بهای نفت خام در آخرین معاملات هفته گذشته در بازارهای جهانی با افزایش قیمت همراه بود.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری فرانسه، وجود عوامل بنیادی از جمله افزایش بیش از حد عرضه نفت در بازارهای جهانی، کاهش تقاضا برای نفت و افزایش ارزش دلار نسبت به دیگرارزهای معتبر جهانی از یکسو و عملکرد اقتصادی نه چندان خوب برخی از اقتصادهای مطرح جهان که زمینه ساز کاهش تقاضا برای نفت در این گونه اقتصادهاست، باعث شده است بهای نفت شاخص اروپا، برنت و شاخص نفت وست تگزاس اینترمدیدیت در بازار از اواسط ماه ژوئن تاکنون بیش از 30 درصد کاهش یابد.

در پی کاهش شدید بهای نفت در معاملات روزهای گذشته و در نتیجه هجوم سرمایه گذاران برای خرید ارزان قیمت نفت،بهای نفت شاخص اروپا، برنت، در معاملات روز جمعه افزایش یافت.

براساس اين گزارش، بهاي هر بشکه نفت امريکا موسوم به وست تگزاس اينترمیدیت بدون تغییر ماند و معادل 75 دلار و 82 سنت در هر بشکه معامله شد.

همچنين هر بشکه نفت برنت درياي شمال با حدود دو دلار افزایش به قيمت 79 دلار و 41 سنت درهربشکه دادوستد شد.

کارشناسان و تحلیلگران بازار نفتی، خریدهای ارزان قیمت در پی کاهش شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی نفت را در روزهای کاری پیشین، علت اصلی افزایش قیمت این محصول در معاملات امروز بازار نفتی می دانند.

چون در این حالت، سرمایه‌داران با توجه به آنکه قیمت نفت کاهش یافته است برای خرید ارزان قیمت، هجوم می‌آورند و این امر به طور منطقی زمینه را برای بالا رفتن تدریجی قیمت نفت فراهم می کند.

یکی از دلایلی که زمینه‌ساز افزایش بهای نفت شد اعلام افزایش 0.2 درصدی تولید ناخالص داخلی منطقه یورو در سه ماهه سوم امسال بود. 

این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی نیز در گزارشی اعلام کرد میزان تقاضا برای نفت در جهان در سال 2014 و 2015 حدود 40 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.
 
همین سازمان در گزارش های قبلی خود همواره میزان تقاضا برای نفت را در بازارهای جهانی کاهش داده بود و همین امر باعث کاهش قیمت نفت شده بود. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار