سمنان؛

انجام سالانه 300 هزار هکتار عملیات بیابان زدایی در کشور

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری کشور با بیان اینکه کشور ما در منطقه‌ای خشک و نیمه خشک قرار دارد، گفت: بیابانهای کشور بالغ بر 32.5 میلیون هکتار می شوند که این رقم بالغ بر 2.2 درصد از بیابانهای جهان را تشکیل می دهند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران،، خداکرم جلالی که به منظور حضور در دومین همایش ملی بیابان به استان سمنان سفر کرده بود در جمع خبرنگاران سمنانی از تثبیت شن‌های روان، کنترل فرسایش بادی و کاشت جنگلهای تاغ و گز در 2 میلیون هکتار خبر داد.

وی سه رکن توسعه پایدار را انسان، اقتصاد و محیط زیست عنوان کرد و افزود: اگر به صورت جامع نگر و آینده نگر برنامه ریزی کنیم می توانیم حداکثر بهره برداری را از عرصه‌های مختلف داشته باشیم.

جلالی با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر به روند بیابانی شدن و افزایش کانون‌های بحران در ایران کمک کرده است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در منطقه و حوزه دریاچه ارومیه بیابان نداشتیم، اما با ظهور این خشکسالیها پدیده‌های بیابانی در سطح وسیعی شکل گرفته و لذا باید با مدیریت‌های جامع و آینده نگر این مهم کنترل شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی به دیگر تبعات منفی خشکسالی نیز اشاره کرد و افزود: با کاهش میزان بارندگی پدیده شور شدن و قلیایی شدن در آبهای زیرزمینی پدیدار می شود و این امر در دراز مدت سبب کاهش حاصلخیزی خاک شده و اراضی مفید را به غیرمفید تبدیل می کند.

جلالی با اذعان به اینکه آبخیزداری و آبخوان داری با تاکید بر پوشش گیاهی یک راهکار مفید در پیشگیری از بیابان زایی است، خاطرنشان کرد: در زمان خشکسالی باید در خصوص نزولات آسمانی مدیریت کافی و لازم انجام شود تا همین مقدار بارندگی نیز تبدیل به سیلاب نشود و بر روی آن عملیاتهای آبخیزداری صورت گیرد.

وی در خصوص میزان اعتبارات اختصاص داده شده در خصوص بیابان زدایی و مقابله با بیابان نیز به خبرنگاران سمنانی گفت: میزان این اعتبارات محدود بوده اما در این خصوص با کمکهای سازمانهای بین المللی نظیر( UNDP و فاوو ) اقداماتی در راستای صیانت از عرصه‌های طبیعی آغاز کرده‌ایم.

سالانه 300 هزار هکتار عملیات بیابان زدایی در کشور صورت می گیرد

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار کرد: در سطح کشور سالانه حدود 300 هزار هکتار عملیات مختلف بیابان زدایی با اولویت کانونهای بحرانی بیابان زا و در قالب طرح‌هایی با مشارکت مردم صورت می گیرد.

وی به اجرای طرح ترسیب کربن در 18 استان کشور نیز اشاره کرد و گفت: این طرح در سطح یک میلیون و 200 هزار هکتار در حال اجراست و امیدواریم در دوره 3 الی 4 ساله بتوانیم این کار را توسعه دهیم.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری کشور از اجرای 7 میلیون هکتار عملیات مقابله با پدیده بیابان در سطح کشور خبر داد و گفت: در سطح 2 میلیون هکتار نیز عملیات تثبیت شن‌های روان و کنترل فرسایش بادی و همچنین کاشت جنگلهای تاغ و گز صورت گرفته است.

رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در گذشته مساحت جنگل‌های جهان 8 میلیارد هکتار بود، گفت: متاسفانه امروز مساحت این جنگلها به کمتر از نصف یعنی حدود 4 میلیارد هکتار کاهش یافته است.

 خداکرم جلالی در دومین همایش ملی بیابان که با رویکرد مدیریت مناطق خشک و کویری در دانشگاه سمنان برگزار شد، افزود: امروز یکی از چالش‌های بزرگ جامعه بشری بر هم خوردن موزونیت عالم و بوجودآمدن پدیده خطرناک تغییر اقلیم است.

وی با اشاره به اهمیت پوشش گیاهی در تولید بخش قابل توجهی از اکسیژن و همچنین جذب گاز کربنیک تولید شده از آلاینده‌ا اظهار کرد : متاسفانه کشور ما در سرانه تولید گاز کربنیک در جهان جزء 10 کشور اول جهان است.

رییس سازمان جنگلها با بیان اینکه برای مدیریت اقلیم‌های مختلف موجود در کشور، نیازمند نگاه علمی و کارشناسانه و جامع نگریم خاطر نشان کرد: بالغ بر 2.2 درصد از بیابانهای دنیا در کشور ما وجود دارد و این موضوع نیازمند مدیریت جامع نگر است تا بتوان از نعمت‌های این اقلیم و سرزمین به صورت درست بهره برداری کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اهمیت امنیت اکولوژیک در دنیا گفت: این امنیت هم ردیف با امنیت اجتماعی ،اقتصادی و ... باید مد نظر قرار گیرد چرا که اگر این امنیت وجود نداشته باشد زندگی مختل می شود.

وی با بیان اینکه امروز برخی از نواحی بیابانی در معرض تاثیرات و فرسایش بادی قرار دارند، گفت: باید مدیریت کارآمد در عرصه بیابان صورت گیرد .

وی تصریح کرد: انسان، اقتصاد و محیط زیست 3 محور و رکن توسعه پایدارند که برای دستیابی به این توسعه باید در برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت کلان کشور مد نظر قرار گیرند.

جلالی اظهار کرد: آنچه در سیاست‌های جدید برای پیشبرد اهداف منابع طبیعی بر آن تاکید می شود بحث جامع نگری و توجه به عواملی است که سبب پایداری توسعه می شود.

رییس سازمان جنگلها طرح ترسیب کربن را یکی از مدلهای اجرا شده در راستای توسعه پایدار در سطح روستاها عنوان کرد و گفت: این طرح برای کنترل کانونهای بحران زا حدود ده سال پیش با همکاری "یو ان دی پی" در خراسان جنوبی آغاز شد و امروز در سطح 18 استان کشور و از جمله استان سمنان در حال اجرا است.

وی همچنین با اشاره به خشکسالی های اخیر در کشور و از جمله در استان سمنان گفت: باید خشکسالی و بحران آب را جدی بگیریم و همه مسئولان و برنامه ریزان در دولت و مجلس باید به این موضوع توجه کنند. همچنین باید برای جلوگیری از پیشروی بیابان و کویر ،یک سری اصول را رعایت و پوشش گیاهی موجود را نیز حفظ کنیم.

انتهای پیام /م
منبع: ایسنا
برچسب ها: سمنان ، بیابان ، جنگلها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.