یک کارشناس ارشد امور اجتماعی گفت: مشکلات فیزیکی، مشکلات ذهنی، مشکلات رفتاری و اعتیاد به حضور در فضاهای مجازی و افزایش حاشیه‌نشینی از نشانه‌های شوک فرهنگی مهاجرت است.

حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا هاشمی مدرس دانشگاه در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب، افزود: مهاجرت در فرآیند صنعتی شدن و توسعه یافتگی جوامع امروزی و با قصد پیشرفت و کسب درآمد بیشتر و یافتن شغل و امر تحصیل مردمان جوامع امروزی که اکثرا بین قشر جوان رخ می‌دهد، تبعاتی چون شوک فرهنگی را به دنبال دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: نابرابری ترازوی انتظارات و کلیشه‌های ذهنی فرد مهاجر با واقعیات جامعه جدید مهاجر را به شوک فرهنگی مبتلا می‌کند و حالت‌های ناخوش‌آیند نشأت گرفته از جامعه جدید که دربردارنده عکس‌العمل‌هایی از قبیل سردرگمی، اضطراب، ناامیدی، هیجان، رفتار اجتماعی نامناسب، احساس انزوا و در نهایت افسرده شدن فرد مهاجرت‌کننده است که شوک فرهنگی نامیده می‌شود.

وی بیان داشت: شوک فرهنگی مهاجرت از آنجا حاصل می‌شود که فرد مهاجر شناخت و درک صحیحی از جامعه جدید و شرایط آن ندارد و دلیل اصلی این وضعیت عدم اطمینان فرد نسبت به خود و آینده‌اش است.

این کارشناس ارشد امور اجتماعی، تصریح کرد: زیربنای شخصیتی، ظرفیت روانی و میزان موفقیت و سازگاری فرد مهاجر در جامعه مادری درجه سازگاری مهاجرت‌کننده را با محیط جدید معلوم می‌کند.

وی ادامه داد: مشکلات فیزیکی چون بدخوابی، مشکلات هاضمه، فشار خون بالا و مشکلات ذهنی چون دلتنگی، احساس طرد شدن، خود ترحمی، عصبانیت نسبت به مردم میزبان، بی‌قراری دائمی، احساس مفید نبودن، افسردگی و مشکلات رفتاری چون کاهش کارآیی، فاصله گرفتن از مردم بومی، عدم حمایت عاطفی بستگان، افزایش تماس با هم‌وطنان مهاجر، افزایش مصرف الکل، به کار بردن جملات توهین‌آمیز نسبت به مردم میزبان و نشانه‌ی شایع عصر حاضر اعتیاد به حضور در فضاهای مجازی چون فیس‌بوک، لاین و وایبر که فرد مهاجر در اثر انزوا در جامعه حقیقی به جامعه مجازی پناه می‌برد، از نشانه‌های شوک فرهنگی مهاجرت بر روی فرد مهاجر است.

وی همچنین نشانه‌های شوک فرهنگی در جامعه میزبان و جامعه مادری را این چنین اظهار داشت: با مهاجرت یک فرد، بر حجم و رشد جمعیت میزبان افزوده شده که در پی آن از حجم و رشد جامعه مادری کم شده و نیروی فعال و پویای خود را از دست می‌دهد، در نتیجه تغییرات قابل ملاحظه‌ای در ساخت و توزیع جمعیت ایجاد می‌شود که حاشیه‌نشینی نمود واضح مهاجرت افراد به شهرهای توسعه یافته است.

وی افزود: طبق آمار به عمل آمده با وجود افراد مهاجر شغل‌های کاذب چون دست‌فروشی و واسطه‌گری افزایش می‌یابد و از نظر فرهنگی و اجتماعی وقتی فرهنگ‌های مختلف با آداب و رسوم و هنجارهای متفاوت از نقاط مختلف در یک نقطه جمع‌ می‌شوند و انواع هنجارها حاکم می‌‌شود، در نتیجه هر فرد یا هر گروهی به یک نوع هنجار رفتار می‌کند و در نهایت این امر، هرج و مرج و آشفتگی پدید می‌آید.

حجت‌‌الاسلام هاشمی در پایان اعلام داشت: عدم تدابیر مسئولان و پاسخگو نبودن نیازهای قشر مهاجر توسط نهادهای اجتماعی شهرهای میزبان توسعه یافته که مرکز اصلی جذب مهاجران است و با وجود پیشرفت و گسترش روزافزون رسانه‌های جمعی و فضاهای مجازی عصر حاضر منجر می‌‌شود تا جوانانی که با اصلی‌ترین نهادهای داخل جامعه فاصله گرفته‌اند به نوعی با فرهنگ غربی و بیگانه جامعه ایران تماس پیدا کرده و این تقابل فرهنگی باعث شده تا فرهنگ بیگانه به عنوان فرهنگ غالب در کشورمان به اجرا درآید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۷:۵۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۳
سلام مطلب خوبی بود
آخرین اخبار