رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خراسان رضوی گفت: کار ساخت دو صندوقچه مضجع مطهر امام موسی کاظم(ع) و امام جواد(ع) در مشهد پایان یافت.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، جعفر دهنوی افزود: کار ساخت این صندوق ها که طراحی آن توسط اساتید خاتم کار شیرازی انجام شده، پس از نصب قطعات منبت و خاتم و پرداخت، به پایان رسید.
 
وی ادامه داد: در طراحی صندوق مرقد مطهر امام موسی کاظم(ع) از گره و خاتم 14 ، 7 ،5 و 6 و در طراحی صندوق مرقد مطهر امام جواد(ع) از گره و خاتم 12 ، 9 ، 5 و 6 استفاده شده است.
 
رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان خراسان رضوی با اشاره به نقوش روی این دو صندوق عنوان کرد: فضاهای خاتم کاری و منبت هر دو طرح به شکل 50 درصد خاتم درجه یک اصیل شیراز، 25 درصد خاتم گره 5 - 14 و 25 درصد منبت کاری بر روی چوب تقسیم شده است.
 
وی خاتم کاری این صندوق ها را که تلفیقی از خاتم برنج، چوب و استخوان شتر است، کم نظیر خواند و گفت: جنس این صندوق ها از ساج با ماندگاری دست کم 500 سال است و در ساخت آنها از 38 میلیون قطعه سیم، چوب و استخوان استفاده و 45 متر خاتم کاری روی آن اجرا شده است.
 
دهنوی با بیان اینکه خطوط قرآنی نقش بسته بر اطراف این صندوق ها در دو مرحله توسط کارشناسان بازبینی و بررسی شده، تصریح کرد: این صندوق ها در کارگاه خاتم کاری امامزاده سیدمحمد، گنبد خشتی در جوار حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) تهیه شده و بزودی رونمایی می شود.
 انتهای پیام/

برچسب ها: صندوق ، رونمایی ، بزودی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار