شبکه الاخباریه سعودی با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران اعلام کرد‌ مذاکرات سه جانبه در مسقط بدون نتایج ملموسی پایان پذیرفت که این مسئله ناتوانی واشنگتن در زمینه پایان دادن به این مذاکرات را به خوبی نمایان کرده است .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی الاخباریه گزارش داد، مذاکرات سه جانبه بین وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مسقط بدون رسیدن به نتایج محسوسی در زمینه حل اختلافات موجود پایان پذیرفت . این در حالی است که این مذاکرات جهت آماده سازی شرایط برای رسیدن به توافق نهایی در مهلت مقرر تا 24 نوامبر بوده است .

"ران طلال" خبرنگار الاخباریه سعودی در گزارش خود گفت مسقط پایتخت عمان شاهد برگزاری نشستی سه جانبه در زمینه برنامه های هسته ای ایران بین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و جان کری همتای آمریکایی وی و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بود اما این مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشته است و در این پرونده همچنان اختلافات و شکاف عمیقی وجود دارد .

این در حالی است که وزارت امور خارجه آمریکا مذاکرات هسته ای مسقط را مهم و سخت و مستقیم توصیف و تاکید کرد ایران موافقت کرده است تزریق گاز به دستگاههای سانتریفوژ را متوقف سازد و ایرانی ها تاکید کرده اند دیگر این فعالیت را انجام نخواهند داد.

جنیفر ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این زمینه گفت: مذاکرات مسقیم و جدی بود و همانطور که می دانید مذاکره کنندگان در عمان باقی خواهند ماند تا قبل از مرحله آینده آن را کامل کنند.

"ران طلال" در ادامه گزارش گفت: این مذاکرات بر دو نقطه اساسی متمرکز شده بود: یکی مسئله میزان و درجه غنی سازی اورانیوم در آینده و سرنوشت راکتور آب سنگین اراک و محل غنی سازی در فردو، و دیگری تعیین جدول زمانی جهت برداشتن تحریمها.

از سوی دیگر همانطور که مقامات آمریکایی اعلام کردند تغییرات اساسی در سیاست آمریکا در زمینه برنامه هسته ای ایران رخ نداده است و هماهنگی مستقیمی با ایران در این زمینه وجود ندارد اما گویا منافع دو کشور در شرایطی ضد هم قرار گرفته است.
خبرنگار الاخباریه سعودی گفت: تحلیلگران معتقدند دور بودن مواضع طرفین و نبود پیشرفت در مذاکرات، رسیدن به راه حل تا قبل از بیست و چهار نوامبر را غیر ممکن می کند و احتمال دارد دوباره مدت مذاکرات ادامه یابد.

مرحله اخیر مذاکرات هسته ای که بدون رسیدن به نتیجه ملموسی پایان پذیرفت ناتوانی آمریکا برای پایان دادن به این مذاکرات را به خوبی نمایان کرده است .



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار