با توجه به سیاست‌های کوته‌بینانه عربستان سعودی در قبال سوریه ، عراق و ایران در سال‌های اخیر ، اتنظار می‌رود این پادشاهی از درون دچار ناآرامی‌های مدنی شود ، اتفاقی كه دیر یا زود به وقوع خواهد پیوست .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نیو ایسترن آووت لووک، چند روز پیش ، در  استان شرقی و نفت خیز الاحساء این پادشاهی، در حمله یک گروه از تروریست‌های مسلح افراطی، هفت نفر از غیر نظامیان كشته شدند. 


بسیاری از خاطیان این حادثه تروریستی از شهروندان عربستان سعودی بودند . در ادامه نیز ، نیروهای امنیتی محلی 20 نفر از اعضای یک گروه تروریستی زیرزمینی را ، عمدتا کسانی که قبلا تحت پرچم داعش در عراق و سوریه مبارزه می‌كردند ، دستگیر كرد . 

سازمان‌های اجرای قانون عربستان سعودی موفق به بازداشت رئیس این گروه مسلح شدند ، اما به دلایلی نام وی فاش نشده است . تنها اطلاعاتی که در دسترس روزنامه نگاران قرار گرفته است ، این است که این فرمانده بازداشت شده ، به تازگی از سوریه و جنگ با نیروهای سوریه به عربستان بازگشته است .


ریاض در حال حاضر با معضل سختی مواجه است : از یک سو ، آل سعود به طور فعال ، سرکوب شهروندان شیعه خود را در دستور كار دارد ، آنهم به بهانه عدم وفاداری خود و تلاش برای نقض امنیت ملی پادشاهی و تضعیف پادشاهی آل سعود ، كه عمده دلیل این اعتراضات را نفوذ ایران در این منطقه می داند ! . 

 از طرف دیگر عربستان سعودی که در كنار متحد دیرینه خود ، آمریكا ، مثلا در حال مبارزه با داعش است ، و همین داعش غیر نظامیان شیعه را در خاک عربستان مورد حمله قرار داده است ، و این تناقض رفتار سران آل سعود برای عربستان كمی پیچیده شده است ، چرا كه شهروندان عربستانی و حفاظت از آنها بر عهده دولت مركزی است (حتی شیعیان ساكن در خاك عربستان). 

در حال حاضر این چنین استنباط می‌گردد كه شهروندان عربستان كه با انگیزه نفرت مذهبی آموزش دیده‌اند ، اكنون علیه شهروندان پادشاهی عربستان شمشیر كشیده‌اند .

سؤال مهم این است که ریاض در مواجه با اقدام تروریستی در بخش شیعه‌نشین خاك خود ، كه توسط منابع مالی ریاض آموزش و تسلیح شده‌اند، چگونه واكنش نشان خواهد داد؟  حوادث مشابهی در سال 2011 در پادشاهی همسایه عربستان به وقوع پیوست اما عربستان سعودی بلافاصله برای جلوگیری از گسترش خشونت‌ها به خاك خود ، به این كشور نیروی بازدارنده امنیتی اعزام كرد (بحرین) . 

جالب تر اینكه حوادث الاحساء طور کامل توسط رسانه‌های بین‌المللی نادیده گرفته شده است و این امر قطعا عامدانه بوده است. مقامات عربستان به زودی به تهدید بودن داعش برای عربستان سعودی و اذعان به بی‌ثباتی جامعه عربستان که می‌تواند شیشه عمر رژیم وهابی حاکم را به خطر اندازد ، اعتراف خواهند كرد .

در حال حاضر جمعیت شیعه ساكن در استان شرقی نارضایتی خود را از سیاست‌های آل سعود علنا اعلام كرده‌اند ، و آل سعود شرایط را برای خود بسیار حساس می‌داند . كوتاهی مقامات سعودی در پیگرد قانونی تروریست‌ها ، ناآرامی‌های خشونت آمیز را در بخش شیعه نشین دور از ذهن نخواهد كرد ، مشابه آنچه که عربستان سعودی در سال 2011 -2012 تجربه كرد (در حمایت از بحرین ) .  اما اگر تروریست‌ها را ، عربستان بخواهد بر اساس قانون شریعت مجازات كند ، وهابی‌ها و سلفی‌های خانواده سلطنتی به "خیانت" در قبال تندورهای سنی متهم می‌شوند . این مسیر از حوادث درونی در عربستان سرانجام خوبی نخواهد داشت ، عربستان شاهد موج گسترده‌ای از خشونت‌های تروریستی توسط شبه نظامیان داعش در سراسر عربستان سعودی خواهد بود . 


