آمريکا به عربستان هشدار داده که اگر خواهان حفظ سهم کنونی خود در بازار نفت است بايد سياست خود را در زمينه قيمت‌گذاری نفت تغيير دهد.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از ريانووستي، اولگ ويوگين که در حال حاضر رياست هيئت مديره بانک MDM را بر عهده دارد اعلام کرد: آمريکا قصد دارد بازار نفت را در دست بگیرد و به عربستان سعودي نيز هشدار داده است اگر خواهان حفظ سهم کنوني خود در بازار نفت است بايد سياست خود را در زمينه قيمت گذاري نفت تغيير دهد. عربستان سعودي نيز از اين امر تبعیت کرد.

ويوگين افزود: اگر بهاي نفت همچنان بالاي 100 دلار در هر بشکه باقي مي ماند، توليد نفت آمريکا به بيش از 10 ميليون بشکه در روز افزايش مي يافت، يعني بيشتر از توليد نفت روسيه و عربستان سعودي. اين در حالي است که حفظ بهاي نفت بين 70 تا 80 دلار در هر بشکه سبب خواهد شد شرکت‌هاي انرژي آمريکايي سطح کنوني توليد نفت خود را حفظ کنند.

به گفته اين اقتصاددان روس، تباني بين توليدکنندگان اصلي نفت در جهان به عربستان سعودي اجازه خواهد داد همچنان بر بازار انرژي تسلط داشته باشد در حالي که آمريکا نيز از نفت با بهاي کمتر براي پيشبرد دستور العمل هاي سياسي خود استفاده خواهد کرد.

ويوگين همچنين گفت: اين سياست سبب محدود شدن توليد نفت آمريکا مي شود و اجازه مي دهد عربستان سعودي همچنان بازار خود را داشته باشد.

معاون سابق بانک مرکزي روسيه همچنين گفت: آمريکا به سبب پايين بودن بهاي نفت توليد نفت خود را محدود خواهد کرد در حالي که وجود نفتي به قيمت 80 دلار در هر بشکه به عربستان سعودي اجازه مي دهد در زمينه تعهدات بودجه اي خود همچنان دست کم طي چند سال آينده شناور باقي بماند، زيرا بودجه آنها بر اساس بهاي کنوني نفت متوازن است و آنها تقريبا يک تريليون دلار ذخيره ارزي دارند.

ويوگين تاکيد کرد: افزايش بيش از پيش بهاي نفت در بازارهاي جهاني در عين حال سبب آسيب رسيدن به آمريکا و عربستان سعودي مي‌شود.

وی گفت: اين امر به نفع کشورهاي عضو اوپک نيست، از اين رو آنها احتمالا از ميزان نفت توليدي خود خواهند کاست.

در همين حال، الکسي اوليوکايف وزير توسعه اقتصادي روسيه پيشتر اعلام کرد انتظار دارد بهاي جهاني نفت در ميان مدت در بشکه اي 90 دلار تثبيت شود، هر چند که در سال 2015 در کوتاه مدت با کاهش بهاي نفت رو به رو خواهيم شد.

اين در حالي است که کارشناسان اقتصادي از طرح مقامات روسيه براي حمايت از روبل - واحد پول اين کشور - در صورتي خبر مي دهند که ثبات اقتصادي اين کشور در معرض تهديد قرار گيرد.

ويوگين گفت: بازار ارز دچار نوسان خواهد شد و افزايش ارزش روبل يا کاهش آن به بهاي نفت و سياست ها در اين زمينه بستگي خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار