می‌گویند مردم همان‌طور با شما برخورد می‌کنند که خودتان می‌خواهید. خیلی‌ها این حرف را قبول می‌کنند و خیلی‌های دیگر هم هستند که تصور می‌کنند چنین طرز فکری درست نیست و نمی‌توان نظر مردم و رفتار و نوع برخوردشان را تغییر داد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، البته تقریبا تمام افراد هم از برخورد بد و رفتار نامناسب دیگران ناراحت می‌شوند و حتی اگر دیگران فقط نسبت به آنها بی‌توجه باشند، باز هم احساس خوبی نخواهند داشت ولی با همه اینها، نمی‌توانند این طرز برخورد را تغییر دهند و به همین دلیل هم سعی می‌کنند با موضوع کنار بیایند.

در حالی که این روزها بسیاری از متخصصان و روان‌شناسان می‌گویند رفتار دیگران با ما همان چیزی است که خودمان خواسته‌ایم یا به آنها اجازه داده‌ایم. پس اگر شما هم احساس می‌کنید دیگران از ویژگی‌های مثبت و خوبی‌های شما سوءاستفاده می‌کنند یا رفتار درستی با شما ندارند، کمی به رفتار و برخورد خودتان توجه کنید؛ شاید بتوانید با تغییری کوچک، نظر و نگاه آنها را هم تغییر دهید.

براحتی با موضوع کنار نیایید

قرار نیست دیگران هر طور خواستند با شما برخورد کنند و شما هم هیچ اعتراضی به نحوه برخورد و رفتارشان نداشته باشید. خیلی وقت‌ها فکر می‌کنیم در برابر رفتارهای نامناسب دیگران ـ که ما آنها را نمی‌پسندیم ـ لازم نیست کاری انجام دهیم؛ فکر می‌کنیم همین که حرفی نزنیم و کاری انجام ندهیم، کافی است. در صورتی که می‌گویند اگر احساس می‌کنید کسی با شما بدرفتاری می‌کند، حتما باید با او در این مورد صحبت کنید و اجازه ندهید این رفتارهای اشتباه ادامه پیدا کند. دلیلش هم مشخص است؛ وقتی کسی با شما بدرفتاری می‌کند و تغییری در رفتار و برخورد شما نمی‌بیند، به رفتارش ادامه خواهد داد و حتی ممکن است هیچ وقت متوجه اشتباه بودن کارش هم نشود. پس از همان ابتدا، قاطعانه در این مورد صحبت کنید و اجازه ندهید دیگران با شما برخورد بدی داشته باشند. در این موقعیت، کسانی که دانسته یا ندانسته با شما بد برخورد کرده‌اند هم بهتر متوجه کارشان می‌شوند و درمی‌یابند که شما حاضر نیستید رفتار بد آنها را بپذیرید یا تحمل کنید.

پس بی‌دلیل تحمل نکنید و هر جا احساس کردید دیگران رفتار خوبی با شما ندارند، محکم و قاطع اما با ادب و احترام به آنها نشان دهید رفتارشان را نمی‌پسندید و ترجیح می‌دهید آنها طور دیگری با شما برخورد کنند.

خیلی وقت‌ها هم در همین مرحله مشکلی پیش می‌آید و گروهی از افراد فکر می‌کنند برای این‌که رفتارشان به اندازه کافی قاطعانه و محکم باشد، باید از کلمات یا اعمال تندتر و خشن‌تری استفاده کنند. در حالی که قاطعیت اصلا به این معنا نیست و فقط باید با اعتماد به نفس خواسته‌تان را بیان کنید. علاوه بر این، باید قدرت ابراز وجود هم داشته باشید و زمانی که لازم است در برابر حرف یا رفتار دیگران نظرتان را مطرح کنید تا آنها بهتر و دقیق‌تر با نظر شما آشنا شوند.

حرف‌ها را در عمل اجرا کنید

خیلی‌ وقت‌ها فقط درباره کارها و رفتارهای خوب حرف می‌زنیم. خیلی وقت‌ها می‌خواهیم رفتارمان را تغییر دهیم و این تغییرات را بارها و بارها در صحبت‌های‌مان مرور می‌کنیم اما وقتی پای عمل به میان می‌آید، دوباره همان می‌شویم که بودیم و برمی‌گردیم به همان نقطه اول!

نتیجه چنین برخوردی هم مشخص است؛ هیچ تغییری اتفاق نمی‌افتد و چون سعی کرده‌ایم رفتار دیگران را تغییر دهیم، فقط خسته و دلزده خواهیم شد. البته چنین مشکلی راه‌حل به نسبت ساده‌ای هم دارد؛ فقط باید بخواهیم و دست به کار شویم تا هر چه سریع‌تر، رفتارهای اشتباه را کنار بگذاریم و به جای آن از کارها و رفتارهای صحیح کمک بگیریم.

شاید در ابتدا این کار سخت و حتی غیرممکن به نظر برسد اما به مرور زمان، همه چیز بهتر می‌شود و کم‌کم می‌آموزیم چطور باید رفتار کرد تا هم خودمان حس بهتری داشته باشیم و هم دیگران بدون این‌که مشکلی پیش بیاید، رفتار و نگاه بهتری نسبت به ما پیدا کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار