 110 سکه برای جایزه‌ی جلال‌ آل احمد، تعداد غیر عرفی بوده و اختلافش با جایزه‌های دیگر،‌ اختلاف خوبی نبود و باعث شده بود که اختلافات جدی پیش بیاید.

قزلی ادامه داد: جایزه‌ها نباید کم می‌شد، باید عرفی می‌شد. من قائل به این نیستم که از یک نویسنده باید با چهل سکه تقدیر شود.

مدیر عامل بنیاد شعر و داستان ایرانیان خاطرنشان کرد: جایزه‌ی جلال آل احمد از غیر عرفی بودنش ضربه خورده و ای کاش تعداد جوایز این جایزه به جایزه‌ی کتاب سال نزدیک میشد،‌ به گونه‌ای که کسی که جایزه را می‌گرفت در معرض حسرت‌ها قرار نمی‌گرفت.

گفتنی است؛ سخنگوی هیات علمی هفتمین جایزه‌ی جلال‌ آل احمد از هم دانشگاهی‌ها،‌ همشری‌هان و دوستداران جلال آل احمد دعوت به حضور در اختتامیه‌ی این جایزه به عمل آورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار