رایگانی گفت: نگاه کلی‌تر به مقوله سلامت یکی از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و سیستم بهداشت سلامت محور باشد نه درمان محور و این بدان معنی است که سیستم بهداشتی باید به سمتی برود تا از بیمار شدن افراد پیشگیری کند.

به گزارش گروه علمي،‌ پزشكي باشگاه خبرنگاران مسعود رایگانی رئیس هجدهمین کنگره سراسری سالیانه طب فیزیکی توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران در نشست خبری با اشاره به مثبت بودن طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول سلامت یکی از اساسی‌ترین اقدامات دهه‌های گذشته بود و اولویت سلامت جزء موارد اصلی اجرایی کشور قرار گرفت به نحوی که با اقدامات صورت گرفته در این طرح بیشتر مردم ایران دغدغه درمان نخواهند داشت.

وی ادامه داد: با وجود مثبت بودن این طرح برخی اقدامات تکمیلی برای این طرح مورد نیاز است که ان شاءالله به مرور زمان برطرف شود.

وی با بیان اینکه یکی از این موارد نگاه کلی‌تر به مقوله سلامت است گفت: یعنی سیستم بهداشت سلامت محور باشد نه درمان محور و این بدان معنی است که سیستم بهداشتی باید به سمتی برود تا از بیمار شدن افراد پیشگیری کند نه اینکه بعد از ابتلای افراد در صدد درمان آنها باشد که یکی از راهکارهای این اقدام بها دادن به طب فیزیکی و توانبخشی است.

وی خاطرنشان کرد: هرچند اکنون اقدامات توانبخشی در دل درمان است و در فرایند درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی باید توجه‌ای خاص به این رشته مبذول کرد تا از کاربردها و کارکردهای وسیع آن در بهداشت عمومی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات سلامت به بخشی از اقدامات توانبخشی پرداخته شده است گفت:این مشکل وجود دارد که برخی اقدامات ذکر شده در این کتاب تحت پوشش بیمه قرار ندارد مانند کاردرمانی و همچنین پوشش برخی خدمات توانبخشی بستری که این موارد جزء دغدغه‌های مردم است.

رایگانی افزود: می‌توان گفت اکثر قریب به اتفاق خدمات طب فیزیکی و توانبخشی در کتاب جدید ملی دیده شده است و در حقیقت این خدمات شناسنامه دارند و مشکل تنها پوشش بیمه‌ای این اقدامات است که امیدواریم این مشکل نیز حل شود.

وی  تاکید کرد: اگر خدمات طب فیزیکی و توانبخشی را تحت پوشش بیمه قرار دهیم از نظر اقتصادی و اجتماعی اثربخش‌ خواهد بود چرا که از یک سو بیمار را از وابستگی جدا می‌کند و از سوی دیگر با فعال کردن افراد در اقتصاد کل کشور تاثیر مثبت خواهد داشت و مقرون به صرفه خواهد بود.

وی درخصوص پوشش بیمه‌ای پروتزها گفت: بسیاری از پروتزها پوشش بیمه‌ای ندارند و بیماران در تهیه آنها دچار مشکل می‌شوند. برای مثال هزینه یک دست مصنوعی الکتریکی میلیون‌ها تومان است.ضروری است بستری پروتزهای بیماران توانبخشی  مشمول خدمات بیمه‌ای شود.

وی گفت: برخی افراد به علت فعالیت زیاد دچار مشکلات اسکلتی عضلانی می‌شوند و برخی نیز به علت افزایش سن به مشکلات مشابه مبتلا می‌شوند در نتیجه در عرصه مشکلات فیزیکی و عضلانی شاهد افزایش بیمار خواهیم بود در حالی که در عرصه بیماری‌های عفونی با رعایت بهداشت، بیماری‌ها کاهش یافته است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.