آژانس بین المللی انرژی اتمی آمار و ارقام منتشر شده خود را درمورد ذخایر اورانیوم غنی شده ایران کاهش داد ، آماری که در آستانه ضرب الاجل این ماه برای دستیابی تهران و 1+5 به یک موافقتنامه برای پایان دادن به برنامه هسته ای مورد مناقشه ایران مورد توجه قرار خواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز؛ دیپلمات ها روز پنجشنبه گفتند آژانس بین المللی انرژی اتمی اکنون برآورد می کند گاز اورانیوم غنی شده با غنای پایین که ایران در اختیار دارد هشت هزار و 290 کیلوگرم است که 100 کیلوگرم کمتر از مقدار اعلام شده در گزارش محرمانه هفته گذشته آژانس است.

در مورد اینکه چرا آمار اولیه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ذخیره اورانیوم کمتر غنی شده ایران اشتباه بوده ، توضیحی ارائه نشده و آژانس نیز هنوز در این زمینه اظهار نظر نکرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین آمار دیگری را که در گزارش هفتم نوامبر خود به آن اشاره کرده بود اصلاح کرد و آن را کاهش داد. آژانس تعداد سانتریفوژهای پیشرفته نوع " آی آر - 6 " ایران را که در مرکز تحقیق و توسعه نطنز نصب است از 19 دستگاه به نه دستگاه کاهش داد.

این مسئله در آستانه ضرب الاجل 24 نوامبر برای دستیابی ایران و 1+5 به یک موافقتنامه دیپلماتیک جامع برای حل بن بست بین دو طرف در کانون توجه ها قرار دارد. 

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش روز جمعه خود درباره برنامه هسته ای ایران اعلام کرد ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از گزارش قبلی آژانس که اوایل سپتامبر منتشر شد 625 کیلوگرم افزایش یافته و به هشت هزار و 400 تن رسیده است.

براساس آمار و ارقامی که رویترز مشاهده کرده است در اصلاحیه ای که این هفته در اختیار کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفت هر دو رقم کاهش یافته و 525 کیلوگرم و هشت هزار و 290 کیلوگرم اعلام شده است. 

ایران و 1+5  قرار است 18 نوامبر در وین پایتخت اتریش گردهم آیند تا به تلاش خود برای دستیابی به یک موافقتنامه طولانی مدت درباره برنامه هسته ای تهران ادامه دهند.




انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار