به گزارش
خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، از دیرباز راههای بسیاری برای تردد مسافران و کاروانهای تجاری وجود داشت که به واسطه موقعیت جغرافیایی و عوارض طبیعی در طول تاریخ صدها پل برای سهولت رفت و آمد مسافران روی رودها و درهها ساخته شد که از برخی از آنها هنوز استفاده میشود.
پل کهنه کرمانشاه پل کهنه کرمانشاه در شرق کرمانشاه کنونی روی رودخانه قرهسو قرار دارد. این پل از روزگار کهن نقشی مهم در ارتباط میان ایران و بینالنهرین و عراق امروزی داشته و تقریبا بیشتر کاروانهایی که به قصد شهرهای کربلا، نجف، کاظمین، سامرا و سایر شهرهای عراق از ایران سفر میکردند، ناگزیر به عبور از این پل بودند. امروزه بعد از گذشت صدها سال از ساخت این پل هنوز به اندازهای قدرتمند باقی مانده که از آن برای عبور و مرور خودروها و کامیونهای حمل آجر که محصولات کورههای آجرپزی اطراف پل را به سایر نقاط حمل میکنند، استفاده میشود.
تاریخ ساخت پل مربوط به دوره صفوی است البته در کتاب معماری ایران یوسف کیانی این پل را ساسانی ـ سلجوقی معرفی کرده و همچنین در کتاب پلهای قدیمی ایران (تحقیق و تألیف: محمد علی مخلص، سازمان میراث فرهنگی) آمده است: «بنیان اولیه ساسانی، تعمیر سلجوقی و بازسازی کامل در دوره صفویه.» این پل، شش طاق دهانه دارد و عرض معبر آن حدود هفت متر است. طول فعلی پل تقریبا 149متر و اکنون روی پل آسفالته است.
پل خواجو این پل در انتهاى خیابان کمال اسماعیل اصفهانى و انتهاى جنوبى خیابان خواجو واقع شده است. پل خواجو در سمت شرقی 33 پل در دوره صفویه به سال 1060 هجری و همزمان با حکومت شاه عباس روی بقایای پلی که در دوره تیموری و با نام حسن بیک ساخته شده بود بنا شد. در طول تاریخ پل خواجو با نامهای بسیاری مانند بابارکنالدین، پل حسنآباد، پل شیراز و پل شاهی شناخته شده است.
این پل کاربری دومنظوره داشته و میتوانست در صورت نیاز به عنوان سد نیز عمل کند براساس روایات تاریخی و آثار باقیمانده هرگاه که شاه تصمیم میگرفت با بستن دریچههای زیر گذر پل، این سازه به مانند سد عمل کرده و سطح آب در جلوی دریچهها بالا میآمد و فضایی شبیه دریاچه در برابر آن ایجاد میشد. شاهعباس دستور داده بود در میانه پل کوشکی کوچک برای خود و خانوادهاش بسازند که در هنگام مراسم و جشنها و برنامههای تفریحی که در زایندهرود انجام میشد در این اتاقها اقامت کند. این فضا هنوز پابرجاست و دارای تزئینات بسیار زیبایی است. پل خواجو 150 متر طول و 14 متر عرض دارد که بر این اساس میتوان آن را یکی از پلهای طویل کشور ایران قلمداد کرد.
پل گاومیشان سند این پل روی رود سیمره، پس از تلاقی رود کشکان و در جاده دره شهر، بعد از روستای بابا خوارزم قرار گرفته است. اکنون تمام رود سیمره از بستر میان دو پایه پل عبور میکند که تاق آن نیز شکسته است. سایر چشمههای پل سالم ماندهاند. بستر رود سیمره هشت متر پایینتر از کف چشمههای پل قرار دارد که طی چند قرن به وجود آمده است. نزدیک به 200 سال پیش، این پل را والی پشتکوه مرمت کرده بود. طول این پل 168 متر و عرض گذرگاه آن هشت متر بوده است. اکنون شش چشمه نسبتا سالم از پل گاومیشان باقیمانده است. بزرگترین چشمه طاق این پل حدود 7/32 متر عرض دارد و در ساخت این بنا از مصالح قلوه سنگ، آجر، بلوکهای سنگی و ملاط گچ نیمکوب استفاده شده است.
