"جنتی" در بیست و دومین دوره مقام کتابداری و ترویج فرهنگ کتابخوانی:

تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه کتابخوانی نیازمند عزم ملی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه کتابخوانی نیازمند عزم ملی است و ایشان کتابخوانی را یک واجب دینی دانسته و تلاش در این راه از جمله تکالیف فرعی مسئولان است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در تالار وحدت؛ بیست و دومین دوره مقام کتابداری و ترویج فرهنگ کتابخوانی یاد بود علامه فقید و مفسر گرانقدر علامه سید "محمد حسین طباطبایی"،‌ صبح امروز با حضور حجت‌الااسلام و المسلیمن "محمدی گلپایگانی" رئیس دفتر مقام معظم رهبری؛ "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ سید "حسین هاشمی" استاندار تهران؛ "محمد اله یاری فومنی" مدیرکل امور کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ "سیدرضا صالحی امیری" رییس کتابخانه ملی برگزار شد.

 "علی جنتی" وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توفیقی می دانم که فرصت یافتم در جمع شما میهمانان و اساتید و کتابداران و شخصیت‌های علمی و فرهنگی به ویژه حجت‌الااسلام و المسلیمن محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری،  و سایر اساتید و برجستگان حضور پیدا کنم. حضور در جمع شما در این ایام فرصتی ارزشمند و مایه افتخار من است. ملتی که با کتاب خو بگیرد می تواند از فراز و فرودهایش بگذرد. به یاد می‌آورم فرمایش گوهر بار حضرت علی (ع) که می فرمایند: کسی که با کتاب آرامش می‌یابد هرگز آسایش از او سلب نمی‌شود.

وی افزود: به راستی نیکو سخنی است و کتاب به تعبیر بزرگان بهترین دوست است و انسان‌ها بدون دوست تنها هستند. کتاب معجزع اسلام است. تمدن اسلام بر پایه کتاب بوده و امروز شاهد شکوفایی آن در میان ایرانیان هستیم. شما جایگاهی فراخ در این باره دارید. ارزش افزوده مادی آن برای پدیدآورندگانش زیاد نیست ولی ارزش معنوی آن با هیچ کالایی قابل مقایسه نیست.

جنتی تصریح کرد: ایران باید تا 11 سال دیگر نخستین کشور منطقه در توسعه علم باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خود را موظف می‌داند  ایران را در رسیدن به این نهضت یاری کند. مطالعه مفید باید معطوف به اثر و نتیجه باشد و دستاورد علمی را با خود به همراه بیاورد .

وی افزود: اگر روزی اهل مطالعه و عضو کتابخانه شدن، به ارزش و اعتبار و عادت تبدیل شود آن روز در ترویج کتابخانی موفق بوده‌ایم. امیدوارم اگر روزی فردی به خواستگاری می‌رود به جای ثروت او از کتابخانه او سوال شود.

جنتی ادامه داد: ورود به دانشگاه نشانه اهل مطالعه است، سستی در مطالعه نقص بزرگی است. باید ریشه آن را پیدا کرده و علاجش کنیم. باید شوق مطالعه را از رمان کودکی به فرزندانمان بیاموزیم و در گام دوم باید به چاپ کتاب‌های مفید سرعت بخشیم و آن را در سبد اقتصاد خانوار قرار دهیم. کتاب را باید در خانه بومی کرد و با شکل و محتوی آن مانوس شد. هر خانه با کتاب زیبا است و خواند ن کتاب به انسان اعتماد به نفس می دهد و روح را لطیف و ذهن را شکوفا می‌کند. وظیفه فعالان این عرصه معرفی کتابهای خوب و مفید و به مخاطبان است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مطالبات مقام معظم رهبری گفت: تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در حوزه کتابخوانی نیازمند عزم ملی است و ایشان کتابخوانی یک واجب دینی می دانند. از این رو کوشش در این راه از جمله تکالیف شرعی مسئولان است. شما بر خود ببالید که هم نشین کتاب هستید و آن نیز مونس تنهایی انسان است. متاسفانه وضعیت معیشتی فعالان فرهنگی این عرصه با تلاش فرهنگیشان همخوانی ندارد. این عزیزان  در لا به لای قفسه های کتاب دیده می‌شوند.

جنتی تصریح کرد: همه آنچه درباره افزایش سرانه مطالعه و تولید کتاب خوب وجود دارد با برنامه‌ریزی مدیران این حوزه میسر می‌شود.

تعداد کتابداران تا 10 درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده و روزانه 973 نفر به عضویت کتابخانه‌ها درمی‌آیند و بیش از 71 میلیون نفر به کتابخانه‌ها در رفت و آمد هستند و این نشان از رشد متوازن آن می دهد امیدوارم این حرکت رو به جلو ادامه یابد. تعالی فردای ایران در گرو قلم و قدم شماست. پس چون گذشته بناهای تابنده انقلاب را در سراسر دنیا انتقال دهید.


در ادامه مراسم مختارپور دبیرکل نهادهای کتاب‌خانه‌های عمومی کشور گفت: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و از حضور حجت الاسلام و المسلمین محمدی‌گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و نیز از نمایندگان مجلس حاضر در جمع تشکر  می‌کنم.

وی ادامه داد: کتاب‌داران با مسئولیت سنگین و مشکلات معیشتی به انجام وظیفه مشغول هستند. کتابدار امور رفاهی کمی دارد ولی با دل و جان محیط فرهنگ و کتاب‌خوانی را روشن می‌کنند تا مردم از آن استفاده کنند.
 
*کتاب یک شمشیر دو لبه است
 
به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران در ادامه این مراسم حجت الاسلام و المسلمین محمدی‌گلپایگانی با اشاره به اصل مسئله کتاب‌خوانی گفت: جلسه بسیار سنگین و پرمحتوایی برای ترویج کتاب‌خوانی تشکیل شده است. اصل مسئله کتاب به قدری مهم است که در قرآن هم نام آن دیده می‌شود و این بزرگداشت ریشه‌ی قرآنی دارد. کتاب کار یک کیفرخواست را در قیامت انجام می‌دهد و یک علامت برای رفتن افراد به بهشت یا جهنم است.
 
وی افزود: کتاب یک شمشیر دو لبه است که اگر با قلمی مسموم به نگارش درآید کتابی سمی منتشر می‌شود که ضررهای آن غیرقابل جبران خواهد بود. صددرصد امام زمان (عج) از مقام و کار و موقعیت شغل شما رضایت دارد. مطالعه به کتاب و عادت به آن بهترین اعتیاد است.
 
*دولت تدبیر و امید گفتمان اعتدال را تابلوی بزرگ حرکت خود می‌داند
 
بنابراین گزارش سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس کتابخانه ملی کشور با اشاره به یک نگرش در خصوص حقوق و مزایای فعالان عرصه کتاب گفت: برای فعالان این عرصه باید یک نگرش دیگری صورت گیرد تا آنان نیز به حق و حقوقی مثل دیگران دست یابند. مزایای فعلی در شأن آنان نیست. دولت تدبیر و امید گفتمان اعتدال را تابلوی بزرگ حرکت خود انتخاب کرد. نمی‌توان از کتاب تقدیس کرد و از کتابدار سخن نگفت. مجموعه‌ی کتابداران مجموعه‌ی انسانی‌هایی هستند که خاموش ولی فهیم‌اند.
 
وی ادامه داد: نباید در سیستم کارکنان اداری عده‌ای از همه چیز برخوردار بوده و عده‌ای محروم از همه‌ی امکانات باشند. اساساً الگوی زیست ایرانی باید دستخوش تغییر شود. شکل بنیادی ما چیزی نبود که شما در کلیپ مشاهده کردید. در جامعه‌ی ما از چیپس و سوخت هدفمند صحبت می‌کنند ولی کسی از محیط زیست سخنی بر زبان نمی‌آورد. با نشست‌ها و درد دل کاری پیش نمی‌رود. ریشه فساد در فقدان بی‌فضیلتی است. باید از قبل و بعد از مدرسه فرایند یادگیری به سمت زیست فرهنگی حرکت کند. دفاع از کتاب دفاع از ارزش‌ها و بنیان‌های فضیلت جامعه است.
 
صالحی‌امیری خاطرنشان کرد: به جای تلاش برای تولید مواد مصرفی باید برای تولید مصرف فرهنگی تلاش کنیم. ایران اسلامی موقعی به نقطه‌ی تلاقی می‌رسد که سه مفهوم ارزشمند تولید، مصرف و توسعه فرهنگی در دستور کار قرار گیرد.
 
به گزارش خبرنگار ادبیات حاضر در تالار وحدت با حضور کارشناسان و مسئولان کشوری از محمدعلی هدایت، محمد پورمهدی‌کاج‌آباد و پروین خیاط‌منصور به ترتیب از شهرهای اصفهان، تهران و زنجان برترین‌های حوزه‌ی کتاب شدند که از آنان تقدیر به عمل آمد. در ادامه در بخش کتاب‌خوانان نمونه کشور از سکینه علی‌پورخراسانی از مازندران، رضا شمس‌الهی از همدان، نرگس نیک‌خواه‌منفرد از تهران، مجید درخشانی از یزد، زیبا محمدی از ایلام، فاطمه حقی از اردبیل و از مرضیه منافی از آذربایجان غربی تقدیر و تشکر به عمل آمد.


انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار