رئیس مجمع جهانی تغییر مذاهب اسلامی گفت:پیدایش امت واحد اسلامی تا قبل از انقلاب اسلامی دور از دسترس بود اما با انقلاب اسلامی این امر در دسترس شد و جهان سلطه احساس کرد که رقیب دارد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "آیت‌اله محسن اراکی" در نشست خبری جریان‌های تکفیری از دیدگاه علمای اسلام، که صبح امروز در مرکز بسیج سازمان صدا و سیما برگزار شد، گفت:تاکنون کنگره‌ای که بتواند کلام سریح علمای اسلام، نسبت به جریان‌های تکفیری را اعلام کند، نداشته‌ایم و این اولین کنگره ای است که اظهار نظرهای علمی در آن مطرح می‌شود.
 
وی با بیان اینکه امروز با جریانی روبرو هستیم که سه عامل عمده منشاء پیدایش و پشتیبانی از آن با هدف‌های گوناگون هستند، اظهار داشت: وظیفه همه امت‌های اسلام نحوه مبارزه با این جریان است.
 
آیت اله اراکی با اشاره به اینکه جهان استکبار در صدد مقابله با امت واحد اسلامی که انقلاب اسلامی پایه‌های نخستین این انقلاب را پایه گذاری کرد، است اظهار داشت:بیش از یک قرن است که مسلمانان جهان شعار امت واحد را سر می‌دهند و معتقدند که حل مشکلات امت اسلام محقق نمی‌شود.
 
وی افزود:این ایده  با پیروزی انقلاب و سپس با پیروزی پدیده بیداری اسلامی مقدماتش شکل گرفت.
 
آیت اله اراکی خاطر نشان کرد: ایده‌ای که دور از دسترس بود با پیدایش این چند پدیده در دسترس شد و این اتفاقات باعث شد، جهان سلطه احساس کند رقیب دارد و الان در جهت جلوگیری از امت واحد برآمده است.
 
آیت اله اراکی تاکید کرد: عاملی که جهان سلطه را مجبور به مقابله با امت واحد کرد، گسترش اسلام در جهان غرب بود واین امر سبب شد انگیزه پیدا کنند تا برای جلوگیری از رشد اسلام و امت واحد اسلامی دست به کار شوند و از گروه‌های تکفیری پشتیبانی کنند.
 
رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی محور دوم شکل گیری گروه‌های تکفیری را حکومت‌های مرتجع منطقه خواند، که با مشاهده گسترش بیداری اسلامی، آینده سلطه گری خود را در معرض خطر دیدند و برای حفظ قدرت و تداوم استبدادگری، راهی جز تقویت و ایجاد گروه‌های تکفیری نیافتند.
 
وی عامل دیگری را که در پیدایش این گروه‌ها موثر بود، رژیم صهیونیستی عنوان و تصریح کرد: آنها احساس کردند با گسترش انقلاب اسلامی  و هم جوار شدن خط مقاومت با انقلاب در مقابل رژیم صهیونیستی برای موجودیتشان خطر ایجاد شده و لذا مثلث رژیم صهیونیستی، قدرت‌های مرتجع منطقه و کشور‌های سلطه‌گر غربی دست به کارشدند و گروه‌های تکفیری را شکل دادند.
 
آیت اله اراکی با بیان اینکه اصل جریان افراطی سابقه دیرینه‌ای در اسلام دارد، یادآور شد: از زمان امیر المومنین علی (ع) خوارج هم از همین دسته بودند، و آنچه امروز ویژگی‌ جریان‌های افراطی است حمایتی است که از جریان‌های افراطی می‌شود.
 
رئیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، با تاکید بر اینکه جریان‌های افراطی اقتصاد، امنیت، سیاست و صلح جهان اسلام را تهدید می‌کنند، افزود:جریان‌های افراطی همه موجودیت اسلام را در معرض خطر قرار داد‌ه‌اند.
 
وی اظهار داشت: امروز عراق، سوریه و لبنان که می‌توانستند در رشد علمی، اقتصادی و سیاسی نقش بسیار مهمی داشته باشند به خاطر این پدیده جدید نتوانستند نقش مهمی ایجاد کنند.
 
وی ابراز امیدواری کرد که این کنگره بتواند ابعاد این خطرات را تبیین کند.
آیت اله اراکی با تاکید بر اینکه این کنگره علمی است و رنگ سیاسی ندارد، خاطر نشان کرد: برگزار کنندگان این کنگره دو تا از مراجع بزرگ و متفکرین جهان اسلام هستند .
 
وی افزود: طراح این کنگره آیت اله مکارم شیرازی و دبیر آن آیت اله سبحانی  هستند که برای نخستین بار چنین کاری توسط دو تن از مراجع تقلید برگزار می‌شود و تعداد زیادی از دانشمندان اسلام در این کنگره شرکت می کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: افراط ، تکفیری ، داعش ، کنگره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار