معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه دولت تلاش جدی دارد تا تحریم‌های ظالمانه را از پیش رو بردارد اظهار امیدواری کرد با کشورهای 1+5 به توافق و نتایج مطلوب برسیم.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، اسحاق جهانگیری ظهر امروز (سه‌شنبه، 20 آبان) در مراسم بازدید از دستاوردهای جهاد دانشگاهی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اظهار داشت: تحریم‌های ظالمانه باعث شد که اقتصاد کشور به وضعیت ناگواری برسد و فشارهای زیادی بر مردم وارد شود.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه دولت تلاش جدی دارد تا تحریم‌های ظالمانه را از پیش رو بردارد اظهار امیدواری کرد با کشورهای 1+5 به توافق و نتایج مطلوب برسیم.

 وی افزود: البته دولت برای ادامه تحریم‌ها نیز برنامه‌ریزی کرده و چنانچه شرایط سخت‌تر شود و تحریم‌ها اضافه شوند نیز پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

معاون اول رییس جمهور گفت: دولت همزمان با تلاش برای رفع تحریم‌ها، تلاش نموده قطار اقتصادی کشور در مسیر صحیح قرار گیرد و هم در بخش کنترل شاخص‌های اقتصاد نظیر تورم و رکود و هم در بخش فعال نمودن تولید داخلی و رفع موانع پیش روی آن جهت‌گیری‌های دراز مدتی دارد که آثار آن در برنامه‌های توسعه و به خصوص برنامه ششم توسعه آشکار خواهد شد.

جهانگیری ادامه داد: روز گذشته در جلسه شورای عالی اداری نیز با دستور رییس جمهور موضوع احیا و تشکیل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مورد بررسی قرار گرفت و درخصوص آن تصمیم گیری شد تا این سازمان بتواند نظام برنامه‌ریزی و چرخه مدیریتی کشور را هدایت کند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه دولت برای پیشبرد اهداف خود هم برنامه بلند مدت و هم برنامه‌های کوتاه مدت دارد ، افزود: در همین مقطع سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که جهت‌گیری بسیار روشنی دارد به کمک دولت آمد و معتقد هستیم که مجموعه این سیاست ها می تواند اقتصاد ایران را به شکوفایی برساند.

جهانگیری اضافه کرد: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دو جهت‌گیری اصلی دارد که یکی تکیه بر ظرفیت‌های داخلی کشور و سرمایه‌های انسانی است و دیگری برون‌گرایی که به معنای تعامل با دنیا، انتقال تکنولوژی، صادرات و استفاده از سرمایه‌های کشورهای خارجی می‌باشد.

معاون اول رییس جمهور گفت: چنین اقتصادی مسیر توسعه را می‌پیماید و به گونه ای مقاوم می شود که تکانه‌های خارجی نتواند به آن آسیب وارد کند.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در بودجه سال 93 اثر گذار شد گفت: این سیاست‌ها در بودجه سال 94 و برنامه ششم نیز خود را نشان خواهد داد و شاهد آثار مثبت آن خواهیم بود.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با تاکید برلزوم برنامه ریزی مسئله محور خاطرنشان کرد: در این نوع برنامه ریزی باید مسائل اصلی و مهم کشور مشخص شود و برای رفع این مسائل برنامه ریزی جامع انجام گیرد.

جهانگیری از مشکل بیکاری بعنوان یکی از مسائل جدی و دغدغه‌های کشور نام برد و افزود: در برنامه ریزی مسئله محور باید چگونگی استفاده از فرصت‌ها در جهت رفع مشکلات و شکوفایی را مدنظر قرار دهیم.

معاون اول رییس جمهور از مشکل کمبود آب به عنوان یکی دیگر از تنگناهای جدی ایران نام برد و گفت: متاسفانه کشور ما با بحران آب روبروست و باید دربرنامه های خود موضوع بهره‌وری از آب و میزان سهم کشاورزی و صنعت از آب را مشخص کنیم و لازم است در برنامه ششم توسعه به این موضوع به طور جدی پرداخته شود.

معاون اول رییس جمهور با انتقاد از برخی افراد که بدون اطلاع از مسائل سخنانی را بر زبان می‌آورند گفت: متاسفانه برخی رسانه‌ها نیز با اهداف مختلف این سخنان را منتشر می‌کنند و موجب انتشار اخبار غلط در جامعه و اذهان عمومی می‌شود.

وی با اشاره به سخنان اخیر برخی افراد در خصوص آنکه رییس جمهور در سفر به استان خوزستان وعده‌ای برای کشت 550 هزار هکتار از اراضی این استان به مردم داده و به آن عمل نکرده است گفت: ایجاد شبکه‌های آبیاری برای این اراضی مربوط به سفر مقام معظم رهبری در سال 87 است که تا سال 91 تنها 75000 هکتار از این اراضی آماده و به مردم واگذار شده بود اما در دولت یازدهم و در همین مدت کوتاه پس از سفر دکتر روحانی به خوزستان و دستور ایشان برای اختصاص اعتبار، تا کنون قرارداد 240 هزار هکتار از این اراضی منعقد شده و هر ماه مقداری از آن به مردم تحویل می‌شود.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای نامه سرگشاده به رییس جمهور می‌نویسند که چرا به وعده‌ای که دادید عمل نکردید و سعی می‌کنند با جعل برخی خبرها مردم را که از جزئیات مطلع نیستند، نگران سازند.

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری ازسخنان خود یکی از اصلی ترین جهت گیریهای اقتصاد ایران را کاهش اتکا به منابع نفتی عنوان کرد و گفت: تنها چیزی که می‌تواند جایگزین نفت باشد علم و فناوری و اقتصاد متکی به دانش است زیرا منابع طبیعی سرانجام روزی به اتمام می‌رسد اما اقتصاد باید به چیزی متکی باشد که پایان ناپذیر است.

وی با تاکید براینکه توسعه شرکت های دانش بنیان و توسعه علم و فناوری باید به جهت‌گیری اصلی کشور تبدیل شود از جهاد دانشگاهی خواست تا نهایی شدن برنامه ششم توسعه برنامه ریزی خود را برای توسعه علم و فناوری تدوین سازند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه مهمترین نقش جهاد دانشگاهی نقش واسط میان دانشگاه و نیازهای جامعه است گفت: جهاد دانشگاهی در حقیقت نقش میانجی میان دانشگاه، دولت و جامعه را ایفاد می‌کند به گونه‌ای که هم دولت خود را در جهاد دانشگاهی سهیم می‌داند و هم دانشگاه‌ها و جامعه در آن حضور دارند.

وی با اشاره به عملکرد موفق جهاد دانشگاهی در بخشهای مختلف طی سالیان گذشته خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی توانست در زمینه های مختلف مانند صنایع الکترونیک، و صنایع نفتی دست به اقداماتی بزند که شاید تصور می‌شد قادر به انجام آنها نیستیم.

معاون اول رییس جمهور مهمترین رسالت در توسعه علم و فناوری را تکمیل زنجیره‌ تبدیل ایده به ثروت و تجاری سازی تولیدات دانست و گفت: بازارهای بزرگی برای تولیدات علم و فناوری در اطراف ما وجود دارد که باید از این فرصت‌ها نهایت استفاده و بهره‌برداری را داشته باشیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با دو مسئله مهم روبروست افزود: یکی از موضوعات مسئله بودجه است که جهاد دانشگاهی به دلیل آنکه به بودجه دولت وابسته است، در بحران‌های مالی دولت از آن متاثر شده و بودجه کمتری دریافت می‌کند.

وی افزود: موضوع دیگر ماموریت و هویت سازمانی جهاد دانشگاهی است که امروز برای خود کارها و برنامه‌های متعددی در بخشهای مختلف همچون آموزش، توسعه، پژوهش، تولید و... تعریف کرده و لازم است که جهاد دانشگاهی ماموریت خود را بار دیگر تعریف کند و با توجه به نقش واسطه میان صنعت و دانشگاه ماموریت‌های تازه‌ای برای خود در نظر گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار