مدیرکل اداره محیط زیست استان اصفهان گفت:صبح امروز به مناسبت جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود و زنده شدن دوباره این رود مراسم شکرگزاری بر روی پل خواجو برگزار شد.

حمید ظهرابی مدیر کل اداره محیط زیست استان اصفهان در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به برگزاری مراسم شکرگزاری در کنار رودخانه زاینده رود گفت: صبح امروز با توجه به تفاهم نامه ای که اداره محیط زیست استان اصفهان با آموزش و پرورش استان اصفهان رسانده است عده‌ای از نمایندگان دانش آموزان اصفهانی در محل پل خواجو و در کنار زاینده رود حضور پیدا کرده و به مناسبت جاری شدن آب در رودخانه زاینده رود و زنده شدن دوباره این رود مراسم شکرگزاری را اجرا کردند.

وی افزود:‌در حال حاضر بیش از 900مدرسه در سطح استان جهت آموزش زیست محیطی و طرح ملی محیط یار فعالیت می‌کنند.

مدیر کل محیط زیست استان اصفهان با اشاره به حق آبه وزارت نیرو به رودخانه زاینده رود، اظهار داشت: پرداخت حق آبه به رودخانه زنده رود بیشتر از آن که تابع نظر محیط زیست و یا وزارت نیرو باشد بستگی به میزان آب استهلال شده از حوزه آبخیزداری است که مستقیم به میزان بارندگی ها بستگی دارد  و امید این ا ست که با بارش رحمت الهی در سطح استان استان و استان غربی  چهار محال و بختیاری شاهد بهبود آبدهی در حوزه آبخیز باشیم.

ظهرابی در ادامه تصریح کرد: اگر با بارش باران حوزه‌های آبخیزداری بهبود یابد مقرر شده به صورت مداوم بخشی از رودخانه در طول سال جاری باقی بماند و اگر امکان این موضوع نباشد حداقل تا خرداد ماه آب در رودخانه جاری باشد.
مدیر کل اداره محیط زیست استان اصفهان با اشاره به کاشت برنج در بالادست رودخانه زاینده رود گفت: جلسات متعددی در سطح استان برای بهینه کردن مصرف آب تا به امروز برگزار شده است تا بتوانیم الگوی کاشت در حوزه زاینده رود را اصلاح کنیم.

متاسفانه مصرف آب در کشور ما در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و حتی شرب بالاتر از حد میانگین جهانی است و حتما در این رابطه باید تجدید نظر صورت گیرد.

وی با تأکید بر پیگیری اداره محیط زیست استان اصفهان برای کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی بیان داشت: دیروز جلسه‌ای پیرامون این موضوع برگزار شد و اداره محیط زیست استان اصفهان طی درخواستی از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کاهش 50درصدی مصرف آب شد.

ظهرابی با اشاره به تاثیر رودخانه زاینده رود بر روی اکوسیستم منطقه، تصریح کرد:نخستین ویژگی مثبت جاری بودن آب در زاینده رود پوشش یک پهنه بیابانی در وسط شهر است، همچنین جاری بودن آب در رودخانه زنده رود یک زیستگاه مناسب برای پرندگان و آبزیان است.

وی با اشاره به این حضور پرندگان مهاجر در رودخانه زاینده رود اظهار داشت:در حال حاضر پرندگان در داخل رودخانه مشاهده می شوند زیرا تالاب گاو خونی و رودخانه زاینده رود در مسیر مهاجرت پرندگان از شمال به جنوب است و یک زیستگاه مناسب برای آن‌ها محسوب می‌شود.

مدیرکل اداره محیط زیست اصفهان با اشاره به ویژگی‌های جاری بودن آب در رودخانه زاینده رود بیان داشت: اگر تالاب‌های گاوخونی مرطوب باشد مطمئنا فرسایش بادی به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد و آلودگی ناشی از انتشار گرد و غبار و ریزگردها قابل کنترل ومهار می‌شود.

وی در پایان گفت:‌تاثیر جاری شدن آب در بر روح و روان شهروندان اصفهانی غیر قابل انکار است و زاینده رود برای همه مردم ایران از جمله اصفهانی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای آن‌ها مثل یک شاهرگ حیاتی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار