وزیر نیرو گفت: تاکنون صنعت آب در 20 کشور دنیا فعالیت‌ صادراتی مؤثر داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، وزیر نیرو در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه صنعت آب گفت: برگزاری نمایشگاه صنعت آب ارتباط مستقیمی بین عرضه‌کنندگان و درخواست‌کنندگان برقرار می‌کند که منشأ بسیاری از فعالیت‌های مفید است.

وی افزود: با مقایسه دیروز و امروز صنعت آب می‌توان نتیجه گرفت که پرافتخار بودن این صنعت بدون نقش‌آفرینی شرکت‌های خصوصی و تلاش پژوهشگران و مدیران صنایع این افتخارات به دست نمی‌آمد.

چیت‌چیان با اشاره به اینکه صنعت آب کشور آثارش فقط در داخل محدود نمی‌شود افزود: تاکنون 41 کشور جهان از دست‌آورد، کار و فعالیت تلاشگران صنعنت آب بهره‌مند شده‌اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 20 کشور دنیا جزء بازارهای صادراتی فعال صنعت آب محسوب می‌شوند.

چیت‌چیان ادامه داد: از یک میلیارد و 600 میلیون دلار پروژه فعال در عراق یک میلیارد و 200 میلیون دلار مربوط به صنعت آب است و علاوه بر این کشور، صنعت‌گران ایرانی در کنیا، سریلانکا و ارمنستان توافقاتی برای اجرای نیروگاه‌های بزرگ داشته‌اند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه توسعه صادرات در دولت باید به صورت جدی مورد حمایت است گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های خروج از رکود توسعه صادرات است که این امر در لایحه خروج از رکود نیز در حال بررسی است و توجه خاصی به موضوع حمایت از صادرات شده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم در ماه‌های آینده با بازار صادراتی بسیار خوب مواجه باشیم.

وی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که مورد توجه وزارت نیرو است سیاست‌های جدید در بخش آب است که قالب کشورها در مدیریت منابع آب مراحل گوناگون آن را پشت سر گذاشته‌اند.

وی تصریح کرد: بخش عمده فعالیت‌های ما در بخش عرضه انجام شده و در حال حاضر به مرحله مدیریت مصرف ورود پیدا کرده‌ایم و فعالیت‌های خاصی در این زمینه صورت می‌گیرد و شرکت‌ها نیز در این زمینه باید آمادگی اجرای نقش‌های جدید را داشته باشند که از جمله آنها می‌توان به حضور پررنگ در بازار ابزار دقیق در صنعت آب اشاره کرد.

وزیر کابینه دولت یازدهم با اشاره به اینکه حفاظت کیفی منابع آب نیز باید توجه قرار گیرد افزود: شهرنشینی در کشور رشد پیدا کرده و اگر فاضلاب شهرها رها و وارد منابع آب شود مشکلات جدی برای کیفیت منابع آب ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین زمینه فعالیت‌های آینده را باید توسعه شبکه فاضلاب قرار دهیم.

چیت‌چیان اظهار داشت: توسعه آزمایشگاه‌ها و ارتقای آنها نیز باید مدنظر قرارگیرد و همچنین باید تشکیلات جدید در آزمایشگاه‌های موجود تعبیه شود و به دنبال آن هستیم که در هر استان یک آزمایشگاه مرجع ایجاد کنیم.

وی افزود: توسعه شبکه آبیاری و زهکشی نیز از دیگر اقداماتی است که باید در صنعت آب مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: بخش عمده فعالیت‌های صنعت آب در زمینه مدیریت تقاضاست و در زمینه مدیریت عرضه فعالیت‌ها هنوز تمام نشده است.

چیت‌چیان ادامه داد: شبکه آبیاری زهکشی باید توسعه یابد و به همین منظور 10 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای فعالیت آب اختصاص پیدا کرده که در عرض چهار سال هزینه خواهد شد.

وی افزود: حدود 280 هزار هکتار فعالیت‌های توسعه شبکه 3 و 4 در حال اجراست و بخشی از شبکه‌های 1 و 2 هنوز اجرا نشده است.

وزیر نیرو تصریح کرد: بهترین راه برای توسعه شبکه فاضلاب در شهرها ساخت تصفیه‌خانه‌ها، تأسیسات نمک‌زدایی و مجتمع‌های آبرسانی روستایی، استفاده از مشارکت دولت در بخش خصوصی است چرا که از این طریق افزایش راندمان و بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به محدودیت منابع و اعتبارات گفت: تا امروز حدود 100 قرارداد در زمینه آب و فاضلاب به ارزش 3 هزار و 200 میلیارد تومان با استفاده از سرمایه بخش خصوصی آغاز شده است.

چیت‌چیان در پایان تأکید کرد: اعتبارات در سال 94 از اجرای طرح‌ها به سمت خرید تضینی رفته به طوری که اعتبار خرید تضمینی در بودجه سال آینده پنج برابر شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: صادرات ، خرید ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار