زنجان؛

لزوم جلوگیری از تخریب بنای تاریخی"تورپاخ قالای" شهر ارمغانخانه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان بر لزوم حفظ وضعیت موجود 'تورپاخ قالای' شهر ارمغانخانه و جلوگیری از تخریب بیشتر آن تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ به نقل از روابط عمومی ؛مدیر کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان با بیان این مطلب

گفت: وضع موجود بنای تاریخی"تورپاخ قالای" در شهر ارمغانخانه باید حفظ شده و از تخریب بیشتر آن جلوگیری گردد.

رحمتی افزود: بنای "تورپاخ قالا"(قلعه خاکی) متعلق به دوره صفویه است که در مرکز شهر ارمغانخانه واقع شده است که طی سالهای گذشته مورد تعرض قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون از این بنای تاریخی دو برج و بارو و قسمتی از دیوار قلعه باقی مانده است ادامه داد: در وضع کنونی این بنا، تاکید بر حفظ وضعیت موجود است.

مدیر کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان زنجان اضافه کرد: امسال برنامه مطالعاتی برای حفظ وضعیت موجود انجام می شود، تا با توجه به اینکه این منطقه در تملک افراد هم است، نحوه بهره برداری از آن تعیین تکلیف شود.

رحمتی اظهار کرد : سال جاری از محل اعتبارات مرمت اضطراری برای تثبیت وضع موجود و جلوگیری از تخریب بیشتر این بنا هزینه می شود.

وی خاطر نشان کرد : لازمه رسیدگی به وضعیت این بنا به عنوان یک پروژه مستقل، فاز بندی بخش های مختلف و اقدام به اجرای گام به گام تعیین تکلیف مالکیت، اجرای برنامه های مطالعاتی، تهیه برنامه مرمت آن است که همگی زمان بر هستند.



انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.