یک کارشناس سیاست خارجی گفت: غربی‌ها در مراحل مختلفی سناریوهای متفاوتی را برای تحریم مالی ایران انجام داده و خواهند داد تا ایران را از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای منع کنند.

"حسین متفکر" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،  گفت: ایالات متحده بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همواره دشمنی خود را با جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است.  
 
وی ادامه داد: انقلاب اسلامی، ایران را از گردانه استراتژی غرب و منافع ملی غرب خارج و به عنوان یک کشور مستقل در روابط بین‌المللی مطرح کرد و از سویی دیگر  واحد سیاسی جدیدی مغایر با ملاک‌های غربی‌ها در ایران بوجود آمد که آن هم خلاف نظر رهبران آمریکا قرار گرفت.  
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: از آن تاریخ به بعد غرب غالبا  دخالت‌های زیادی را در مسائل ایران داشت و در مراحل اولیه با تحریم‌های مالی  و بلوکه کردن دارایی‌های کشورمان در آمریکا را انجام داد،  همچنین با تحریم وسایل و تجهیزاتی از جمله هواپیماهای f16  از سال 1359، را که باید به ایران تحویل می داد را انجام  داده است. 
 
متفکر اظهار داشت: غرب در مراحل بعدی طرح‌هایی مثل داماتو سرمایه‌گذاری بیش از 20 میلیون دلار را در صنایع نفت ایران دنبال می‌کرد و  باتوجه به هر شرایطی که وجود داشت این تحریم‌ها را اعمال می‌کرد.
 
وی گفت: در چندسال گذشته  آمریکایی‌ها، با توجه به شرایط پیش آمده در داخل ایران فشارهایی را برای تسلیم کشورمان در مقابل تحریم‌ها به وجود آورده است.

این کارشناس سیاست خارجی افزود:  تحریم‌های اعمال شده علیه ایران در قالب شورای امنیت مبتنی بر قطعنامه‌های آژانس انرژی هسته‌ای صورت گرفت که در قالب فصل 7 منشور سازمان ملل توسط شورای امنیت ملی وضع شد.
 
متفکر ادامه داد: در حال حاضر تحریم‌های موجود در قالب شورای امنیت ملی ، اتحادیه اروپا و آمریکا در اختیار رئیس جمهور و کنگره بیشترین است و با توجه به اینکه کنگره در اختیار جمهوری خواهان قرار گرفته این فشارها بیشتر خواهد شد و به همین جهت است که وضعیت اضطراری را اوباما در رابطه با ایران امضا کرده است.
 
وی افزود: بنابراین غرب در مراحل مختلفی سناریوهای متفاوتی را برای تحریم مالی ایران انجام داده‌اند و خواهند داد تا ایران را از فعالیت‌های حتی صلح‌آمیز هسته‌ای منع کنند. 

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به حضور چین در مذاکرات هسته ای، اظهار داشت: چین قالبا به صورت ظاهری در صحن مذاکرات حاضر می‌شود و به دنبال افزایش جایگاه ژئوپلتیک جهانی خود است و تصمیم ندارد با بحران‌های ساختگی نظامی تسلیم شود.  
 
متفکر گفت: آمریکایی‌ها به دنبال برداشت تحریم‌های اقتصادی ایران نیستند از طرفی دیگر نیز اتحادیه اروپا فشارهای زیادی را بر ما تحمیل کرده تا در مذاکرات هسته‌ای از حق و حقوق خودمان دست بکشیم یا تحریم‌ها را افزایش خواهند داد تا منافع آمریکایی‌ و اسرائیل را تأمین کنند.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: چون صهیونیست‌ها در هیئت حاکمه و ساختاری رسانه‌ای آمریکا و در مراکز نظامی نفوذ گسترده‌ای دارند و اجازه نخواهند داد از تحریم‌های ایران کاسته شود.  

انتهای پیام/  
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.