نشست مشترک بازرگانان و سرمایه‌گذاران کشور افغانستان و کردستان عراق با مسئولین و کارشناسان حوزه‌های حمل و نقل و بازرگانی بین‌المللی استان هرمزگان به عنوان پایتخت اقتصادی ایران، در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی برگزار شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ،"محمدعلی اصل سعیدی‌پور" معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ابتدای این نشست ضمن تشریح پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های حوزه دریایی و بندری هرمزگان از انجام 84 درصد از عملیات نفتی، 60 درصد عملیات غیرنفتی و 97 درصد از جابجایی مسافر کشور در بنادر این استان خبر داد.

وی ادامه داد: هرمزگان با برخورداری از 14 جزیره، بیش از 70 بندر و 2 هزار و 238 کیلومتر مرز دریایی بزرگترین استان ساحلی کشور به شمار می‌رود و اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان نیز وظایف حاکمیتی دریانوردی و مدیریت بندری را در این استان اعمال می‌کند.

سعیدی‌پور در ادامه به ظرفیت ها و مزیت های بندر شهید رجایی در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز اشاره کرد و افزود: دسترسی به آب‌های آزاد از مسیر کریدور شمال- جنوب، انجام 84 درصد عملیات کانتینری کشور و 64 درصد کل عملیات تجارت دریایی ایران از مزایای این بندر است.

معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار کرد: وجود شبکه‌ی ریل و ترمینال‌های مجهز تخلیه و بارگیری کانتینر در کنار اجرای 28 کنوانسیون دریایی سازمان جهانی از دیگر مزایای بزرگترین بندر تجاری کشور است و به‌زودی ترمینال‌های نفتی و مواد معدنی جدید ریلی نیز در این بندر احداث می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان در این نشست از نبود مشکل در بحث صادرات کالا به این کشور خبر داد و گفت: بیش از 10 هزار عضو دارد و بیش تر کالاهای اقلیم کردستان از بندر شهید رجایی وارد این کشور می‌شود.

شیخ مصطفی خواستار همکاری گسترده‌تر برای جلوگیری از هرگونه تاخیر در حمل و نقل کالا از بندر شهید رجایی شد و افزود: در همین راستا برنامه داریم سریعاً با مسئولین بندر ارتباط بگیریم و مشکلات اعضا را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان منطقه کردستان عراق با اتاق بازرگانی بندرعباس پروتکل همکاری امضا کرده است، ضمن ابراز رضایت از حمایت‌های مسئولین اقتصادی و سیاسی ایران در خصوص رفع مشکلات بازرگانان عراقی، تصریح کرد: علاقمند هستیم تا با تشکیل یک هیات مشترک بازرگانی با مشارکت بخش حمل و نقل هرمزگان، پیوند محکم‌تری داشته باشیم.

معاون عملیات بندری و منطقه ویژه اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز از حسن نظر بازرگانان خارجی نسبت به خدمات بزرگترین بندر تجاری ایران تشکر و قدردانی کرد و گفت: انتظار ما نسبت به فعالان تجاری کشورهای همسایه همچون عراق و افغانستان این است که بندر شهید رجایی را بندر ملی خود بدانند و مسئولین بنادر و دریانوری هرمزگان آماده‌اند تا بهترین خدمات را برای جلب رضایت این کشورها ارائه دهند.

سعیدی‌پور با اشاره به اینکه برای حل مسایل بازرگانان کشورهای همسایه در زمینه خدمات بندری و دریایی، طی هر ساعت شبانه‌روز مشکلات آنان را پیگیری خواهد کرد، اضافه کرد: بندر شهید رجایی 24 ساعته فعال است و در هر لحظه از شبانه‌روز پاسخگوی تجار و صاحبان کالا هستیم.

وی خواستار استقرار یک نماینده دایمی از سوی بازرگانان دو کشور در بندرعباس برای توسعه فعالیت‌ها و انجام هماهنگی‌های بیشتر شد و افزود: تانکرهای سوخت که برای محموله‌های ترانزیتی کردستان عراق به بندر شهید رجایی می‌آمدند در گذشته متولی نداشتند اما با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی چندماه اخیر، کشتی‌های حامل بنزین با کمترین معطلی تخلیه و محموله با کمترین مشکل به مقصد مدنظر، ترانزیت شد.

معاون عملیات بندری و منطقه‌ی ویژه اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: باید جلسات به صورت مستمری با مسئولین بندر، گمرک، شرکت‌های خدمات بندری، واردکننده و حمل و نقلی برگزار شود تا کار به شکل روان‌تری انجام شود.

«محمدعلی مسعودی» عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و افغانستان نیز در این نشست به تشریح بخشی از مشکلات فعالان اقتصادی و بازرگانان این کشور پرداخت و گفت: اکثر مراودات تجاری این کشور از طریق دو بندر شهید رجایی و کراچی پاکستان انجام می‌شود.

وی افزود: در افغانستان سالانه کانتینر ترانزیتی از بندر شهید رجایی زیاد است و برنامه داریم فعالیت خود را با ایران در مقایسه با پاکستان توسعه دهیم.

این فعال بخش خصوصی کشور افغانستان از هماهنگی بین بنادر و گمرک بندرعباس برای رفع مشکلات تجار این کشور تقدیر کرد و ادامه داد: برای افزایش سهم ترانزیت کانتینر صاحبان کالای کشور افغانستان از طریق ایران خواستار نظارت بیشتر بر عملکرد شرکت‌های حمل و نقل جاده‌ای هستیم.

معاون عملیات بندری و منطقه‌ی ویژه‌ی اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه برخی مشکلات ناشی از آماده نبودن سرمایه‌گذار برای پهلو دادن کشتی از لنگرگاه به اسکله است، گفت: هم‌اکنون کشتی‌ها پس از ورود به حوضچه‌ی بندر در کمتر از یک ساعت آماده تخلیه و بارگیری می‌شوند.

وی اظهار کرد: طی پنج روز نخست پس از تخلیه محموله‌ها از کشتی، صاحبان کالا از پرداخت هرگونه هزینه‌ی انبارداری معاف هستند اما در صورت عدم مراجعه آنان تا زمان ترخیص کالا، محموله‌ها به صورت اتوماتیک به محوطه‌های اختصاصی انتقال می‌یابد.

"علیرضا مجرد" مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های هرمزگان نیز ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص تلاش‌های صورت گرفته به منظور حل و فصل مسایل و مشکلات بازرگانان دو کشور عراق و افغانستان خاطرنشان کرد: مرز باشماق مهم‌ترین مرز منطقه است که در نیمه نخست سال جاری، 350 هزار تن کالا از مبدأ بندرعباس به مقصد کردستان عراق با 17 هزار دستگاه کامیون جابجا کرده است.

وی افزود: مرز میلک و دوغارون نیز در 6 ماهه نخست سال جاری، 317 هزار تن کالا با استفاده از 15 هزار دستگاه کامیون از طریق بندر شهید رجایی به افغانستان جابجا کرده است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های هرمزگان خاطرنشان کرد: عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی در جاده‌های داخلی ایران توسط رانندگان کامیون‌های حامل کالاهای ترانزیتی از جمله موضوعاتی است که باعث بروز مشکلاتی در حمل و نقل کالاها شده است که می‌بایست رانندگان در این رابطه توجیه شوند.

این مقام مسئول از سرمایه‌گذاران و بازرگانان کشورهای همسایه خواست تا برای برطرف شدن مشکلات احتمالی و سهولت بیشتر کار، با شرکت‌های حمل و نقل فعال در هرمزگان نیز قرارداد همکاری منعقد کنند.

به گزارش ایسنا، بازرگانان و سرمایه‌گذاران کشور افغانستان و کردستان عراق از ترمینال‌های کانتینری 1و2 بندر شهید رجایی، بندر نفتی خلیج‌فارس و اسکله‌های فله این بندر بازدید کردند و از نزدیک در جریان فعالیت‌های شبانه‌روزی تخلیه و بارگیری، پهلوگیری کشتی‌ها و انتقال و جابجایی کالا به محوطه‌ها و انبارها قرار گرفتند.

/انتهای پیام

منبع: ایسنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.