یک کار‌شناس مسائل هسته‌ای با بیان اینکه غرب نسبت به افزایش امکانات سانتریفیوژی ایران حساس است، اظهار داشت: تعداد کمتر RI5 می‌تواند مقدار بیشتری غنی سازی کند.

"حسن بهشتی‌پور" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، علت نگرانی‌های غرب از سانتریفیوژ RI5 را کارایی این سانتریفیوژ عنوان و تاکید کرد: کارایی این سانتریفیوژ ۱۰ سو است و غربی‌ها نسبت به اینکه امکانات سانتریفیوژی ما افزایش پیدا کند، حساس هستند و این به این معنی است که تعداد کمتر این سانتریفیوژ می‌تواند مقدار بیشتری غنی سازی کند.  
 
این کار‌شناس مسائل هسته‌ای اظهار داشت: «سو» واحد غنی سازی اورانیوم به معنای قدرت غنی سازی اورانیوم است و بر این اساس مشخص می‌شود هر سانتریفیوژ چه میزان اورانیوم را درچه زمانی می‌تواند غنی سازی کند.  
 
وی با اشاره به اینکه اصولا کار سانتریفیوژ غنی سازی است، افزود: چه ۵ درصد، چه ۲۰ درصد و چه ۱۰۰ درصد را می‌تواند انجام دهد، اما زمان بیشتری صرف خواهد کرد و خیلی طولانی می‌شود، و زمان غنی سازی در سانتریفیوژ ۱ "سو" کمتر از سانتریفیوژ ۵ "سو" است.  
 
بهشتی‌پور اظهار داشت: اگر ۵ درصد غنی سازی شود، برای تولید برق و اگر ۲۰ درصد شود، برای رادیوایزیتوپ‌های دارویی کاربرد دارد ئو آن‌ها که بمب ساختند، تا ۹۵ درصد غنی سازی کردند.  
 
وی اظهار داشت: وقتی ما زیر نظر آژانس فعالیت می‌کنیم و کلی دوربین و دستگاه‌های نظارتی و بازرسی بر سر تاسیسات هسته‌ای ایران است، اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم بیشتر از حد توافق شده عمل کنیم، اما غربی‌ها می‌گویند شما بالقوه هم نباید توان غنی سازی را داشته باشیم و علت ابراز نگرانی آن‌ها همین ادعایشان است.  
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار