با توجه به افت شدید قیمت سهام طی 9 ماه گذشته در بازار سرمایه و همچنین به دلیل رسیدن قیمت ها به سطح ارزندگی خود، رشد قیمت سهام در بورس طی مقطع فعلی منطقی و طبیعی به نظر می رسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص روند رشد بازار سرمایه می توان گفت: اما گره زدن روند بازار سرمایه و حرکت قیمت سهام به نتیجه مسائل بیرونی اقتصاد کار درست و منطقی نیست.
 
با توجه به افت شدید قیمت سهام طی 9 ماه گذشته در بازار سرمایه و همچنین به دلیل رسیدن قیمت ها به سطح ارزندگی خود، رشد قیمت سهام در بورس طی مقطع فعلی کاملاً منطقی و طبیعی به نظر می رسد.
 
 بنابراین روند قیمت سهام در بازار سرمایه بهتر است هم جهت با واقعیت های موجود در فضای کلان اقتصادی پیش برود.
 
در نتیجه وضعیت بورس را نباید تنها تحت تأثیر مسائل خارجی قرار دهیم اگرچه با توجه به افت شدید قیمت سهام 9 ماه گذشته در بازار سرمایه و همچنین به دلیل رسیدن قیمت ها به سطح ارزندگی خود، رشد قیمت سهام در بورس طی مقطع فعلی منطقی و طبیعی به نظر می رسد.
 
اما گره زدن بازار سرمایه و حرکت قیمت سهام به نتیجه مسائل بیرونی اقتصاد تا حدودی  نگران کننده است.
 
چراکه با توجه به ریزش قیمت ها از دی ماه سال گذشته تاکنون مسلم به نظر می رسد که روند قیمت سهام در بازار سرمایه در مقطع کنونی، صعودی باشد.

بطور کلی وضعیت بازار سرمایه را می توان از 3 وجه بررسی کرد. یکی،جنبه روانی است که نیازمند مدیریت است، بطوریکه اگر جو روانی در بازار سرمایه حاکم باشد، قیمت سهام منطبق با واقعیت ها حرکت نمی کند و در نتیجه در این شرایط، نتیجه نهایی مذاکرات تأثیری مقطعی بر بازار سرمایه خواهد گذاشت که در صورت عدم حصول توافق، احتمال دارد بحرانی همانند دی ماه سال گذشته در بازار سرمایه تکرار شود.

علاوه بر این که وضعیت بازار سرمایه را می توان از منظر آن بررسی کرد، جنبه واقع بینانه است بطور کلی می توان اظهار کرد که بازدهی هیچ بازاری همانند بازار سرمایه نیست. در نتیجه پیش بینی می شود که بازدهی بازار سرمایه از هم اکنون تا پایان سال فارغ از نتایج خارجی باشد.
 
اگرچه این قضیه منوط به کنترل جنبه روانی ایجاد شده در بورس است. چراکه در صورت عدم مدیریت جنبه روانی همیشه بی ثباتی در بازار سرمایه حاکم خواهد بود و در نتیجه ارایه تحلیل پیرامون از بازار بی ثبات، بی معنا می گردد.
 
بر اساس این گزارش با توجه به کاهش نرخ تورم، می توان انتظار کاهش نرخ سود سپرده های بانکی را داشت. این قضیه از 2 جهت تأثیر مثبتی بر وضعیت بورس کشور می گذارد.
 
وهله اول ، اینکه در صورت کاهش نرخ بانکی بخش عظیمی نقدینگی وارد بازار سرمایه می گردد. در وهله دیگر نیز می توان انتظار داشت با کاهش نرخ بهره سپرده های بانکی، نرخ تسهیلات نیز کاهش یابد که این قضیه تأثیر مثبتی بر افزایش سود عملیاتی شرکت های بورسی خواهد گذاشت افزون بر این، انگیزه و جذابیت سرمایه گذاری بیشتر می شود.
 
شایان ذکر است در شرایط فعلی بازار سرمایه سه صنعت پتروشیمی، خودرو و سیمانی تا پایان سال می توانند بازدهی مطلوبی را نصیب سهامداران کنند.
 
صنعت پتروشیمی به دلیل صادرات محور بودن، دارا بودن طرح های توسعه و پتانسیل بالا جهت رشد سود می تواند با چشم انداز مطلوبی همراه گردد. علاوه بر این، صنعت خودرو به دلیل ورود سرمایه گذاران خارجی با افق روشنی همراه است.
 
 در پایان چنانچه این صنعت، محصولات خود را با کیفیت بالایی تولید کند، قابلیت صادرات را نیز دارا می باشد. صنعت سیمان نیز به دلیل اجرای پروژه های عمرانی توسط دولت و صادرات محور بودن این صنعت می تواند بازدهی مناسبی را به همراه داشته باشد.
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: بورس ، ارزش ، سهم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار