تحلیلگر مسائل بین الملل با بیان اینکه طرح مسائل خارج از مباحث هسته‌ای جایی در مذاکرات ندارد، گفت: تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب کاملا غیرقانونی بوده و مخالف قوانین بین‌المللی است، لذا غرب باید در جهت اعتمادسازی اقدام به برداشتن تحریم‌ها کند.

"علیرضا دلخوش"در گفتگو با خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه موضوع مسائل هسته‌ای و تحریم‌ها در عین حال که دو بحث هستند که به لحاظ روابط بین الملل در جمهوری اسلامی ایران تقریبا در یک راستا قرار دارند، اظهار داشت: به عبارت دیگر بهانه‌های مربوط به اعمال تحریم‌های سازمان ملل و کشورهای غربی این بود که ایران در موضوعات هسته‌ای نتوانسته جامعه بین الملل را به آن فضای لازم برساند، به همین دلیل اولویت در مذاکرات تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران این است که در قبال هر نوع اعتمادسازی رفع تمامی تحریم‌ها صورت گیرد که این تحریم‌ها غیر مشروع و غیر عادلانه است. 

دلخوش تصریح کرد: ذات مذاکره این است که دو طرف بر اساس منافع خود بر سر یک سری مسائل به توافق می‌رسند تا در نهایت مذاکرات برای هر دو طرف سودمند بوده و منافع هر دو طرف مرتفع گردد.

وی اظهار داشت: تحریم‌های اعمال شده از سوی غرب کاملا غیرقانونی بوده و مخالف قوانین بین‌المللی است، لذا غرب باید در جهت اعتمادسازی اقدام به برداشتن تحریم‌ها کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه 1+5 در یک مقطع زمانی بحث توانمندی موشکی کشورمان را مطرح کرد، گفت: طرح مسائل خارج از مباحث هسته‌ای جایی در مذاکرات ندارد، لذا این امر با مخالفت صریح تیم مذاکره‌ کننده و مقام معظم رهبری همراه شد.

وی تاکید کرد: دانش هسته‌ای برای جمهوری اسلامی بر اساس توانمندی صلح آمیز و در موضوع اقتصادی صنعتی است. هر چند طرف غربی تلاش کرد خلاف این موضوع را به نحوی وارد عرصه بین الملل کند اما اسناد و نشانه‌های مریوط به صلح آمیز بودن موضوع هسته ای کشورمان این برنامه غرب را هم ناکام گذاشت.  
 
دلخوش افزود: گزارش‌های آژانس انرژی هسته‌ای هم در این چهارچوب تائیدی بود بر ادعای جمهوری اسلامی ایران، لذا بنده عرضم این است که مذاکرات در چارچوبی که ایران در نظر دارد پیش می‌رود، هرچند که از طرف مقابل کارشکنی‌ها و تلاش برای برخی از حاشیه‌ها وجود دارد ولی این‌ مسئله تاثیری در رویکرد کلی طرف ایرانی ندراد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: پرونده هسته‌ای کشورمان باید با اعتمادسازی‌های متقابل از شورای امنیت خارج شده و به آژانس انرژی اتمی بازگردد و تحریم‌ها که نتیجه بدبینی‌های غرب است، از بین برود.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: مذاکرات ، هسته ای ، تحریم ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار