مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، از تولید بنزین بجای نفت‌کوره در پالایشگاه اصفهان خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح دو میلیارد دلار هزینه برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران میرعلی اصغر ساجدی در پنجمین نشست آموزشی خبرنگاران در خصوص فعالیت‌های شرکت مهندسی و ساختمان نفت ایران اظهار داشت: این شزکت بیش از 50 سال فعالیت در احداث پروژه‌های پالایشگاهی، خطوط لوله و نوسازی اسکله ها و پایانه‌های نفتی فعالیت می کند در حال حاضر 923 نفر نیروی رسمی و پیمانکاری و قراردادی مشغول به کار هستند.
 
وی تصریح کرد: این شرکت تجارب زیادی در ساخت پالایشگاه اراک و بندرعباس دارد همچنین در ستخت کارخانه روغن سازی اصفهان، پالایشگاه ترکمنباشی، توسعه پالایشگاه تهران و اصفهان، آبادان و نیز نصب تلمبه خانه و پایانه های نفتی فعالیت می کند.
 
ساجدی تاکید کرد: اراک یکی از بزرگترین پروه در کشور بوده که فاز نخست آن با ظرفیت 150 هزار بشکه در حدود EPC انجام می شودو پیش بینی می شود کمتر از 4 ماه آینده به اتمام برسد. همچنین در 5 سال گذشته مرحله توسعه فاز دوم در دستور کاز قرار گرفته و بیش از 3 هزار میلیون یورو اعتبار هزینه خواهد شد.
 
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران افزود: در حال حاضر 250 هزار بشکه نفت خام را د ر روز تصفیه می کند.

وی در خصوص پالایشگاه شازند گفت: تکمیل واحدهای پالایشگاهی و بهینه سازی و فرایند بهبود کیفیت فراورده در این پالایشگاه اجرا می شود قرار است مانند نفت کوره اصفهان واحد مشابهی در پالایشگاه اراک ساخته شود که می تواند ٦٠ درصد از نفتکوره این شرکت را به بنزین مرغوب تبدیل کند.

برآورد هزینه 2 میلیارددلاری برای تولید بنزین از نفت‌کوره در پالایشگاه اصفهان

ساجدی با بیان این که هزینه انجام این طرح بیش از ٢ میلیارد دلار برآورد شده است، تصریح کرد: در حال حاضر منتظر تصمیم هیئت مدیره این شرکت خصوصی برای تامین مالی طرح هستیم.
 
وی با بیان این که با احداث واحدهایی چون RFCC و ... ، ته مانده خوراک سنگین در این پالایشگاه شکسته و بجای نفتکوره به بنزین و محصولات سبک دیگر تبدیل می شود، اظهار کرد: بخشی کوچکی از اقدامهای اولیه این پروژه در سالهای گذشته انجام شده بود که به علت مشکلاتی در بخش خصوصی و تامین مالی آن متوقف مانده است.

ساجدی تاکید کرد: زمان اجرای این پروژه بستگی به اجرای تصمیم هیئت مدیره دارد و موضوه خرید تجهیزات نیاز به تامین هزینه دارد. همچنین طرح دیگری در این پالایشگاه اجرا می شود تولید بنزین برمیبنای یورو4 است .
 
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران اظهار داشت: پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس حدود 10 سال پیش شروع شده و در عرض یکسال طرح بنیادی روی این پالایشگاه اجرا شد و هم اکنون در اختیار بخش خصوصی است و فاز نخست آن اوایل سال 94 وارد مدار سرویس خواهد شد.
 
وی تصریح کرد: پالایشگاه آناهیتا کلا به بخش خصوصی واگذار شده و. شرکت مهندسی ساختمان نفت در آن هیچ ‌نقشی ندارد و قرار است در صورت تامین فاینانس و حل بحث مالی اجرا شود. قرار است 75درصد فاینانس از طریق صندوق توسعه ملی و 25درصد توسط سهامداران تامین شود هم اکنون منتظر فاینانس است.

20 طرح منتظر اعتبار چینی‌ها 

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران گفت: برای اجرای طرح تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، بنا بود منابع مالی از طریق فاینانس توسط چینی ‌ها و شرکت طراحی و ساختمان نفت تامین شود که متاسفانه هنوز قرارداد تنفیذ نشده است.  
 
ساجدی با اشاره به این‌که بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی عملیاتی شدن فاینانس چین را پیگیری می‌کنند، افزود:20 طرح منتظر گشایش خط اعتباری چین هستند.  
 
وی تاکید کرد :البته منتظر منابع مالی طرح نشدیم و اقدامات اولیه طرح را آغاز کرده ایم به گونه ای که مهندسی زود هنگام انجام شده تا به محض رفع مشکل مالی آمادگی خرید تجهیزات را داشته باشیم.  
 
وی با بیان این که در آخرین مذاکره با طرف چینی به نتایج خوبی دست یافته ایم، اظهار کرد: شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت، مهندسی زودهنگام خود را برای اجرای این طرح ملی آغاز و در قراردادی با شرکتهای داخلی به مهندسی تفصیلی آن اقدام کرده ایم.
 
ساجدی تاکید کرد: به محض برطرف شدن مشکل تامین مالی از خط اعتباری چین ما کاملا آمادگی داریم تا پروژه را اجرایی کنیم.
 
وقفه در اجرای سه پروژه در پالایشگاه اصفهان
 
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت گفت: اجرای سه طرح مهم پالایشگاه اصفهان به علت عدم همکاری بخش خصوصی در ٤ سال گذشته کاملا متوقف شده بود.
 
وی با بیان این که با احداث واحدهایی چون RFCC و ... ته مانده خوراک سنگین در این پالایشگاه شکسته و بجای نفت‌کوره به بنزین و محصولات سبک دیگر تبدیل می شود، خاطرنشان کرد: بخشی از اقدامات اولیه این پروژه در سال‌های گذشته انجام شده بود اما با واگذاری پالایشگاه به بخش خصوصی و مشکلات موجود در زمین تامین مالی این طرح متوقف ماند.
 
ساجدی به طرح ساخت یک واحد ٨٠ هزار بشکه ای CDU، LPG و واحدهای جنبی آن اشاره و تصریح کرد: این طرح باید در داخل پالایشگاه انجام می شد که به علت وجود برخی مشکلات متوقف مانده بود و هم اکنون این طرح در حال اجراست.
 
وی از طرح دوم که کاملا زیست محیطی است در پالایشگاه اصفهان نام برد و افزود: در این طرح قرار است استاندارد نفت گاز تولیدی این پالایشگاه به یورو ٥ ارتقا یابد.
 
 ٦٥٠ میلیون یورو برای ساخت 65 مخزن  
 
وی پیش بینی مالی اجرای این طرح را ٦٥٠ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: ساخت برخی مخازن این طرح تکنیل شده و طی ٨ ماه آینده کل ٦٥ مخزن مورد نیاز پروژه ساخته و به بهره برداری می‌رسد.
ساجدی از تکمیل ساخت برخی مخازن این طرح خبر داد و گفت: ظرف ٨ ماه آینده کل ٦٥ مخزن مورد نیاز پروژه ساخته و به بهره برداری خواهد رسید.
 
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با بیان این که بخش واحدهای اصلی طرح و واحدهای پشتیبانی آن کاملا باقی مانده است، ادامه داد: امیدواریم با ابلاغ جدید هیئت مدیره و رفع مشکلات مالی، اجرای این پروزه زیست محیطی به زودی آغاز شود.
 
وی درباره اجرای فاز سوم این طرح جامع که همان تولید بنزین و فرآورده های سبک از نفتکوره است نیز گفت: این پروژه بزرگتر است و فعالیت بیشتری می طلبد.
 
در حال حاضر منتظر تصمیم هیات مدیره این شرکت خصوصی برای تامین مالی طرح هستیم.
 
مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت با بیان این که بخش واحدهای اصلی طرح و واحدهای پشتیبانی آن کاملا باقی مانده است، ادامه داد: امیدواریم با ابلاغ جدید هیئت مدیره و رفع مشکلات مالی، اجرای این پروزه زیست محیطی به زودی آغاز شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار