رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور فعال سازی جمعیت‌ غیر فعال جامعه از جمله زنان را عاملی تاثیرگذار در افزایش بهره‌وری و رشد اقتصادی عنوان و بر نقش خودباوری در دستیابی به موفقیت تاکید کرد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، کوروش پرند رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور در نخستین همایش معرفی طرح ملی، آموزش ، توانمندسازی، اشتغال و کارآفرینی درحوزه هنر در منزل که امروز در محل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برگزار شد، گفت: مدل جدید آموزش، تولید، بازاریابی و فروش اقدامی چند جانبه است که از ارگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دست اقدام و پیگیری است و می‌تواند تحولی را در حوزه اشتغال کشور ایجاد کند.

وی در ادامه به بحث اشتغال در کشور پرداخت و تصریح کرد: در حال حاضر موضوع اشتغال از مشکلاتی است که نه تنها در کشور ما بلکه در دنیا و حتی در میان کشورهای اروپایی و آمریکا مشاهده می‌شود.

پرند ادامه داد: بررسی‌های جامعه شناسان نشان می‌دهد در برخی کشورهای منطقه ای که دچار مشکلات امنیتی هستند یکی از دلایل اصلی بروز این مسائل معضل بیکاری در جوامع بوده است بطوریکه اگر برنامه ریزی مناسبی در این خصوص صورت می‌گرفت این کشورها درگیر چنین بحران‌هایی نمی شدند.

رئیس سازمان آموزش و فنی حرفه‌ای کشور با اشاره به اینکه مهمترین عامل دراین حوزه سرمایه گذاری در بخش آموزش‌های فنی و حرفه ای و مهارتی است، اظهار داشت:  از دیگر عوامل موثر در این حوزه می‌توان به تسهیلات و قوانین بانکی کشورها، بحث تعاون و رشد اقتصادی اشاره کرد.

پرند با اشاره به اینکه تجربه جهانی نشان می‌دهد، هر یک دلار سرمایه گذاری در حوزه‌های مهارتی 15دلار ارزش افزوده به دنبال دارد ادامه داد: بحث آموزش‌های تخصصی فنی و حرفه‌ای بحثی جدی است که در دنیا مطرح است و در کشور ما نیز باید به شکل جدی دنبال شود.

وی همچنین به وجود تناقض در آمارهای ارائه شده در خصوص نرخ بیکاری 9.5 درصدی و وجود تعداد بالای بیکاران در کشور اشاره کرد و بیان داشت: طبق تعاریف ارائه شده در مورد اشتغال که هر فردی در هفته 2ساعت وارد فضای کار شود شاغل محسوب می‌شود، باید جمعیت بالای غیر فعال کشور از جمله دانشجویان و زنان خانه دار را هم اضافه کرد به همین دلیل این احساس به وجود می‌آید که نرخ بیکاری اعلام شده سنخیتی با واقعیت‌های موجود در زمینه بیکاری ندارد.

پرند ادامه داد: در کشورهای مشابه کشور ما هر فرد، سرپرستی 3.7 نفر را بر عهده دارد که این میزان در کشورهای در حال توسعه به ازای هر نفر 2.3درصد یا یک به 2 است که این امر خود موجب درگیر شدن یک فرد در مشاغل متعدد شده و شانس افراد دیگر را برای دستیابی به شغل کم می‌کند و به این موضوع همچنین باید کاهش بهره‌وری نیروی کار را به علت نداشتن تمرکز لازم بر روی یک شغل خاص اضافه کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در ادامه فعالسازی جمعیت غیرفعال جامعه از جمله زنان را یکی از اهداف مهم این سازمان عنوان کرد و گفت: اگر بتوانیم توانمند سازی را به نحو مطلوب گسترش دهیم و افراد ماهر زیادی را تربیت کنیم دیگر نیازی به پرداخت یارانه به افراد وجود نخواهد داشت زیرا افراد قادر خواهند بود با توجه به مهارت‌های کسب شده درآمد کافی به دست آورند.

پرند به نقش خودباوری، اعتقاد و توکل به خدا برای دستیابی به موفقیت تاکید کرد و افزود: کارآفرینان موفق همواره افرادی بوده‌اند که با خودباوری و تلاش خود توانسته‌اند بر مشکلات غلبه و به عنوان افرادی تاثیرگذار برای خود، خانواده و جامعه‌شان تبدیل شوند.

وی موفقیت در طرح‌های آموزش، بازاریابی و فروش را در رعایت اصول پیش و پس از تولید عنوان کرد و گفت: دراین طرح تکمیل زنجیره ارزش با رویکرد تقویت حلقه‌های پیشین و پسین تولید، افزایش عرضه افزوده بنگاه و اتصال به زنجیره ارزش جهانی خواهد بود.

پرند در ادامه به موارد مورد توجه در مراحل قبل و پس از تولید اشاره و بیان داشت: طراحی و طراحان، تهیه مواد اولیه، تسهیلات بانکی، آموزش‌های فنی وحرفه‌ای تخصصی و آموزش‌های نرم از جمله مراحل قبل از تولید و بازاریابی، بازارسازی، برندسازی، بسته بندی و فروش نیز از جمله مراحل پس از تولید محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه پشتیبانان شامل کارآفرینان، سرمایه گذاران، تعاونی‌ها، نخبگان مهارتی و خیران حوزه اشتغال هستند، تصریح کرد: این افراد تمامی عوامل مورد نیاز در موفقیت اجرای طرح را با استفاده از مشاوران و ایجاد تیم‌های حرفه‌ای پیگیری کرده و قارد خواهند بود زنجیره تولید مناسبی را ایجاد کنند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، خاطرنشان کرد: با ایجاد فرهنگ هم گرایی دراجرای طرح‌ها و شبکه سازی مناسب می‌توانیم از تمامی  ظرفیت‌ها و نقاط مثبت موجود به نحو احسنت استفاده کرده و گامی موثر در دستیابی به اشتغال پایدار در کشور برداریم.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: غیرفعال ، جمعیت ، زنان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۰۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۳
عالی بود انشا... سریعتر محقق شود و زنان خانه دار هم جز افراد ماهر جامعه و صاحب شغل متناسب با خود شوند آمین