باتوجه به اینکه نفت در راس امور منطقه غرب آسیا قرار دارد جای تعجب نیست که بسیاری از کشورها اعم از غربی و عربی نگران پیامدهای سیاسی و جغرافیایی و هرگونه تغییر و تحول در روند تولید ، ذخیره و صادرات و واردات طلای سیاه باشند .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبر هندو؛ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم "تلمیز احمد " دیپلمات و کارشناس امور سیاسی نوشت : باتوجه به اینکه نفت در راس امور منطقه غرب آسیا قرار دارد جای تعجب نیست که بسیاری از کشورها اعم از غربی و عربی نگران پیامدهای سیاسی و جغرافیایی و هرگونه تغییر و تحول در روند تولید ، ذخیره و صادرات و واردات طلای سیاه باشند . 

غرب آسیا از چند سال اخیر تا کنون بدلیل تحولات سیاسی و مردمی در صدر اخبار جهانی قرار دارد . از این میان تنش زایی در عراق و سوریه نیز به یکی از سرفصل های اصلی اطلاعات مردم در سایر نقاط دنیا تبدیل شده است . ظهور گروه تروریستی داعش نیز یکی دیگر از مسائل برجسته بین المللی به شمار می آید . 

در ادامه این مقاله آمده است : اکنون و با گذشت چندین ماه از اوج گیری درگیری ها و جنگ ها در منطقه ، منابع خبری از سقوط بی سابقه بهای جهانی نفت خبر داده اند. این محصول بعنوان سنگ بستری برای رقابت و مداخلات مستقیم و غیرمستقیم بین المللی در امور این منطقه می باشد . 

تغییر یکباره در قیمت جهانی نفت به حدی غیرمنتظره و بی سابقه بوده که تعجب بسیاری از کارشناسان برجسته و متخصصان دیرینه این موضوع را برانگیخته است . در اوایل ژوئیه قیمت هر بشکه نفت حدود 115 دلار بود که نسبت به همین ماه درسال گذشته 5 دلار گرانتر بوده است . این در حالی است که در ماه های آگوست و سپتامبر هر بشکه نفت به قیمت 102 و 98 دلار تنزل یافت . در اکتبر این مبلغ کمتر نیز شد و هر بشکه نفت 85دلار معامله گردید . 

اکنون و در ماه نوامبر مبلغ هر بشکه نفت در مقایسه با همین تاریخ در سال گذشته کاهش 30 درصدی داشته و به قیمت 80 دلار مورد خرید و فروش قرار گرفت . در این میان نمی توان به سادگی از چنین تحول بی سابقه ای به سادگی عبور کرد چرا که در پس آن ، یک سناریوی استراتژیک بزرگ و پیچیده قرار دارد . 

توماس فریدمن ، مقاله نویس و کارشناس سیاسی در یکی از گزارشات خود می نویسد : بخشی از سقوط بی سابقه قیمت جهانی نفت را باید ناشی از جنگ نفتی عربستان سعودی بر ضد ایران و روسیه دانست . ریاض بااین هدف دست به چنین استراتژی نادرستی زده تا بتواند تهران ومسکورا وادار به عقب نشینی از مواضع سیاسی شان نماید این در حالی است که بعید به نظر می رسد این دو کشور _ ایران و روسیه _ تنها به دلیل کاهش بهای نفت موضع سیاسی یا اقتصادی خود را تغییر بدهند . 



انتهای پیام /
برچسب ها: آسیا ، منطقه ، ثبات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار