رئیس بخش تحقیقات آب و خاک مرکز تحقیقات استان چهارمحال و بختیاری گفت: نتایج انجام موفقیت آمیز 70 طرح تحقیقاتی آب و خاک در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

عبدالمحمد محنت کش افزود: ارزیابی منابع و قابلیت اراضی، مطالعات خاکشناسی و طبقه بندی اراضی، تناسب اراضی برای محصولات مهم زراعی با استفاده از روش ها و تکنیک های نوین همچون تکنیک شبکه های عصبی مصنوعی، تعیین نیاز غذایی گیاهان مختلف زراعی و باغی از مهمترین تحقیقات این مرکز است.
وی استفاده از فناوری های روز دنیا را از ویژگی های این تحقیقات برشمرد و خاطر نشان کرد: تحقیقات حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاهی به منظورتعیین نوع، میزان و روش مناسب مصرف کودهای شیمیایی و تعیین کارائی جذب عناصر در محصولات زراعی و باغی، استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی در مدل سازی عملکرد گیاه، تعیین مقاومت گیاهان مختلف و حساسیت مراحل مختلف رشد گیاهان به تنش خشکی و کمبود رطوبت و مراحل حساس رشد گیاه به تنش خشکی از مهمترین محور های تحقیقات با استفاده از فناوری های جدید هستند.
محنت کش با بیان اینکه فعالیت های این بخش بدون وجود مزرعه و آزمایشگاه امکان پذیر نیست گفت: از شروع فعالیت این بخش علاوه بر اراضی سطح استان، از امکانات مزرعه ای ایستگاه ها در سطح استان هم استفاده شده است.

انتهاي پيام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.