این بنا در دورههای صفوی و قاجار مورد مرمت و استفاده قرار گرفته است. در قسمت جنوب پل اتاقها و فضاهای طاقداری تعبیه شده بود که گذرگاه پل از روی آن عبور میکرد. مقطع پایه ستونهای پل؛ بیضی است که این نوع طراحی برای تسهیل در عبور جریان آب است. نکته هوشمندانه در ساخت این پل، استقرار پایهها روی بستر صخرهای طرفین رودخانه است که تماس این پایهها را با فشار آب و رطوبت ناشی از آن به حداقل رسانده است. علاوه بر موارد ذکر شده، در زیر گذرگاه پل، یک فضای مسقف با قوس و طاقهایی طراحی شده به وجود آمده است. سرهنری راولینسون در سفرنامه خود مینویسد: «پلی که هماکنون روی سیمره (دره شهر فعلی) قرار دارد یکی ازمهمترین پلهای ایران است و آن را حسین خان بزرگ، والی معروف ایلام و لرستان به سال 1008 هجری قمری تعمیر کرده و طول آن 168 گام است.»
پل کشکان این پل روی کشکان رود در جاده خرمآباد ـ کوهدشت و 40 کیلومتری کوهدشت در روستای پاپل، قرار گرفته است. در متون تاریخی از آن به عنوان کژکی یاد شده است. دره کشکان از دیر باز شاهد حضور و زندگی انسانها بوده است. به همین دلیل بیش از چهار پل روی این دره و به فاصله کمتر از 500 متر ساخته شده که خود گویای اهمیت این گذرگاه تاریخی است.این پل دارای 12 چشمه بزرگ و یک چشمه کوچک در منتهیالیه غربی پل است. پایه ستونها از سنگتراشخورده و بدنه از لاشه سنگ و ملاط گچ، آهک و ساروج ساخته شده و در منتهیالیه قوسها از آجر استفاده شده است. قطر پایهها بسیار زیاد بوده و در حد فاصل میان پایهها و قوس چشمهها، حجرههای مسقفی ایجاد شده است. در این پایهها از مقطع بیضی برای سهولت در عبور آب استفاده شده است.
روی پایه ستونهای پل، حفرههایی برای دفع رطوبت تعبیه شده است. روی گذرگاه پل نیز سوراخهایی به سمت بیرون دیده میشود که رطوبت و آبهای ناشی از نزولات جوی را به خارج از پل هدایت میکند. نکته قابل توجه این است که اکنون آب رودخانه تنها از میان دو چشمه پل عبور میکند و با توجه به طول زیاد پل نمیتوان استنباط کرد حتی در زمان ساخت، کل پایهها در آب قرار داشته و احتمالا پل، گذرگاه عبور از رود و دره کوچک محل عبور رود محسوب میشده است.
امروزه بخشهای زیادی از پل تخریب شده که بیشتر شامل فرو ریختن طاق چشمهها و قوس آنهاست. طول پل 285 متر است که با احتساب دنبالههای آن 340 متر میشود. امروزه از دروازه طاق پل تنها سه دهنه آن تخریب شده و بقیه هنوز سالم است. برخی از پایههای پل با سنگهای بزرگ و حجاری شده ساخته شده و ارتفاع آن از سطح رودخانه 30 متر است.
سی و سه پل سی و سه پل مشهورترین پل ایران و ویترین گردشگری در اصفهان است؛ نامی که تقریبا برای بیشتر گردشگران خارجی هم آشناست. این پل زیبا و تاریخی با نامهای پل اللهوردیخان، پل چهار باغ، پل سی و سه چشمه و پل جلفا نیز شناخته میشود و از یادگارهای عصر صفوی و ساخته شده در زمان سلطنت شاه عباس است. دلیل هر یک از این نامها به مناسبت خاصی است برای نمونه اللهوردیخان نام سازنده و جلفا نام محلهای معروف در نزدیکی این پل است. این پل حدود 300 متر طول و 14 متر عرض دارد و روی زایندهرود به همراه 33 چشمه آب بنا شده که البته براساس مستندات باقی مانده در ابتدا چهل چشمه داشته است.
شرح زیبایی این پل در بسیاری از سفرنامههای مسافران خارجی که در طول تاریخ به اصفهان سفر کردهاند، ذکر شده است. برای نمونه سر پرسی ساکس این پل را زیباترین پل تمام دنیا میداند و دیدن آن را به همه جهانگردان توصیه میکند.
سی و سه پل دارای دو طبقه مجزاست و در طرفین آن پیادهروهایی برای عبور و مرور ساخته شده و در میانه آن عرض کافی برای حرکت سواران و ارابهها تعبیه شده است. روایت است شاه عباس علاقه خاصی به این پل داشته و بسیاری از جشنها و مناسبتها را در آن برگزار میکرده است. از مهمترین این جشنها، جشن آبریزگان بوده که در سیزدهمین روز تیر هر سال برگزار میشده و مردم در این روز به جشن و شادی پرداخته و روی هم آب میپاشیدند.
انتهای پیام/
منبع:lastsecond.ir