معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت : صبحانه را جدی بگیرید و عجله ای صبحانه نخورید که صبحانه کامل موجب بهتر زیستن می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمان ،احمدجمالی زاده در همایش روز جهانی دیابت که در محل تالار عقیق رفسنجان برگزار شد افزود : مهمترین وعده غذایی صبحانه استبرای بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افت قند خون، بویژه در وعده صبح، خوردن صبحانه از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی از مهم‌ترین دلایلی که متخصصان تغذیه بر خوردن صبحانه تاکید می‌کنند، را انجام مطالعاتی است که نشان می‌دهد صبحانه موجب افزایش توانایی حل مساله، تمرکز بیشتر و داشتن تفکری خلاق در فرد می‌شود، دانست.

دکتر احمد جمالی زاده گفت: در مورد صبحانه نخستین نکته خوردن نان است البته مصرف نان سبوس دارمانند نان سنگک و تافتون و بربری در میان نان ها این ماده غذایی جزو اصلی صبحانه است که با تامین کربوهیدرات روزانه تا حدودی انرژی مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین نوشیدنی‌های مغذی برای این وعده صبحگاهی شیر است البته مصرف نوع کم چرب آن پیشنهاد می‌شود.

وی بر ارزش تغذیه‌ای پنیر اشاره کرد و گفت : البته نوع کم نمک و کم چرب آن توصیه می‌شود

جمالی زاده افزود: افراد دیابتی مشکلات زیادی دارند از جمله اینکه دائم بایستی تست قند خون بگیرند و دارو مصرف کنند و غذاهای کم کالری و کم شیرین استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه دیابت یک بیماری خاموش است افزود: تغذیه سالم با صبحانه آغاز می شود و به فکر سلامتی خود و فرزندانتان باشید و از آنجایی که بیشتر ایرانیان در صبحانه از چای شیرین و نون و پنیر استفاده می کنند باید فرهنگ سازی شود تا از دیگر غذاهای سالم دارای ارزش هایی غذایی استفاده نمایند.

وی خاطرنشان کرد : در صبحانه باید کامل ترین غذاها را مصرف کنید و ازهمه گروهها به ویژه در گروه نان و غلات بربری، سنگک و تافتون و در گروه گوشتها ماهی و میگو، عدسی، تخم مرغ و پنیر و در خانواده لبنیات حتما از شیر استفاده کنید که خیلی مفید است.

او افزود : همچنین گروه مغزها نیز روزانه یک عدد گردو برای فرزندان و برای والدین نیز هفته ای دو عدد استفاده شود.

وی با بیان اینکه بیشتر بچه های ایران دچار عارضه کم خونی هستند گفت: باید به تغذیه این آینده سازان کشور اهمیت داد و آنها را از مصرف غذاهای فست فودی و سوسیس کالباس منصرف کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت : در قدیم 5 درصد افراد بالای 40 سال و در حال حاضر 12 درصد افراد بالای سی سال به بیماری دیابت مبتلا هستند.

وی تصریح کرد : در روستاهای رفسنجان به شناسایی افراد پرداختیم که 7 درصد از آنها به این بیماری مبتلا هستند که برای آنها پرونده سلامتی ایجاد شده است.

جمالی زاده گفت : متاسفانه شیوه زندگی ایرانیان غلط استو بیشتر در مغازه های فست فودی به سر می برند و غذاهای پرچرب و خوشمزه اما مضر را به مصرف بدن می رسانند.

انتهاي پيام/ش/ن
برچسب ها: صبحانه ، فست فود ، سلامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.