به گزارش
گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، زمانی که سازمان امداد و نجات هلالاحمر درباره اختراع پهپاد مخترع جوان کشورمان، با او به مذاکره نشست هنوز قابلیتهای دستگاه را از نزدیک مشاهده نکرده بود، قابلیتهایی چون برد زیاد پهپاد و امکان کنترل آن با چشم غیرمسلح، پاسخدهی در شرایط جوی ناپایدار چون برف و کولاک، قدرت مانور در مناطق کوهستانی، کویری و صعبالعبور، قدرت ذخیره باطری و … دیگر نکات مهمی که سازمان امداد و نجات در انتخاب یک پهپاد برای بهکار بردن آن در عملیاتهای مهم و سخت همواره مدنظر داشته و دارد.
پس از ارزیابی این قابلیتها و در نتیجه کارایی نداشتن در موارد درخواستی بود که هلالاحمر نتوانست تا به مذاکراتی که با مخترع جوان این پهپاد کرده بود؛ جامه عمل بپوشاند و همین امر موجب رسانهای شدن این موضوع بدون در نظر گرفتن استدلالهای جمعیت هلالاحمر شد. نکته مهمی که از سوی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعت هلالاحمر هم به آن اشاره شده بود.
مذاکره شفاهی سازمان امداد و نجات با مخترع جوان پهپاد ناصر چرخساز در این باره گفت: سازمان امداد و نجات با مخترع این پهپاد، فقط تقاضای شفاهی آن هم به شرط بررسی اختراع کرده بود و پس از بررسیها وقتی مشاهده کردیم که دستگاه شرایط بومی و مورد نظر ما را ندارد؛ منصرف شدیم و اصولا نیز لازم است تا هر امکانی به شرط جامعیت در کاربرد و حسب ضرورت جذب شود.
وی اظهار داشت: نظر سازمان امداد و نجات این بوده است که به شرط رفع معایب و تامین شرایط مورد نظر از جمله پاسخگو بودن پهپاد در شرایط جوی مختلف از جمله باد و بوران شدید، رفع دید چشمی، افزایش مقاومت آن، افزایش ذخیره باطری و…. پذیرنده آن خواهیم بود.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به این که سرعت عمل و ارزیابی صحیح منطقه در عملیاتهای مختلف برای این سازمان از اهمیت بسیاری برخوردار است، تصریح کرد: وجود سیستمی که بتواند نیازمندیهای امدادی هلالاحمر را فراهم کند؛ برای ما بسیار ضروری است و بنابراین به دنبال تامین سیستمی جامع هستیم.
وی با اشاره به این که سازمان امداد و نجات به همه کسانی که به نحوی با پیشنهاد تکنولوژی برتر به این سازمان مراجعه کرده و میکنند، از جمله مخترع جوان این پهپاد درباره سیستم مورد نظر امداد و نجات توضیح داده است، گفت: هلالاحمر به پهپادی نیاز دارد که در شرایط اضطرار، باد و طوفان شدید، مناطق صعبالعبور پاسخگو بوده و نیاز به دید چشمی نداشته و افزون بر آن توان جستوجو و حمل لجستیکی را داشته باشد و متاسفانه پهپاد مورد بحث فقط در شرایط عادی جوابگو بوده؛ ضمن این که حمل آن بسیار محدود است، بعد مسافت اندکی دارد و مثلا در کولاک تهران نمیتوان آن را برای عملیات استفاده کرد؛ چراکه حتما باید با دید چشمی آن را دنبال کرد و اگر ماموریت در کوه باشد با چشم غیرمسلح نمیتوان پهپاد مورد نظر را کنترل کرد.
بومیسازی پهپاد مورد نظر هلالاحمر همسو با کاربردهای عملیاتی چرخسازعنوان کرد: فیلمی که از این پهپاد گرفته شده هم، عملکرد آن را در شرایط عادی نشان میدهد و خواست ما را در شرایط سخت و دشوار محقق نمیکند، لذا از آنجا که این پهپاد برای امداد و نجات عملیاتی محسوب نمیشد و از همه مهمتر فقط تا ۱۰ دقیقه ذخیره باطری داشت، امکان حمایت از آن هم برای هلالاحمر وجود نداشت.
وی با تاکید بر این که هلالاحمر در هر شرایطی امکان این را دارد تا از کسانی که توانمندی تامین شرایط امداد و نجات مورد نظر این سازمان را دارند، حمایت کند، اظهار داشت: موسسات و مراکزی همانند وزارت دفاع هستند که با صرف هزینههای تحقیقاتی، هماکنون محصولات خود را در زمینه پهپاد به ما ارائه کردهاند و ما فقط داریم آنها را بومیسازی و محصولات را همسو با کاربردهای عملیاتی تهیه میکنیم.
معاون عملیات سازمان امداد و نجات با اشاره به این که هماکنون پهپاد پیشنهادی وزارت دفاع ۴۰ کیلومتر برد و کنترل از راه دور دارد، افزود: با همه اینها سازمان امداد و نجات این پهپاد را نپذیرفته است؛ چرا که جی.پی.اس مقصد را مشخص نمیکند.
وی با تاکید بر این که سازمان امداد و نجات بهرهبردار است،گفت: مطابق دستورالعمل چنانچه قرار باشد از فعالیتهای جدید مرتبط با حوزه امداد و نجات حمایت شود، این مسئولیت بر عهده موسسه آموزش عالی هلالاحمر خواهد بود که پس از بررسیهای کارشناسی مدنظر این سازمان و با بودجه در اختیار خود حمایت های لازم را انجام میدهد.
چرخساز تصریح کرد: اگر سازمان امداد و نجات مکتوب با فرد یا افرادی قراردادی هم بسته باشد، ما هم تابع همان هستیم.
انتهای پیام/
برای ثبت اختراع به مشکل برخوردم
میخواستم بیینم شما مشتونید از طرف حلال احمر بشه اقدام کرد برای یک تاییدیه