مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بهتر است به جای استفاده از واژه فیلترینگ از نظام پالایش شبکه‌های اجتماعی استفاده شود.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،حسن نجفی سولاری مشاور وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست تخصصی مدیریت فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل که با حضور کارشناسان و صاحب نظران در خصوص راهبرد مواجهه با فضای مجازی در نحوه نظارت صحیح شبکه‌های اجتماعی موبایل تشکیل شده بود،عنوان کرد: در برخورد با فضای مجازی دو نگاه وجود دارد یک نگاهی که فضای مجازی آسیب‌زا است و باید فیلتر و پالایش انجام شود و بعدی نگاهی که کنترل آن امکان پذیر نیست و موفق نمی‌شویم.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی بیان قدرت خداست اظهار داشت: به عقیده برخی از نظریه پردازان فضای مجازی فضای قدرت است اما قدرتی که مبتنی بر مالکیت حقیقی است.

سولاری در ادامه عنوان کرد: ما از فضای مجازی به عنوان الگوی پیشرفت استفاده می‌کنیم و در این امر نگرش یکپارچه به اطلاعات باید داشته باشیم چرا که برخی موضوعات که در فضای واقعی اصلا وجود ندارد فضای مجازی آن را واقعی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه به کار بردن نظام پالایش به جای نام فیلترنیگ مناسب تر است عنوان کرد: در نظام پالایش بهتر است جامعه پذیری مناسب و هنجارها اقتدار ملی و نظام اجتماعی تقویت شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه انگیزه هایی برای پالایش وجود دارد، افزود: در این ارتباط خانواده ها و حتی افراد می‌خواهند خودشان را پالایش کنند زیرا انگیزه‌های جدیدی از قبیل سیاسی، اقتصادی و غیره وجود دارد.
 
سولاری در خصوص سطوح مورد نیاز پالایش گفت: در برخی موارد ضرورت دارد پالایش بین‌المللی و در برخی موارد ملی باشد. اما در پالایش سطح نهادی کفایت می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اولین گام برای پالایش تعریف سند ارزشهای اسلامی است، یادآور شد: بزرگترین مصیبتی که در حال حاضر در وایبر و بقیه شبکه‌های اجتماعی خارجی داریم عدم هویت افراد است. چرا که هر روز شاهد انجام جرایم خطرناکی در این عرصه هستیم که مقام قضا و نیروی انتظامی در آن بلاتکلیف هستند.

سولاری افزایش سواد رسانه‌ای را ضروری دانست و افزود: در حال حاضر وایبر در ایران حدود 7 میلیون عضو دارد اما اگر در ابتدای تشکیل گروه در این شبکه‌ها اصول اخلاقی رعایت گردد می‌توان از بسیاری انحراف‌ها جلوگیری شود.

وی خاطر نشان کرد: برخی‌ها آنقدر محدودنگر هستند که منشور پالایش را فقط فیلترینگ می‌بینند درحالی که فیلترینگ جواب نمی‌دهد و باید نظام و مدل پالایش در حوزه شبکه های اجتماعی ایجاد شود.

گفتنی است، نشست تخصصی مدیریت فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایل به منظور تشریح مدیریت فیلترینگ و ضرورت آن در ایران و برنامه‌هایی در این زمینه از دیدگاه نمایندگان مجلس، اعضای کارگروه تعیین مصادیق محتوی مجرمانه،‌اساتید دانشگاه و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات برگزار شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: فرهنگ ، پالایش ، وایبر ، فیلتر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.