وضعیت صنف نشر در بخش بین الملل با توجه به مشکلات مستقیم و غیرمستقیم برگرفته از تحریم‌ها و خود تحریمی‌ها با بحران مواجه است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی "کتب کاربردی و دانشگاهی" انجمن فرهنگی ناشران بین المللی ایران که امروز در محل انجمن برگزار شد، "حامد میرزا بابایی" مدیر عامل انجمن فرهنگی ناشران بین المللی ایرانیان در قالب ارائه‌ی گذشته‌ی برگزاری نمایشگاه بین المللی کتب کاربردی و دانشگاهی گفت: این نمایشگاه برای پر کردن خلأ میان دو دوره‌ی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران شکل گرفته است.
 
وی ادامه داد: در گذشته نمایشگاه بهداشت با هدف پر کردن این خلأ برگزار می‌شد و پس از تعطیلی آن با توجه به نبود فضای مناسب برای عرضه‌ی کتاب‌های خارجی در طول یک سال، نمایشگاه کتاب‌های کاربردی با فاصله‌ی 6 ماه از اتمام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار می‌شود.
 
مدیر عامل انجمن فرهنگی ناشران بین المللی ایرانیان در بخش دیگری از سخنانش با توجه ابعاد کمی و کیفی نمایشگاه بین المللی کتب کاربردی و دانشگاهی گفت: امسال با توجه به مشارکت بیش از 700 هزار عنوان کتاب در نمایشگاه و ارتقا کیفی محصولات ارائه شده به لحاظ محتوایی و کیفیت خدمات نمایشگاهی، نمایشگاه بین المللی کتب کاربردی و دانشگاهی از لحاظ کمی و کیفی ارتقا یافته است.
 
وی ادامه داد: در ایران کلمه‌ی نمایشگاه به معنای واقعی خود تعریف نشده و در واقع نمایشگاه‌های کتاب داخلی ما به دلیل نبود ویترین مناسب برای عرضه‌ی کتاب‌ها تبدیل به یک فروشگاه فصلی شده است.
 
میرزابابایی در ادامه تاکید کرد: بهتر است که عنوان نمایشگاه ما به صورت کامل بیان شود، زیرا کلمه‌ی کاربردی وجه ممیزی نمایشگاه ما با نمایشگاه کتاب‌های دانشگاهی است.
 
مدیر عامل انجمن ناشران بین المللی ایرانیان در بخش دیگری از سخنان خود به تاثیر شرایط و بستر نامناسب اقتصادی بر کار همه‌ی اصناف به خصوص صنف نشر و بخش بین المللی این صنف اشاره کرد و اظهار داشت: بخش بین المللی صنف نشر به صورت مستقیم وابسته به نوسانات ارزی بوده و به طور کلی همه‌ی اصنافی که مستقیما با ارز سرو کار دارند، در صف مقدم تاثیر پذیری از اقتصاد هستند.
 
وی ادامه داد: صنعت نشر از همه‌ی تحریم‌ها ، چه از سوی آمریکا و چه از سوی اتحادیه‌ی اروپا مستثنی است، اما برخی از ناشران به صورت شخصی اقدام به تحریم ایران کرده و به ما کتاب نمی‌دهند.
 
میرزا بابایی مشکلات خود تحریمی را یکی دیگر از دلایل وجود بحران جدی در بخش بین الملل صنعت نشر دانسته و گفت: محدود کردن حمایت یارانه‌ها از بخش بین الملل کار درستی است اما چرا پس از برداشته شدن حمایت‌های یارانه‌ای در قالب حذف بخش ارزی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به گونه‌ی دیگری از ما حمایت نشد.
 
وی ادامه داد: حمایت دولت از بخش بین المللی صنف نشر به طور خاص به معنای حمایت از عده‌ای بازرگان نبوده،‌ زیرا نتیجه‌ی این مشکلات و تحریم‌ها به مخاطبان برمی‌گردد.
 
وی ادامه داد: همه‌ی مشکلاتی همچون تحریم‌ها و خود تحریمی‌ها همدیگر را تشدید می‌کنند و باعث بروز مشکلاتی در عرضه‌ی کتاب‌های دانشگاهی می‌شوند.

 

میرزا بابایی تصریح کرد: مشکلات موجود هزینه‌های زیادی را به ما تحمیل کرده،‌ بنابراین ما امروز قادر به پرداخت کامل هزینه‌های برگزاری نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی نیستیم.
 
وی ادامه داد: نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی به صورت خصوصی اداره می‌شود و اگر ما بخواهیم با کیفیت بالاتری نمایشگاه را برگزار کنیم، با شرایط کنونی سازگار نخواهد بود.
 
میرزا بابایی اظهار داشت: از آنجا که دانشگاه‌ها خواهان ارائه‌ی کارنامه‌ی رنگین از خود هستند، ما شاهد تقسیم هزینه‌ها و تکرار برگزاری نمایشگاه‌های کتاب هستیم در صورتی که اگر مراکز دانشگاهی از ارائه‌ی آمار مستقل جلوگیری کنند می‌توان نمایشگاهی واحد با کیفیتی بالا را برگزار کرد.
 
مدیر عامل انجمن ناشران بین المللی ایرانیان در ادامه به برگزاری نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی در سالن تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس و در فضایی با مساحت 200 هزار متر مربع اشاره کرده و گفت: ما به قاعده‌ی تثبیت قیمت و ایجاد بستر امر نمایشگاهی معتقدیم.
 
به گفته‌ی میرزا بابایی، بنابر قاعده‌ی تثبیت قیمت، کسانی که یک کتاب را ارائه‌ می‌کنند موظف به ارائه‌ی آن با یک قیمت واحد هستند.
 
وی ادامه داد: بستر امن نمایشگاهی نیز به معنای ایجاد بهترین شرایط برای بازدید و خرید کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه کتب کاربردی و دانشگاهی از سوی مراجعین است.
 
وی ادامه داد: قیمت عرض تک نرخی برای همه‌ی ناشران مشخص شده و کسی حق ارائه‌ی کتاب با قیمت بالاتر از سقف تعیین شده را ندارد.
 
میرزا بابایی اظهار داشت:‌همه‌ی ناشران مشارکت داده شده در نمایشگاه بین المللی کتب کاربردی و دانشگاهی مکلف به اعمال 15 درصد تخفیف هستند.
 
وی ادامه داد: این نمایشگاه به ارائه‌ی کتاب‌های خارجی و اورجینال می‌پردازد و هیچ کتاب افستی در آن ارائه نمی‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: امروز آخرین روز واگذاری کتاب در سایت نمایشگاه بین المللی کتب کاربردی و دانشگاهی بوده و بیش از 77 هزار عنوان به زبان‌های فرانسه‌،‌عربی، انگلیسی و آلمانی در این سایت بارگزاری شده است.
 
وی خاطرنشان کرد: هیچ محدودیت موضوعی برای کتاب‌های ارائه شده در نمایشگاه نداریم.
 
لازم به ذکر است نمایشگاه "کتب کاربردی و دانشگاهی" روز 25 آبان ماه در سالن تربیت بدنی دانشگاه تربیت مدرس افتتاح می‌شود.
 
انتهای پیام/ اس
برچسب ها: کتاب ، ادبیات ، نمایشگاه ، صنف ، نشر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار