هفته نامه فرانسوی می‌نویسد، شرایط کنونی منطقه، همسو با تقویت نقش منطقه‌ای که رژیم آل سعود بدان چشم دوخته، جریان ندارد؛ به نحوی که علی رغم تلاشهای داخلی، منطقه ای و بین المللی این رژیم در راستای جلوگیری از کاهش قدرت خود در عرصه منطقه ای و بویژه در یمن انجام داده است، ولی موفق نبوده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ یکی از هفته‌نامه‌های فرانسوی که به انتشار اخبار استراتژیک اختصاص دارد، تاکید کرده است که دستگاه های تخصصی در برخی از کشورهای غربی، با جدیت تمام، تحولات داخلی عربستان، در سایه شرایط مه آلود و کاهش قدرت رژیم آل سعود و اثر گذاری آن در عرصه منطقه ای و نیز، تزلزل و آشفتگی شرایط داخلی این کشور را پیگیری می کنند.

این هفته نامه توضیح داده است که شرایط کنونی منطقه، در راستای تقویت نقش منطقه‌ای که رژیم آل سعود بدان چشم دوخته، جریان ندارد؛ به نحوی که علی رغم تلاش‌های داخلی، منطقه ای و بین المللی در راستای جلوگیری از کاهش قدرت و میزان اثر گذاری خود در عرصه ی منطقه ای و بویژه در یمن انجام داده است، موفق نبوده است.

این نشریه می افزاید: عوامل داخلی متعددی در کم رنگ سازی نقش این رژیم در منطقه تاثیر داشته است؛ از جمله آن، برخورد امنیتی محض با شرایط داخلی است که این رژیم را به ارتکاب اشتباهات پی درپی وادشته و این امر موجب تشنج و تنش در داخل کشور شده است که بهترین نمونه برای آن، صدور حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر در ماه های اخیر بوده است.

این نشریه در ادامه می نویسد: دستپاچگی مقامات سعودی در اینکه مسئولیت حمله به مسجد روستای "الدالوه" را، پیش از انجام تحقیقات ضروری، بر گردن گروه تروریستی القاعده انداختند، شک و تردید بسیاری را در محافل سعودی برانگیخت؛ بویژه آنکه مقامات سعودی، عمدا، تعداد قربانیان این حمله تروریستی را کم تر از میزان واقعی آن اعلام کردند.

اقدام ملک عبدالله، پادشاه سعودی به برکناری عبد العزیز خواجه، وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی خود، به دلیل آنکه در صفحه ی شخصی خود در توئیتر، از بسته شدن یکی از شبکه هایی که سخرانی های تحریک آمیز مذهبی در ریاض پخش می کند، خبر داد و بعدا مشخص شد که ولیعهد، عبدالله سلمان اجازه پخش مجدد آن را صادر کرده است، نشان از استمرا نفوذ جریان وهابی بر خاندان حاکم دارد.

این نشریه اعتقاد دارد که طولانی کردن مرحله انتقال قدرت در عربستان و شرایط جسمی پادشاه و ولیعهد او، برای اعمال قدرت دیپلماسی آل سعود و فعالیت خارجی ان در منطقه کافی نیست و علاوه براین، اوضاع به بن‌بست رسیده داخلی نیز، می تواند شرایط مناسب و مورد دلخواه کسانی که جهت برهم زدن ثبات داخلی عربستان تلاش می کنند را فراهم آورد.

گفتنی است که بسیاری از گزارشات اطلاعاتی و مطبوعاتی، به افزایش تنش در داخل خاندان آل سعود و استمرار سیطره جریان وهابی همدست با گروه های تروریستی موجود در منطقه، بر اوضاع عربستان اشاره دارد و علاوه براین، در پی شیوه ی سرکوب گرانه ای که مقامات ال سعود علیه شهروندان سعودی اتخاذ کرده اند، خون مردم به جوش آمده ست که این موضوع، نشان از نزدیکی انفجار در داخل جامعه سعودی و خارج شدن کنترل آن از سیطره ی خاندان حاکم دارد.




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۵ ۲۸ آبان ۱۳۹۳
خادم حرمین شریفین ، به خادم آمریکا و رژیم صهیونیستی و آمریکا و شیطان تبدیل شده است .
خوب است ال سعود دست از سر حرمین شریفین بردارد ، چون اعمال آنها به این مکان های مقدس نمی خورد .
آخرین اخبار