رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان طارم از افزایش آتش سوزی در مراتع و جنگل های طارم نسبت به سالهای گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛ رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان طارم گفت:آمار و ارقام نشان می دهد، آتش سوزی در مراتع و جنگل های شهرستان طارم نسبت به سنوات گذشته بیشتر شده است.

طهماسبی افزود:طارم از ابتدایی ترین ابزارهای اطفا حریق محروم بوده و صعب العبور بودن مناطق جنگلی و مرتعی برخی از مناطق نیز دسترسی ماموران اطفای حریق به آن نقاط را سخت کرده و باعث گسترش آتش سوزی ها شده است.

وی آشنایی با راه های پیشگیری از آتش سوزی  را مهمتر از نحوه خاموش کردن آن عنوان کرد و ادامه داد: گشت زنی در عرصه های جنگلی، تعیین محل های بحرانی حریق، تشکیل کمیته حفاظت در راستای هم سوکردن ادارات و ارگان های منابع طبیعی در فصول آتش سوزی، ایجاد آتش بر در حاشیه اراضی جنگلی و مرتعی، نصب تابلوهای هشدار دهنده، تجهیز ستادهای اطفا حریق و همچنین ممنوعیت هر گونه سوزاندن« پس چر» مزارع و بقایای گیاهی در اراضی و باغ ها، گسترش و تجهیز دهیاری ها و مردم محلی، ایجاد انگیزه در افراد بومی برای کمک و امدادرسانی به موقع در مواقع حریق و در نهایت اطلاع رسانی مستمر از رسانه ها، تامین اعتبارات کافی و خرید بالگرد راهکارهایی است که می توانند در جلوگیری از حریق ثمر بخش باشند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان طارم در ادامه  اضافه کرد :ملخ از جمله آفاتی است که از تمامی گیاهان منجمله محصولات زراعی و باغی تغذیه کرده و می تواند خسارات جبران ناپذیری به مزارع و باغات وارد کند.

طهماسبی افزود:از آنجایی که کانون های ملخ مراکشی در مراتع شهرستان قرار داشته و با توجه به خشکسالی های اخیر و کمبود سبزینگی در مراتع شهرستان، جمعیت میلیونی ملخ به سمت مزارع هجوم می آورند که لزوم کانون یابی و کانون کوبی این آفت در سطح مراتع طارم بیش از پیش به چشم می آید.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به جمعیت بالای آفت در سطح مراتع، عدم کانون یابی و کنترل آفت می تواند خسارت جبران ناپذیری بر پیکره بخش کشاورزی شهرستان وارد سازد.



انتهای پیام/ش

برچسب ها: افزایش ، مراتع ، جنگل ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.