در حال حاضر داعش با مقاومت سخت در سوریه و عراق مواجه شده است ، آنها مشتاق به حرکت به سمت جنوب برای شروع "مبارزه مقدس در برابر سلطنت طرفدار آمریکا و خانواده فاسد آل سعود" هستند . تحقق این امر (حركت به سمت جنوب عراق) برای جامعه شیعه عراق بسیار خوشایند خواهد بود .  علاوه بر این ، ممکن است حمله به جمعیت شیعه عربستان در استان شرقی ، حمایت تهران و بغداد را با خود بهمراه داشته باشد .  این به این معنی است که سرنوشت تمامیت ارضی این کشور پادشاهی در معرض آزمون یختی قرار خواهد گرفت . کابوس‌های خاندان حاکم سعودی به نظر واقعی می‌رسند ، عربستان سعودی در خطر تجزیه و تقسیم شدن قرار دارد  (قبل از ایجاد پادشاهی در سال 1929 ) . این روند را می‌توان با حوادث شیعیان در یمن در مرزهای جنوب غربی عربستان سعودی ، خطرناك‌تر دانست .

هنگامی که ریاض ، همراه با تعدادی از کشورهای عضو ناتو و شورای همکاری خلیج فارس ، به ائتلاف "ضد تروریستی" آمریكا علیه داعش در ماه اکتبر پیوست ، تحلیلگران سیاسی انتقام قریب الوقوع داعش را پیش‌بینی کرده بودند .

در نتیجه ، حوادث 4 نوامبر ممکن است ، اولین گام در تحقق این امر باشد . از همه مهمتر اینكه ، مقامات عربستان به خواسته‌های آمریکا برای پایین نگه داشتن قیمت جهانی نفت ، برای تضعیف اقتصاد روسیه ، جواب مثبت داده اند . تحقق این منجر به محدودشدن دامنه طرح‌های اجتماعی در عربستان و كمبود منابع مالی خزانه‌داری سلطنتی خواهد شد . 

موافقت برای حمایت از جاه‌طلبی‌های جهانی آمریکا ، آل سعود را به وضوح در مقابل گلوله قرار خواهد داد . 


به خصوص در حال حاضر ، زمانی که واشنگتن تمایل خود را برای امضای توافق‌نامه در مورد برنامه هسته‌ای ایران در دو هفته باقی مانده نشان داده است . در این مرحله ، بعد از توافق ، عربستان سعودی مجبور به خداحافظی از موقعیت انحصاری نفت خود و نقش شریک اصلی استراتژیک ایالات متحده در منطقه ، خواهد شد . در این مرحله ریاض نمی‌تواند به ماجراجویی‌های نظامی ایالات متحده در عراق و سوریه اهمیت كمتری بدهد ، به اجبار و در راستای حفظ منافع خود ، قدم برخواهد داشت .


روشن است که در روزهای آینده و توافق احتمالی آمریكا با ایران ، مهارت‌های خاندان آل سعود برای بقا سنجیده خواهد شد .

 اگر مقامات عربستان سعودی موفق به حفظ وضعیت در استان شرقی نشوند ، پادشاهی آل سعود محکوم به فنا است .

با گذشت هر روز ، حلال شیعه در افق سیاسی خاورمیانه بیشتر از گذشته آشکار می‌گردد ، به عبارتی محاسبات غلط ایالات متحده !! .

هر بار که واشنگتن در تلاش برای نفوذ خود در منطقه برآمده است، رژیم‌های عرب در مسیر فروپاشی و نابودی قرار گرفته‌اند. انقلاب در مصر، لیبی، یمن، همراه با جنگ‌های داخلی در سوریه و عراق این امر را اثبات می‌كند.

در حال حاضر اوباما مسائل را با قرار دادن شریک استراتژیک خود در معرض خطر جدی ، مشكل‌تر كرده است . 


به نظر می‌رسد که شکست در انتخابات میان دوره‌ای ایالات متحده  یك شکست كامل برای اوباما بوده است ، با این حال او هرگز از متعجب کردن همراهان خود كوتاهی نخواهد كرد . 

بعید است که جمهوری خواهان از غرق شدن عربستان سعودی در شعله‌های آتش رضایت خاطر داشته باشند .
 
 


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۹:۰۵ ۲۲ آبان ۱۳۹۳
انشااله دوره آل سعود رو به پایان است و بزودی مسلمانان از شر آل سعود راحت میشوند
آخرین اخبار