واکنش‌ها به قرارداد اتمی ایران و روسیه:

مقام غربی: امیدواریم روس‌ها این توافق را به آهستگی پیش ببرند/ خودداری سخنگوی آژانس از اظهار نظر درباره این قرارداد

روسیه روز سه شنبه قراردادی را با ایران برای احداث دو راکتور در این کشور امضا کرد که به تحکیم مناسبات بین دو کشور خواهد انجامید.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، امضای این قرارداد درحالیست که کمتر از دو هفته به ضرب الاجل 24 نوامبر برای امضای توافقنامه دائم هسته ای بین ایران و شش قدرت جهانی باقی مانده است.  قرارداد روز سه شنبه هیچ ارتباطی با گفتگوهایی که روسیه و آمریکا در آن حضور دارند ندارد، اما بیانگر برنامه مسکو برای تعمیق همکاری با تهران قبل از کاهش تحریمهای غرب علیه ایران است.

مقامات هسته ای دو کشور روز سه شنبه قراردادی را برای ساخت دو راکتور در نیروگاه هسته ای بوشهر امضا کردند.

"سرگئی کرینکو" رئیس بخش همکاریهای دولتی روس‌اتم و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران همچنین توافقنامه ای را امضا کردند که براساس آن احداث دو راکتور دیگر در بوشهر و چهار راکتور نیز در مکانی که بعدا مشخص خواهد شد، ترسیم شده است.

به گزارش رسانه های روسی صالحی پس از امضای این قرارداد گفت: این یک نقطه عطف در روابط بین دو کشور است.

روس اتم در بیانیه ای اعلام کرد احداث این راکتورهای جدید تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام خواهد شد. همانند راکتور اول نیروگاه بوشهر که در سال 2013 به بهره برداری رسید، روسیه سوخت اورانیوم را تامین و سپس آن را برای بازفراوری پس خواهد گرفت.

مقامات آمریکایی تاکنون به این قرارداد واکنشی نشان نداده‌اند، اما یک مقام غربی که خواسته نامش فاش نشود، به لس‌آنجلس‌تایمز گفته است: امیدواریم روس‌ها این توافق را همانطور که دیگر توافق‌هایشان را با ایران اجرا کرده‌اند، پیش ببرند، یعنی به آهستگی.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز از اظهار نظر درباره این موافقتنامه خودداری کرد.

"گیل تودور" سخنگوی آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه در مصاحبه با ریانووستی در پاسخ به پرسشی درباره موافقتنامه روسیه و ایران در زمینه ساخت رئاکتور گفت آژانس درباره اقدامات تجاری و همچنین روابط اختصاصی بین کشورهای عضو اظهار نظر نمی کند.


روسیه و ایران روز سه شنبه چند سند را در زمینه گسترش همکاری با یکدیگر در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای امضا کردند که می تواند زمینه ساز ساخت هشت واحد هسته ای جدید با استفاده از فناوری روسی در تاسیسات هسته ای باشد.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار