معاون کنسولی وزیر امور خارجه گفت: اگر تحلیل‌هایی صورت بگیرد که اصل مذاکره را نفی کند، این خلاف مشی کلی نظام است و تا زمانی که مقام‌های عالی نظام مجاز می‌دانند، مذاکره باید ادامه پیدا کند و هنگامی که گفتند قطع شود، باید قطع شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران،‌ حسن قشقاوی شب گذشته در نشست بسیج اساتید که در دانشگاه خواجه نصیر برگزار شد، با بیان اینکه موضوع هسته‌ای به صورت مربع چهارضلعی است، اظهارداشت: هر مذاکره در این چهار ضلع صورت می‌گیرد و باید به هر چهار ضلع پرداخته شود و توجه به ضلعی بدون پرداختن به اضلاع دیگر نمی‌تواند مفید باشد.



سفیر سابق ایران در سوئد دیپلماسی عمومی را یکی از اضلاع این مربع برشمرد و با تاکید بر اهمیت آن، خاطرنشان کرد: این نوع دیپلماسی از ۱۱ محرم ۶۱ هجری شروع شد و با ایفای نقش اسرای کربلا در ادامه حرکت امام حسین(ع) ادامه یافت. 
 
قشقاوی با بیان اینکه مقطع دیپلماسی عمومی از بعد از عاشوراست و ما باید برای افکار عمومی جهان حقانیت و مظلومیت خود را تبیین کنیم، اظهار داشت: در دیپلماسی عمومی انسان‌های رسمی و دیپلمات‌ها نیستند. 

قشقاوی با اشاره به اینکه دیپلماسی عمومی یعنی اینکه هم خانم‌های خانه‌دار و هم اساتید دانشگاهی خارجی و همه کسانی که منطق دیپلماسی ما را قبول می‌کنند مخاطب ما قرار بگیرند، گفت: اینها هستند که در آینده منطق دیپلماسی که مورد نظر ما است را تبلیغ می‌کنند.  
 
وی در ادامه به وجود هزاران خبر ناحق در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران اشاره کرد و یادآور شد: در مقابل هیچ خبری در مورد تاسیسات هسته‌ای دمونای اسرائیل نمی‌بینیم و این یعنی نابرابری دیپلماسی عمومی و انحراف دادن افکار عمومی جهان! 

معاون کنسولی وزیر امور خارجه با اشاره به عدم بازرسی‌ها و محکومیت‌ها از اسرائیل و وجود بازرسی‌ها از ایران اظهار داشت: شاید بگوییم رسانه‌های صهیونیستی نمی‌گذارند! اما مگر رسانه‌های معاویه و یزید از رسانه‌های صهیونیستی قوی‌تر بودند که هرچه می‌خواستند علیه علی (ع) تبلیغ کردند، پس بچه‌های بسیجی هم باید همانند حضرت زینب (س) بر این فضای رسانه‌ای ناجوانمردانه غلبه کنند. 

سفیر سابق ایران در سوئد ضلع دیگر این چهارضلعی را اصل مذاکره برشمرد و تاکید کرد: اصل مذاکره و استمرار آن با ۱+۵ که برجسته‌ترین آن آمریکا است، از اضلاع مهم این چهارضلعی است.  
 
قشقاوی افزود: تجربه انقلاب اسلامی نشان داده که جمهوری اسلامی در همه مقاطع اهل مذاکره بوده است. 


 
وی با یادآوری دوران دفاع مقدس به دیپلماسی ایران اشاره و اظهار داشت: ایران در آن زمان هم مذاکره و کار دیپلماسی کرد و در اوج جنگ با صدام، سفارت عراق در میدان ولیعصر و سفارت ایران در بغداد مشغول به کار بودند.  
 
معاون وزیر امور خارجه در راستای برشمردن اهلیت جمهوری اسلامی با مذاکره به جنگ آمریکا با افغانستان اشاره و یادآور شد: جمهوری اسلامی در آن مقطع در مذاکرات دیپلماتیک با طرفهای مقابل که یکی از آن‌ها آمریکا بود، مذاکره کرد و در اجلاس بن و توکیو، جمهوری اسلامی در فرآیند دولت سازی افغانستان نقش داشت که در آن مقطع هم نماینده مذاکره کننده ایران همین آقای ظریف بود.  
 
وی در ادامه تاکید کرد: اینکه یک طرف میز نماینده ایران باشد و طرف دیگر نماینده غربی پدیده جدیدی نیست و ما همواره اهل مذاکره و تداوم آن بوده‌ایم.  
 
معاون کنسولی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اگر تحلیل‌هایی صورت بگیرد که اصل مذاکره را نفی کند، این خلاف مشی کلی نظام است و تا زمانی که مقام‌های عالی نظام مجاز می‌دانند، مذاکره باید ادامه پیدا کند و هنگامی که گفتند قطع شود، باید قطع شود. 

قشقاوی ضلع دیگر این چهارضلعی را خطوط قرمز هسته‌ای خواند و تاکید کرد: پشت این دستاورد‌ها تلاش‌های زیادی شده، شهید داده‌ایم و مورد تهدیدات بدافزاری قرار گرفتیم، چون می‌خواستند در فرآیند هسته‌ای ما اخلال ایجاد کنند.  
 
قشقاوی با اشاره به اینکه این دستاورد حاصل تحمل تحریم و مشکلات اقتصادی است، خاطرنشان کرد: بنابراین خطوط قرمزی که به مذاکره کنندگان گفته می‌شود، باید رعایت شود و کسی نمی‌تواند آن را نفی کند و خط قرمز این است که ما غنی سازی صنعتی داشته باشیم که به ازای شهادت‌ها، تلاش‌ها و مقاومت‌های ملی ما این فرآیند غنی سازی صنعتی بدست آمده و اگر کسی تحلیل کند و موضوع خطوط قرمز را نادیده بگیرد، قابل قبول نیست.  
 
قشقاوی آخرین ضلع این مربع را گشایش اقتصادی برشمرد و تاکید کرد: موضوع اقتصاد مقاومتی به معنای توجه به تولید ملی است که هیچ راهی را جز افزایش تولید ملی و توجه به بخش خصوصی نمی‌بیند.  
 
قشقاوی با اشاره به وابستگی‌های نفتی گفت: اقتصاد دولتی چون وصل به نفت است، نمی‌تواند قابل اعتماد بوده و به عنوان فرهنگ بسیجی باید به سرمایه گذاران احترام گذاشته شود و مدال داده شود، زیرا آن‌ها کارآفرینی می‌کنند و دیگران را مشغول کار می‌کنند.  
 
معاون کنسولی وزیر امور خارجه افزود: اگر مفاسد اقتصادی است باید سیستم طوری شود که از درون مفاسد چند میلیاردی اختلاس نشود.  
 قشقاوی با اشاره به اینکه میلیارد‌ها دلار پول نفت ما بلوکه شده، تاکید کرد: حتما در یک پیشنهاد هسته‌ای باید نحوه دستیابی به آن پول به عنوان سرمایه و خون ما با یک فرهنگ بسیجی دریافت شود و باید پاسخگو باشند که چرا نباید کشتی‌های ما بیمه شوند.  
 
انتهای پیام/
برچسب ها: قشقاوی ، نشست ، اساتید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار