به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت راه وشهرسازي، عباس آخوندي به همراه قائم مقام خود در مسكن مهر، معاونان خود در حوزه مسكن و مديرعامل شركت راه آهن در دفتر استاندار تهران به بحث و بررسي پروژههاي راه و شهرسازي اين استان پرداخت تا براي ارائه خدمات بهتر به مردم چارهاي بينديشند.
مدير كل راه وشهرسازي استان تهران در اين نشست اظهار داشت: بر اساس برنامه در استان تهران ساخت 105 هزار واحد مسكن توسط اداره كل راه و شهرسازي در شهرهاي بالاي 25 هزار نفر جمعيت، 36 هزار واحد مسكن مهر توسط بنياد در شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت، 95300 واحد مسكن مهر در شهر جديد پرند، 89456 واحد مسكن مهر در شهر جديد پرديس و 3093 واحد مسكن مهر در شهر انديشه پيش بيني شده است كه از اين تعداد تاكنون88378 واحد توسط اداره كل به اتمام رسيده است كه ميانگين ساخت 90 درصدي در ساخت واحد هاي مسكن مهر توسط اداره كل راه و شهرسازي استان تهران را نشان مي دهد.
فريبرز واحدي ادامه داد: در حوزه بنياد مسكن 22389 تاكنون در استان تهران به اتمام رسيده كه به طور ميانگين 74 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و ساخت 61448 واحد مسكن مهر در پرند به اتمام رسيده است كه پيشرفت فيزيكي 84 درصدي ساخت مسكن مهر در پرند را نشان مي دهد.
همچنين ساخت 28566 واحد در پرديس به اتمام رسيده است كه پيشرفت فيزيكي 53 درصدي را نشان مي دهد و در شهر جديد انديشه نيز 1443 واحد مسكن مهر تكميل شده است كه ميانگين پيشرفت فيزيكي 75 درصدي را نشان ميدهد.
وي اعلام کرد : در مجموع كل ساخت مسكن مهر در استان تهران پيشرفت 77 درصدي را نشان مي دهد و مهمترين مشكلان مسكن مهر اين استان خدمات زيربنايي از جمله آب و فاضلاب و خدمات روبنايي شامل مدارس، اماكن فرهنگي، مراكز درماني و انتظامي است.
در ادامه در اين نشست حسن كريمي معاون امور عمراني استاندار تهران عمده ترين مشكل مسكن مهر در اين استان را مربوط به تعاوني ها اعلام كرد و گفت: 120 شركت پيمانكاري تعاوني مسكن در تهران ثبت شده است كه قرارداد دوجانبه دارد و بيشترين مشكل در اتمام مسكن مهر در حوزه اين تعاوني ها قرار دارد.
در اين نشست اعلام شد كه در استان تهران 23 هزار واحد مسكن مهر مربوط به تعاوني ها به اتمام رسيده است و 15 هزار واحد مسكن مهر كه بيشتر مربوط به تعاوني هاي مشاغل آزاد است با مشكل مواجه است.
وي اعلام كرد: سهم حوزه راه و شهرسازي از اعتبارات تملك داراييهاي سرمايهاي استان تهران 12.7 درصد بوده و اين در حالي است كه ميانگين استفاده از اعتبارات استاني در حوزه راه وشهرسازي در كشور حدود 20 درصد است.
واحدي ياد آور شد: از ابتداي امسال تاكنون پروژههايي با ارزش 270 ميليارد تومان در راه و شهرسازي استان تهران به بهرهبرداري رسيده در حالي که كل اعتبار دريافت شده در اين حوزه در همين مدت 36 ميليارد تومان بوده است و در حال حاضر 193 ميليارد تومان بدهي و 550 ميليارد تومان نيز پروژه در دست اجرا داريم.
مدير كل راه وشهرسازي استان تهران تصريح كرد: پروژههاي آماده سرمايهگذاري بخش خصوصي در استان تهران حدود هزار ميليارد تومان است. وي افزود: شبكه راهها در استان تهران 3000 كيلومتر است كه از اين ميزان 1000 كيلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلي و مابقي راه فرعي است.
واحدي تصريح كرد: بر اساس آمار دوربينهاي ترددشمار روزانه 1.5 ميليون تردد روزانه در راههاي مواصلاتي استان تهران به ثبت مي رسد كه نشان ميدهد 853 هزار خودرو در اين جادهها حداقل يكبار تردد دارد.
در ادامه اين نشست قطار بين شهري (حومهاي) در استان تهران مورد بررسي قرار گرفت و وزير راه وشهرسازي در اين نشست اظهار داشت: 15.6 ميليون نفر در تهران و حومه ساكن هستند كه حدود 8.4 ميليون نفر در شهر تهران سكونت دارند و بيش از 7 ميليون نفر در حومه ساكن هستند كه روزانه در مسير تهران تردد مي کنند.
آخوندي يادآور شد: درتهران چارهاي جز انتقال بار جاده به راه آهن در حمل و نقل حومهاي نداريم و از نظر كارشناسان راه آهن مسيرهاي حومهاي تهران با توجه به حجم مسافر "ريل پسند" هستند.
وي اعلام كرد: به مدير عامل شركت راه آهن پيشنهاد شده است ايجاد معاونت قطارهاي حومهاي را بررسي کند.
وزير راه و شهرسازي با ارائه توضيح كاملي درباره طرحهاي وزارت راه و شهرسازي در حوزه تهران و حومه از جمله كمربند جنوبي تهران (از ابيك تا پرديس)، بزرگراه چرمشهر تا پرديس، كمربندي هاي شمالي و جنوبي ادامه آزادراه تهران-پرديس براي اتصال به محورهاي هراز و فيروزكوه تصريح كرد: ادامه مسير همت به كرج از ديگر طرح هاي در دست اجراست كه بايد مورد حمايت قرار گيرد.
آخوندي در اين نشست اعلام كرد: بر اساس مصوبهاي در هيأت دولت بين 25 تا 30 درصد مطالبات معوق پرداخت خواهد شد و بايد تلاش كنيم براي حل ترافيك بين شهري تهران مفهوم قطار حومه اي را در فرهنگ مردم جا بيندازيم.
وزير راه و شهرسازي درباره وضع قطار حومه اي و تفاوت آن با مترو گفت: رفت و آمد قطار حومه اي بسته به تقاضا ، برنامه ريزي مي شود و بايد حتماَ پاركينگ هاي مناسبي در ايستگاه هاي حومه شهر براي آن فراهم شود تا متقاضيان وسايل خود را در آنجا پارك كنند و از طريق قطار به متروي شهرها متصل شوند.
بررسي مشكل زمينهاي واگذار شده در محدوده منابع طبيعي تهران و زمينهاي جهاد كشاورزي از موضوعات ديگر مورد بحث در اين جلسه بود كه مقرر شد در نشست مديران استاني ، بررسي دقيق تر و راهكارهاي لازم پيشنهاد شود.
انتهای پیام/