دانایی‌فر گفت: به زودی شاهد افتتاح نهمین مرز زمینی ایران و عراق خواهیم بود که با افتتاح مرز مندلی مستقیما تجارت ما به بغداد متصل می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ سعید دانایی‌فر سفیر ایران در عراق در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که صبح امروز برگزار شد با اشاره به سفر یک میلیون و 700 هزار عراقی به ایران در سال گذشته گفت: پیش‌بینی می‌شود این تعداد امسال به یک میلیون و 800 هزار نفر برسد که البته از این تعداد 20 درصد به منظور درمان به ایران سفر می‌کنند.

وی افزود: در ماه‌های اخیر موفق شدیم مجوز صادرات داروهای تولید شده در ایران را به عراق اخذ کنیم که یکی از موانع برای صادرات دارو و تجهیزات به عراق بود و در حال حاضر ورود داروی ایرانی به عراق مانعی ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه واردات مواد غذایی به عراق انحصارا از کردستان صورت می‌گرفت گفت: از 2 ماه و نیم قبل این مجوز به دیگر مرزهای عراق منتقل شده و صادرکننده ایرانی می‌تواند علاوه بر مرزهای شمالی از مرزهای مرکزی نیز صادرات را انجام دهد.

دانایی‌فر همچنین از اخذ مجوز ورود کامیون و حمل یکسره از ماه گذشته خبر داد و گفت: شرکت‌های ترانزیت بین‌المللی ایران و عراق باید به این امر عمل کرده تا مبادلات تجاری میان دو کشور تسریع یابد.

سفیر ایران در عراق با اشاره به افتتاح نهمین مرز زمینی ایران و عراق گفت: به زودی شاهد افتتاح نهمین مرز زمینی ایران و عراق خواهیم بود و با افتتاح مرز مندلی تجارت ما مستقیما به بغداد وصل می‌شود.

وی افزود: علی‌رغم کسری بودجه عراق و همچنین کاهش درآمد نفت عراق به دلیل پایین آمدن قیمت نفت و مشکلات حضور داعش که موجب بروز مشکلاتی در صادرات نفت عراق شده بود اما عراق همچنان یکی از کشورهای غنی در بخش خصوصی و دولتی است.

سفیر ایران در عراق با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهایی است که کمترین شرکت‌ها را در عراق ثبت کرده گفت:‌ این امر نشان‌دهنده این است که بخش خصوصی به طور جدی وارد این بازار نشده و توصیه می‌کنیم که شرکت‌های بیشتری در عراق ثبت شود البته در طول دو سال گذشته جهشی انجام شده اما هنوز کافی نیست.

دانایی‌فر در ادامه با اشاره به اهمیت حضور نمایندگی‌های قدرتمند در کشور عراق گفت: استفاده از نمایندگی‌ها در این کشور یکی دیگر از توصیه‌های ما است به عنوان مثال در زمینه خودرو با داشتن نمایندگان قدرتمند موفق شدیم صادرات مناسبی به عراق داشته باشیم.

وی همچنین از بسته‌بندی مناسب با سلیقه مصرف‌کننده به عنوان یکی دیگر از معیارهای مهم در امر توسعه صادرات یاد کرد و افزود: در عمده صادرات کالاهای ما به عراق تاریخ هجری شمسی ذکر می‌شود که این امر صحیح نیست.

وی افزود: ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای با کمک دولت و بخش خصوصی امر دیگری است که می‌تواند در توسعه صادرات ایران به عراق مؤثر باشد.

دانایی‌فر در ادامه گفت: حضور ایران در نمایشگاه‌های عراق در دو سال گذشته کم‌رنگ شده و ایران حضور بسیار ضعیفی داشته است که باید به این امر توجه ویژه‌ای شود.

سفیر ایران با اشاره به اینکه در سال 85 کل صادرات ایران به عراق 790 میلیون دلار بود گفت: در حال حاضر بیش از 7 میلیارد دلار حجم مبادلات تجاری ایران و عراق است که البته با تحویل به موقع کالا، افزایش کالا و همچنین رعایت قیمت ماندگاری کالاهای ایرانی در عراق بیشتر می‌شود.

دانایی‌فر با اشاره به اینکه در حال حاضر از کشور عراق وارداتی صورت نمی‌گیرد نیز گفت: باید به این مسئله نیز توجه ویژه‌ای شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: مرز ، صادرات ، شرکت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار