در حالیکه تلاش ها و گفتگو های هسته ای در آستانه ضرب الاجل بیست و چهارم نوامبر بین مقامات آمریکا و ایران ادامه دارد، دیپلماسی هسته‌ای نقش مهم و تعیین کننده ای نسبت به حملات هوایی آمریکا علیه داعش ایفا می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم "رابرت لیتواک" نوشت: مذاکره کنندگان هسته ای ایران و آمریکا هفته گذشته با یکدیگر در مسقط پایتخت عمان دیدار و گفتگو کردند تا بتوانند شکاف اختلافات میان دو طرف را در زمینه برنامه های هسته ای ایران کاهش دهند . 

رابرت لیتواک می نویسد مهمترین و اصلی ترین موضوع در مذاکرات هسته ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک موضوع حوزه و مقدار برنامه غنی سازی اورانیوم هسته ای در ایران است. اوباما رئیس جمهور آمریکا گفته است که هدف آمریکا ممانعت از ایران برای دست یابی به سلاح هسته ای است . اوباما همچنین تلویحا اعلام کرده است که ایالات متحده آمریکا هیچ اقدام نظامی بازدارنده برای آنکه ایران بعنوان یک کشور هسته ای مطرح نشود انجام نخواهد داد. پیش شرط مهم آمریکا برای امضای هر توافقنامه جامع و دائم هسته ای با ایران این است که برنامه های هسته ای ایران بگونه ای باشد که اگر روزی ایران از توافقنامه سرپیچی کرد، واشنگتن فرصت و زمان کافی برای ایجاد یک جبهه علیه ایران داشته باشد. مذاکره کنندگان آمریکا این فرصت را بین دوازده تا هیجده ماه پیشنهاد کرده اند. از زمانی که دیپلماسی هسته ای غرب با ایران روی کاهش مقدار و میزان غنی سازی اورانیوم متمرکز شد و از حذف شدن برنامه های هسته ای ایران فاصله گرفت - توافقی که به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد گردید و باعث شد تا این کشور تا حدودی برنده گفتگوهای ابتدایی شود.

پیتر لیتواک مدعی است تحریم ها علیه ایران باعث شد تا این کشور به پای میز مذاکره کشانده شود.  سقوط اخیر قیمت نفت در جهان همچنین باعث شده است تا فشار دیگری به ایران در روند گفتگوهای هسته ای با غرب وارد شود. 




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار