رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: تهاتری بدون مجوز شورای شهر وجود ندارد و در خصوص بوستان مادر نیز این مسئله صورت نپذیرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در برنامه شب گذشته زنده تلویزیونی  تهران 20 و در پاسخ به اولین سوال مجری در خصوص اینکه آیا اظهارات مطرح در رابطه با نهیب شما به اعضای شورا به دلیل ممانعت از تکرار تجربه گذشته صحیح است با بیان اینکه این امر نه تنها نهیب نبوده بلکه خواهش به جهت عبرت از گذشته است، افزود: هرچند شورای اول از کارکرد مفید نیز برخوردار بود اما در انتها به انحلال دچار شد که انحلال شورای شهر تهران به عنوان مرکز کشور تنها سبب یأس مردم و مشارکت کمرنگ آنان در انتخابات شورای دوم شد.

وی به مشارکت بیشتر مردم در انتخابات شورای دوم علی رغم شورای اول اشاره کرد و گفت: این شورا نیز در مقابل مشارکت مردم توانست خدمات مفیدی  را ارائه کند تا آنجا که  مقام معظم رهبری (مدظله عالی) اظهار داشتند؛ بوی خوش خدمت استشمام می‌شود، البته این فعالیت‌ها در شورای چهارم نیز دیده می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه انسان همواره باید به خود تذکر دهد، تصریح کرد: این همان فذکر است وعلی رغم حضور جناح‌های مختلف سیاسی در دوره سوم و نیز چهارم سعی ما بر این بوده که مسائل تخصصی شهر با مسائل سیاسی گره نخورد ضمن اینکه تمام تلاش دوستان و اعضا تا کنون در جهت حل مسائل به گونه ای تخصصی بوده است.

چمران در پاسخ به این سوال که افزایش دو برابری اعضا در دوره چهارم و اینکه آیا این افزایش مورد نیاز شهر بوده است؟ به جمعیت 10 میلیون نفری روزانه تهران و 8 میلیونی آن در طول شب اشاره و اظهار داشت: قاعدتا با توجه به این میزان جمعیت شهر تهران، 31 عضو نه تنها زیاد نبوده بلکه حتی کم نیز خواهد بود که البته با توجه به تجربه شورای چهارم و وجود مسائل و مشکلات فراوان ضرورت به افزایش بیشتر تعداد شورا احساس نمی‌شود.

* احتمال کاهش تعداد اعضاء شوراها

وی ادامه داد: اکنون در مجلس شورای اسلامی کاهش تعداد اعضای شورا مطرح شده که احتمال دارد از تعداد اعضا شورا کاسته شود. چرا که استدلال آنان بازگشت اعضا به دوره پیش است که البته نه تنها من با این پیشنهاد موافق نیستم بلکه حتی طراحان این موضوع نیز دقیقا موافق بازگشت به همان تعداد اولیه نبودند.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص انتخاب شهردار تهران توسط شورای حل اختلاف با عنوان خارج نشدن این موضوع از دستور کار مجلس، افزود: یکشنبه در دو کمیسیون مجلس شورای اسلامی از جمله کمیسیون شوراها به عنوان کمیسیون اصلی مجلس و با حضور بنده و نایب رئیس و اعضای  مجلس مسائلی در این خصوص مطرح شد که البته بیش از این نیز جلساتی مشورتی در این رابطه برگزار شده بود.

* تصویب کلیات لایحه دولت در خصوص انتخاب مستقیم شهرداران

چمران با بیان اینکه پس از برگزاری جلسات مشورتی نمایندگان مجلس به نادرستی طرح انتخاب شهردار توسط شورای حل اختلاف پی برده و حاضر به پس گیری این طرح و از دستور خارج کردن آن شدند، تاکید کرد: البته کلیات طرح به تصویب رسیده و تنها باید در خصوص جزئیات آن نظیر انتخاب تعداد اعضا مذاکره کرد.

وی با اشاره به اینکه مطابق لایحه دولت در انتخاب مستقیم شهرداران، فرماندار حکم شورای نگهبان را خواهد داشت، تصریح کرد: اکنون برای مجلس مشخص شده است که فرماندار قادر به اجرای این وظیفه نیست و باید مرجع قانونی و ترکیبی نظیر شورای نگهبان ایجاد شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اصولا شورای شهر جهت انتخاب شهرداران تشکیل یافته است، افزود: بارها این مثال را زده‌ام و مجددا آن را تکرار می‌کنم که انتخاب شهرداران توسط شورا نظیر انتخاب یک جراح متخصص توسط یک تیم جراحی و متخصص در این زمینه جهت انتخاب اصلح‌ترین فرد است.

چمران با عنوان اینکه انتخاب اصلح از نظر مردم ممکن است انتخاب یک فرد مشهور و ورزشکار باشد و نه متخصص، اظهار داشت: در واقع مخالفت ما با انتخاب مستقیم شهرداران توسط مردم به این جهت است چرا که باید یک فرد متخصص و مناسب شهرداری و نه مشهور توسط یک گروه متخصص و خبره و آگاه به این امر انتخاب شود.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مردم قادر به انتخاب رئیس جمهورند در حالی که انتخاب آنان برای شهردار با مخالفت‌هایی توأم است، گفت: رئیس جمهور یک شخصیت سیاسی همه جانبه و مورد شناخت مردم در تمام شئون کشور است و قطعا مردم در انتخاب رئیس جمهور به تمامی ویژگیها توجه کرده که البته مناظره و سخنرانی‌ها در شناخت بهتر رئیس جمهور موثرترین شیوه انتخاب برای مردم است و این درحالی است که شهردار در فرصت کوتاه یک هفته‌ای و بدون برخورداری از هر گونه تلویزیون و رادیو قادر به معرفی خود به مردم نخواهد بود و اینجاست که گفته می‌شود انتخاب شهرداران توسط مردم مشکل است که البته قانونگذار نیز این امر را به شورا واگذار نکرده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید براینکه انتخاب شهردار توسط شورا بهتر شدن فرایند انتخاب را در پی خواهد داشت، اظهار داشت: اگر چه انتخاب شهردار با برخی از کشورها مقایسه می شود اما باید گفت در این کشورها رئیس جمهور همه کاره شهر بوده و حتی انتخاب پلیس شهر نیز با انتخاب رئیس جمهور صورت می پذیرد و انتخاب شهرداران توسط مردم تا واگذاری اختیارات و ایجاد زیرساخت های لازم عملی نخواهد بود.

چمران ادامه داد: موضوع دیگر چگونگی نظارت عملکرد شهردار است ضمن اینکه باید به این موضوع پاسخ داد که در صورت عدم توانایی شهردار و استعفای فرد آیا مردم باید دوباره در انتخاب شهرداران شرکت کنند؟

وی با اشاره به عدم بیان انتخاب شهرداران در قانون افزود: قطعا این به معنای هیچ گونه مشکلی در انتخاب شهرداران توسط شوراها بوده چرا که در این صورت حتما این مسئله در قانون مطرح می شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، یادآور شد: انتخاب شهردار توسط وزیر کشور مطابق لایحه دولت در صورت عدم توانایی و یا استعفای شهردار مطابق با مردم سالاری نبوده و با انتخاب مردم مغایر است و همین موضوع تمام قانون را زیر سوال خواهد برد.

چمران در خصوص تهاتر بوستان مادر و مسائل مطرح شده در این زمینه با تاکید براینکه اصلا بوستان مادری در محدوده خیابان آیت ا... کاشانی و شهرداری منطقه 5 وجود نداشته است، افزود: این زمین 7 هکتاری است که در دهه 70 جهت ایجاد باشگاه ورزشی در آن گود برداری صورت پذیرفته است.

وی ادامه داد: علی رغم مزایده چندین باره این زمین توسط سرمایه گذار، واگذاری آن محقق نشد که البته پس از دهه 80 نیز مطابق اسناد این مزایده تکرار شده است.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه این زمین از آن زمان تا کنون بدون برخورداری از هیچ درختی باقیمانده است، افزود: پس از فروش زمین، گودبرداری جهت ایجاد مجتمع مسکونی در این محل صورت پذیرفت هر چند مطابق طرح تفصیلی در این محدوده مجتمع تجاری مسکونی ساخته خواهد شد اما پیشنهادها به شهرداری، کاهش تراکم طبقات کمتر از میزان تعیین شده بوده است.

چمران اظهار داشت: به دلیل برخورداری این منطقه از بوستان‌های متعدد امکان تبدیل این زمین به پارک وجود نداشته اما من و کارشناس معماری و شهرسازی معتقد به ایجاد پارکی در فاصله میان دو مجتمع هستیم.

وی با بیان اینکه زمین بوستان مادر درگذشته باغ بوده که درختان آن قطع شده است، افزود: تا آنجایی که من شنیده‌ام تهاتری صورت نپذیرفته و بحث فروش مطرح است.

رئیس شورای شهر با عنوان اینکه شهردار باید قیمت و چگونگی خروج این زمین را نظیر میدان فرمانیه با تمام جزئیات آن بیان کند، اظهار داشت: این مسئله در دستور شورا و پس از توضیح شفاهی یا کتبی شهردار به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

چمران با اشاره به اینکه تهاتر با توجه به بودجه سالیانه به شهرداری صورت می‌پذیرد، گفت: اینکه با افتخار بعضی از اعضا عنوان می‌کنند بودجه شهرداری تهران 16 هزار میلیارد تومان است، در این خصوص باید بگویم اینگونه نیست چرا که این مبلغ مربوط به اعتبارات نقدی و غیر نقدی شهرداری بوده و میزان اعتبار نقدی آن 7 هزار میلیارد تومان است.

وی تاکید کرد: تهاتری بدون مجوز شورای شهر صورت نگرفته است چرا که تمامی عملکردهای مالی شهرداری حسابرسی شده حتی اعتراف 100 ریالی در بودجه توسط حسابرس رسمی و قسم خورده گزارش می‌شود.

 رئیس شورای شهر تهران به گودبرداری صورت پذیرفته مجاور ایستگاه حقانی اشاره نمود و گفت: ایجاد پارکینگ در مجاورت متروها و به خصوص ایستگاه‌های شمال شهر نظیر قیطریه و تجریش یکی از برنامه‌های مهم شهرداری تهران است که در این منطقه نیز پارکینگ 8 طبقه پیش بینی شده است و گودبرداری صورت پذیرفته تنها به این دلیل بود که البته از منظر شهرسازی و معماری بنده با تعداد طبقات پیش بینی شده بالای پارکینگ موافق نیستم.

چمران در پاسخ به اظهار نظر یکی از اعضای شورای شهر در خصوص واریز میلیاردی یکی از اعضای شوار به حساب شخصی خود افزود: هیچ پول شخصی در شورا وجود ندارد چرا که تمامی حساب های شورا از قبل به حساب شورا بوده و حتی رئیس شورا نیز از حساب شخصی برخوردار نیست و  برخورداری آن امری غیر قانونی است.

وی خاطر نشان کرد: هرگونه برداشت از حساب‌های شورا نظیر شورایاران و ستاد سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران(سمن‌ها) با دو یا سه امضا صورت می‌پذیرد.

انتهای پیام/
برچسب ها: چمران ، مردم ، ورزشکاران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار