یک روان‌شناس گفت: در صورتی که فرد یک فکر را مرتبا در ذهن خود تکرار کند به وسواس فکری دچار شده است.

مصطفی تبریزی روان شناس در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگارانگفت: وسواس اجباری یک بیماری شناخته شده است که گاهی به صورت عملی مانند شستن مکرر دست و گاهی نیز به صورت فکری بروز می‌کند.
 
وی ادامه داد: در صورتی که فرد یک فکر را مرتبا در ذهن نشخوار کند به این نوع وسواس دچار شده است و حال اگر میزان تکرر مرور یک فکر بیش از اندازه باشد نیاز به دارو درمانی ودرمان‌های شناختی رفتاری پس از آن احساس می‌شود.  
 
این کارشناس، تصریح کرد: جدای از علل ژنتیکی، میزان زیادی از وسواس در اثر یادگیری و تاثیر رفتار دیگران بر فرد است.  

تبریزی به راهکارهای درمان رفتار فکری اشاره کرد و گفت: نخستین راه حل"ریلکس کردن" است، یعنی فرد با تصور اینکه چوب بی‌وزنی است، شروع به آزاد کردن ذهن و جسمش کند که این فن از 5 دقیقه شروع و تا 1 ساعت ادامه می‌یابد.  
 
وی با اشاره به راهکار "توقف فکر" ، افزود: در این روش به محض ورود یک فکر وسواس گونه، فرد به خود می‌گوید که بعد از اتمام کاری که مشغول انجام آن است، حق دارد به آن مسئله فکر کند، که در نتیجه آن، پس از گذشت مدتی شخص، کنترل افکارش را در دست می‌گیرد.

این کارشناس خاطر نشان کرد: در صورتی که افراد برای درمان وسواس فکری خود چاره‌ای نیاندیشند، این مسئله در آینده در بروز مشکلات حتی انتخاب در ازدواج نیز تاثیر گذار خواهد بود. 

انتهای پیام/
برچسب ها: وسواس ، رفتار ، ذهن ، تکرار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار