محمدرضا لطفی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
محمدرضا لطفی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:
محمدرضا لطفی منتقد سینما در گفتگو با
خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران در رابطه با عملکرد منتقدها و نشریات سینمایی گفت: موضوعات نشریات می تواند دو نوع متفاوت داشته باشد. یک بخش ایدهآل و تئوریک که میتواند قسمت اصلی کار باشد و بخش دیگر یعنی آنچه که در حال حاضر در ایران میخوانیم که با بخش اصلی و حرفهای فرق میکند و عقبتر است و این مشکل بخاطر نبود فیلم خوب در حال اکران است چرا که اگر فیلمها ایدهآل و استاندارد باشند به طبع مطالب نشریات استاندارد میشود و اگر فیلمها دچار مشکل باشند قضیه برعکس میشود و با ایجاد ضعف در کل سینما عملکرد تمام عوامل زیر سوال میرود.
وی در ادامه گفت: به جز تعداد معدودی، کسی در جایگاه واقعی نقد نیست. چرا که تعدادی روزنامهنگار هستند که به شاخه نقد سینما ورود کردند و تعدادی سینماگر هستند در شاخه نقد قرار دارند و این دو مقوله از هم تفکیک نشده و آموزشهای حرفهای در این زمینه داده نمی شود.
وی اظهار داشت: نقد در سینمای ما سلیقهای شده و بیشتر به سمت نظر سوق پیدا کرده است و در کل معنای نقد و نظر با هم شباهت ندارد ، چرا که نقد در کنار تحلیل حرفهای به درستی پیش میرود.
وی با اشاره به سینمای آمریکا و چند کشور دیگر گفت: در سینمای جهان از روی اصول و قواعد استاندارد بازیگران و دیگر عوامل فیلم را مورد نقد و تحلیل قرار میدهند و این باعث پیشرفت واقعی آنها شده است.
وی در ادامه افزود: اکثر منتقدهای سینما در ایران یا بخاطر مسائل اقتصادی یا شهرت و یا به صرف چاپ شدن مطالبشان نقد میکنند که این کارشان به عنوان منتقد، درست نیست و بیشتر نقدها را محتوایی و در زمینه فیلم نوشته است و با سبک خاص و تکنیکالی این کار صورت نمیگیرد.
وی اظهار داشت: اگر نقد و نشریات حرفهای و دارای تیراژ بالا باشد به سینما، مخاطب و در کل به صنعت سینما کمک فراوانی میشود ولی باعث تاسف است که برای جلب مخاطب و بالا بردن تیراژ از عکسها بیشتر استفاده میکنند به جز دو نشریه سینمایی مابقی به مسائل حاشیهای بیشتری میپردازند.
وی در پایان گفت: در مقوله نقد و چاپ مطالب همه قبله شخصی هستیم و فکر میکنیم بهترین و قویترین نقدها مال خود شخص ما است و حرفهای دیگر منتقدان را قبول نداریم و این روند کماکان در حال اجرا شدن است و در انتها به بدنه سینما ضربه زیادی زده است.
انتهای پیام/